Jump to content

Erfaringer kipoint batterilader

Jankar

Recommended Posts

Jeg har en båt med ett år gammelt batteri av typen agm eller gel. Nylig kjøpt båten og forbruksbatteriet har en spenning på 10v og fungere selvfølgelig ikke. Batteriet er ett år.

ser det sitter en lader av typen kipoint made in Taiwan. Med kun on/off bryter. 

Har jeg rett hvis jeg antar at denne ødelegger agm batteriene? Siden det ikke er noen agm knapp på den?

noen som kjenner til disse laderne?

Jankar skrev for 1 time siden:

Har jeg rett hvis jeg antar at denne ødelegger agm batteriene? Siden det ikke er noen agm knapp på den?

La den stå og lade et vilkårlig funksjonelt batteri i ett døgn. Mål så spenningen over polene for å finne ut hvilken spenning laderen gir ut under vedlikeholdslading. Om spenningen da er mellom 13,0V og 13,5V er du på relativt trygg grunn. Er spenningen mellom 13,5V og 13,8V kan du med fordel sjekke hva batteriprodusenten anbefaler i sin dokumentasjon. Er spenningen _over_ 13,8V bør du unngå å bruke denne laderen for _vedlikeholdslading_ av GEL/AGM.

På generelt grunnlag vil jeg heller tro det er vedvarende dyputlading som har knekt batteriet ditt i løpet av et år, og ikke denne laderen.

Edited by X10an (see edit history)

Ut fra spec på lader så har den absorpsjonsspenning 14.6V og Float 13.7V. Dette er vel i overkant av det som anbefales av de fleste AGM-fabrikantene etter det jeg hat forstått så

den egner seg trolig ikke til å være tilkoplet permanent, men heller til å fullade for deretter å kople fra. Du kan feks sette et billig tidsur på den. 

Det er sikkert beste opsjon ja. Kjøper du åpne bly/syre kan du jo etterfylle vann ved behov om det skulle bli noe forbruk. 

Usikker på om du har noen forbrukere stående på v landligge? Hvis ikke har jeg en mistanke om ar batteriene dine lever lengst ved å bli toppladet for deretter å 'være i fred', men her er det mange meninger/ulike behov osv som spiller inn. Hvis du feks har kjøleskap på bør du finne ut om det får lader til å starte ny ladesyklus på 14.6V når det slår inn. I så fall kan tid med høy spenning sikkert bli i overkant for et vanlig bly/syre også. 

Jeg pleier å ha på kjøleskapet når jeg er ombord. sånn på dagtid, eller kanskje en helg. med landstrøm. er dette nok til å knekke batteriet?

evt burde man kanskje kjøpe en lader som ikke er en slik kina lader? mistenker at forrige eier har bestilt denne fra ebay eller noe.

Jeg ønsker at jeg skal kunne slippe å tenke for mye på dette, men kunne koble på landstrøm når jeg er der, evt dagen før så kjøleskapet har kjølt ned ølen før jeg kommer :)

Jeg tenkte mest på når du ikke er i båten. Det er vel det som røyner mest over lang tid. Hvis forbruksbatteriet du har nå er 'skutt' likevel så må du vel erstatte dette uansett. Men det er selvsagt kjekt med en lader som kan justeres. Hadde nok satt det på ønskelista. 

når jeg ikke er i båten har den stått koblet til landstrøm, men med alt untatt ladere avslått. evt så har kjøleskapet blitt satt på dagen før,  og da logg og autopilot som ikke har bryter nede i kabin. når jeg ikke er i båten har jeg ikke hatt behov for noe annet.

dumt å kjøpe agm batteri nå, og utsette laderbytte? evt kjøpe syrebatteri?

panga flyr :P

Bly/syre blir vel den rimeligste løsningen ja. Hvis du typisk er nedom dagen før for å sette på kjøleskap kan du jo heller sette på lader da så er pokalene kalde og batteriene fulle når du skal avgårde dagen etter ?

ja, da trenger den ikke stå med landstrøm før evt dagen før da.

samme på lengere turer, la den stå et døgn med landstrøm etter noen dager i uthavn?

for min del trenger den ikke stå koblet til 24/7 når den ikke er i bruk.

pokal er konge det da :)

Jankar skrev for 2 timer siden:

ja, da trenger den ikke stå med landstrøm før evt dagen før da.

samme på lengere turer, la den stå et døgn med landstrøm etter noen dager i uthavn?

for min del trenger den ikke stå koblet til 24/7 når den ikke er i bruk.

pokal er konge det da :)

Tror det er 'sunnest' for batteriene ja!