Jump to content

Trykkvannspumpe var ikke i bruk, men ble glovarm. Sikringen like hel.

Roger og Olina

Recommended Posts

Dette syntes jeg var veldig skummelt. Gikk ut med båten i går. Konemor skulle koke kaffe og satt på vannet. Like etter sier hun at det ikke kom noe vann. Jeg sa jeg skulle sjekke når vi kom til land. Like etter så sa hun at nå virket pumpa.

Tenkte ikke noe mer på det. Etter 3-4 timer, fant vi oss en holme og skulle lage mat. Men ikke noe vann. Blåste i vannet der og da, siden vi skulle grille og jeg var sulten.

På kvelden så åpnet jeg ned til pumpa for å se om det var en løs ledning. Sikringen var nemlig like hel. Tok tak i pumpe, men slapp den raskt. Det var som å ta på en varm gryte. Den var rett og slett glovarm. Koblet fra strømmen og tok ett frote som jeg bløtet i vann og la rundt før å kjøle den ned. Dette tok en stund fordi magneten var så varm. Men ikke pjokker om jeg ville legge meg før den var kjølt ned.

Men det jeg ikke forstår. Er at ikke sikringen slo ut eller releet i pumpa? Den kunne jo faktisk tatt fyr, så varm var den. Noen som har noen ide her og kan anbefale en god trykkvannspumpe? Den pumpa her er ikke mer enn ett år. Men ikke pjokker om jeg skal ha en slik igjen...

Vannpumpe.jpg

Normalt bra pumper fra den fabrikken.  min er 15 år

Garanti sak.

Når noe elektrisk ikke virker sjekk med en gang eller ta sikringen hvis en ikke har tid.

Kan lett bli årsaken til brann.

Edited by Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Sikringen ryker når strømmen overgår dens strømføringsevne. Selv om pumpa var varm er det ikke sikkert strømmen var stor nok. F.eks om sikringen er på 10A, og strømmen som gikk i kortslutningen var 8A så vil ikke sikringen ryke. Effektutviklingen er likevel 100W, og mer enn nok til at den blir veldig varm.

Skummelt , bruk Shureflo pumpe, aldri noe problem med de i båtene jeg har hatt 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

kan det være en lekkasje eller at nivået i vanntanken ikke er høyt 

nok til at pumpa får tak i det? det er lettere å suge luft enn vann, så

om der er en lekkasje i slangene inn til pumpa?

i såfall vil jo denne pumpa bare stå og gå i det uendelige ettersom den

ikke oppnår 2 bar trykk og pressbryteren slår den av.

da blir det nok varmt etterhvert.

lykke til.

dude skrev 14 minutes ago:

kan det være en lekkasje eller at nivået i vanntanken ikke er høyt 

nok til at pumpa får tak i det? det er lettere å suge luft enn vann, så

om der er en lekkasje i slangene inn til pumpa?

i såfall vil jo denne pumpa bare stå og gå i det uendelige ettersom den

ikke oppnår 2 bar trykk og pressbryteren slår den av.

da blir det nok varmt etterhvert.

lykke til.

Godt poeng, men vanntanken er nesten full. Tipper det er rundt 200l på den og pumpa står på samme nivå som vanntanken og ingen lekasjer å se...

Roger jo skrev for 1 time siden:

Normalt bra pumper fra den fabrikken.  min er 15 år

Garanti sak.

Når noe elektrisk ikke virker sjekk med en gang eller ta sikringen hvis en ikke har tid.

Kan lett bli årsaken til brann.

Det er en veldig god regel ja... Det skulle jeg ha gjort.

Det skal nok mye til for at dette tar fyr. Som det står på pumpen så er den "thermally protected" med intern temperaturmåling, enten med smeltesikring eller på annen måte. Med mindre det freste godt når du la det våte håndkleet rundt var det nok et stykke unna brann.

Trykkregulatoren har jo åpenbart ikke slått ut av en eller annen grunn. Hadde det kun vært defekt trykkregulator ville du jo hatt trykk i springen hele tiden, så jeg tenker at regulatoren er i orden. Kan det være en fysisk blokkering med et fremmedlegeme i pumpa, eller kanskje en blokkering eller knekk på slange mellom tank og pumpe som gjør at den aldri får nok vann til å pumpe trykket høyt nok?

Har hatt noe tilsvarende på lignede type pumpe som står som spylepumpe på toalettet. Den har et lite filter som hadde grodd igjen en gang og da gikk den i flere timer før jeg oppdaget det. Renset filter så var den OK igjen. Men dette er jo sjøvann. Kanskje mindre sannsynlig med ferskvann.