Jump to content

Vedlikehold av drev


Duppe

Recommended Posts

Ser det er noen artikler rundt om og videoer på Youtube osv, men de er på spesifikke ting så hadde vært fint om noen kunne liste hva det hele innebærer.

 

Sjekke vann i belgen osv ja, men hva hvis det er vann? Osv.

 

Må noe gjøres hvert år?

 

Også, kan drev ligge ute om vinteren? Tåler det frost? Jeg spør siden marinaer og andre reklamerer for at de har de liggende inne.

Link to post
Share on other sites

Du spør så generelt at man kan skrive en 300 siders bok og fortsatt miste noe...

 

Det er enormt med tråder her inne allerede,  det rr barr å bruke søkefunksjonen

 

Volvo Penta; 100, 120, 270, 280, 280T, 280DP, 290, 290DP, DPH, DPG, DPR ++++

Mercruser i masse varianter...

Conrad i noen varianter

BMW

Yamaha

Zbarro

Overflatedrev

 

Det går ikke an å lære deg alt om drev i en tråd... sorry.

Har du båt med drev?

Vurderer du båt med drev?  Seilbåt, planende båt eller halvplaner?

 

 

Link to post
Share on other sites

Søkte på tråder men fant lite og det meste spesifikt.

 

Er vedlikehold for alle drevene så forskjellig? Med motor er det generelle punkter som gjelder alle typer, tenkte det var noe av det samme med drev.

 

Har forresten båt med drev. Mercruiser. Lurte på om det var overkommelig å gjøre vedlikehold selv, men hvis hver type har totalt forskjellig prosedyre for vedlikehold skjønner jeg det er umulig å gi generelle råd.

Link to post
Share on other sites

Skaff deg servicehåndboken til drevet ditt, den bør dekke det meste du behøver å vite om vedlikehold av drevet. Kanskje håndboken finnes i dokumentarkivet her på Båtplassen. Selv om du ikke skal gjøre alt vedlikeholdet selv, kan innholdet være nyttig ved diskusjon med mekaniker om vedlikeholdsbehov.

Link to post
Share on other sites

23 minutes ago, Lensepumpe said:

Skaff deg servicehåndboken til drevet ditt, den bør dekke det meste du behøver å vite om vedlikehold av drevet. Kanskje håndboken finnes i dokumentarkivet her på Båtplassen. Selv om du ikke skal gjøre alt vedlikeholdet selv, kan innholdet være nyttig ved diskusjon med mekaniker om vedlikeholdsbehov.

 

Joda, tenkte bare en generell pekepinn før jeg evt. gikk i dybden.

Link to post
Share on other sites

Fritt fra hukommelsen:

Volvo-drev: Belger byttes annenhvert år.

Mercrusier-drev: Belger byttes hvert femte år.

Oftere om de er skadet eller lekker selvsagt. 

Oljeskift annenhvert år på begge om jeg husker rett. Bør sjekke om det er vann i oljen hvert år. Mange skifter hvert år for sikkerhets skyld.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hovedsakelig er det bare olje og sink som er vedlikeholdet hvert år. Belg byttes annet hvert år på Volvo og hvert 5 år på Mercruiser. 

Er det skader på belg, så byttes denne tidligere. Jeg tar av drev hvert år for å  inspisere belg og om det har vært lekkasjer.

 

Er det vann i olje må drevet trykktestes, ofte er det bagateller hvis det er litt vann, som feks tappeskrue..

 

Link to post
Share on other sites

Husk å det minste sjekke oljen på høsten ved å tappe av en skvett, dersom det skal lagres ute.

Er det vann i oljen risikerer du sprukket drev dersom oljen og vannet ikke tappes av før frosten kommer.

 

Det er nok ganske normalt å ta av drevet hvert år, ettersom det er billigere å ta det av å sjekke om det har vært lekkasjer i belger og slikt, enn å havarere.

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev for 4 timer siden:

Er vedlikehold for alle drevene så forskjellig? Med motor er det generelle punkter som gjelder alle typer, tenkte det var noe av det samme med drev

Dette burde du glemme.. vet ikke hva kilden din er men frigjør den plassen på hardisken...

 

Link to post
Share on other sites

Fordi det handler om drev generelt, ikke nødvendigvis mitt. En tråd nyttig for både meg og andre. Trådtittelen har typiske søkeord i så måte.

 

13 hours ago, adeneo said:

Husk å det minste sjekke oljen på høsten ved å tappe av en skvett, dersom det skal lagres ute.

Er det vann i oljen risikerer du sprukket drev dersom oljen og vannet ikke tappes av før frosten kommer.

 

Det er nok ganske normalt å ta av drevet hvert år, ettersom det er billigere å ta det av å sjekke om det har vært lekkasjer i belger og slikt, enn å havarere.

 

Takk, begynner å skjønne tegninga nå.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev On ‎06‎.‎08‎.‎2017 at 14.10:

 

 

Sjekke vann i belgen osv ja, men hva hvis det er vann? Osv.

 

 

 

akkurat rundt det med hva dersom det er vann. Som nevnt over kan det være noe så enkelt som vannlekkasje. Jeg hadde lekkasje i knutebelg noe som medførte vann i olje på drev. Hadde da drev på trykktest, samt fikk det renset. Merkeverksted anbefalte da å rense det med lampeolje for å få ut alt av vann.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...