Jankar Startet 6.August.2017 Link til dette innlegget Startet 6.August.2017 Jeg har en båt med ett år gammelt batteri av typen agm eller gel. Nylig kjøpt båten og forbruksbatteriet har en spenning på 10v og fungere selvfølgelig ikke. Batteriet er ett år. ser det sitter en lader av typen kipoint made in Taiwan. Med kun on/off bryter. Har jeg rett hvis jeg antar at denne ødelegger agm batteriene? Siden det ikke er noen agm knapp på den? noen som kjenner til disse laderne? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 (redigert) Jankar skrev for 1 time siden: Har jeg rett hvis jeg antar at denne ødelegger agm batteriene? Siden det ikke er noen agm knapp på den? La den stå og lade et vilkårlig funksjonelt batteri i ett døgn. Mål så spenningen over polene for å finne ut hvilken spenning laderen gir ut under vedlikeholdslading. Om spenningen da er mellom 13,0V og 13,5V er du på relativt trygg grunn. Er spenningen mellom 13,5V og 13,8V kan du med fordel sjekke hva batteriprodusenten anbefaler i sin dokumentasjon. Er spenningen _over_ 13,8V bør du unngå å bruke denne laderen for _vedlikeholdslading_ av GEL/AGM. På generelt grunnlag vil jeg heller tro det er vedvarende dyputlading som har knekt batteriet ditt i løpet av et år, og ikke denne laderen. Redigert 6.August.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 6.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 (redigert) ut ifra det jeg kan forstå så er det denne laderen jeg har i båten idag http://www.kipoint.com.tw/?p=307 noen tanker rundt denne og batterivalg?? Redigert 6.August.2017 av Jankar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Ut fra spec på lader så har den absorpsjonsspenning 14.6V og Float 13.7V. Dette er vel i overkant av det som anbefales av de fleste AGM-fabrikantene etter det jeg hat forstått så den egner seg trolig ikke til å være tilkoplet permanent, men heller til å fullade for deretter å kople fra. Du kan feks sette et billig tidsur på den. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 OK. Men da kan jeg like gjerne kjøpe blybatterier da, så slipper jeg å tenke på å koble fra? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Det er sikkert beste opsjon ja. Kjøper du åpne bly/syre kan du jo etterfylle vann ved behov om det skulle bli noe forbruk. Usikker på om du har noen forbrukere stående på v landligge? Hvis ikke har jeg en mistanke om ar batteriene dine lever lengst ved å bli toppladet for deretter å 'være i fred', men her er det mange meninger/ulike behov osv som spiller inn. Hvis du feks har kjøleskap på bør du finne ut om det får lader til å starte ny ladesyklus på 14.6V når det slår inn. I så fall kan tid med høy spenning sikkert bli i overkant for et vanlig bly/syre også. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Jeg pleier å ha på kjøleskapet når jeg er ombord. sånn på dagtid, eller kanskje en helg. med landstrøm. er dette nok til å knekke batteriet? evt burde man kanskje kjøpe en lader som ikke er en slik kina lader? mistenker at forrige eier har bestilt denne fra ebay eller noe. Jeg ønsker at jeg skal kunne slippe å tenke for mye på dette, men kunne koble på landstrøm når jeg er der, evt dagen før så kjøleskapet har kjølt ned ølen før jeg kommer :) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Jeg tenkte mest på når du ikke er i båten. Det er vel det som røyner mest over lang tid. Hvis forbruksbatteriet du har nå er 'skutt' likevel så må du vel erstatte dette uansett. Men det er selvsagt kjekt med en lader som kan justeres. Hadde nok satt det på ønskelista. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 når jeg ikke er i båten har den stått koblet til landstrøm, men med alt untatt ladere avslått. evt så har kjøleskapet blitt satt på dagen før, og da logg og autopilot som ikke har bryter nede i kabin. når jeg ikke er i båten har jeg ikke hatt behov for noe annet. dumt å kjøpe agm batteri nå, og utsette laderbytte? evt kjøpe syrebatteri? panga flyr :P Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Bly/syre blir vel den rimeligste løsningen ja. Hvis du typisk er nedom dagen før for å sette på kjøleskap kan du jo heller sette på lader da så er pokalene kalde og batteriene fulle når du skal avgårde dagen etter ? Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 ja, da trenger den ikke stå med landstrøm før evt dagen før da. samme på lengere turer, la den stå et døgn med landstrøm etter noen dager i uthavn? for min del trenger den ikke stå koblet til 24/7 når den ikke er i bruk. pokal er konge det da :) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Ved lang driftstid kan også regulering på dynamoen ha mye å bety for batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Jankar skrev for 2 timer siden: ja, da trenger den ikke stå med landstrøm før evt dagen før da. samme på lengere turer, la den stå et døgn med landstrøm etter noen dager i uthavn? for min del trenger den ikke stå koblet til 24/7 når den ikke er i bruk. pokal er konge det da :) Tror det er 'sunnest' for batteriene ja! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.