Jump to content

Krysse Sletta og Boknafjord i mindre båt

Vestlandssong

Recommended Posts

Me har nettopp kjøpt oss båt, og dette er mitt første innlegg i båtforumet. :)

Me er ein familie på 4 (to små barn) som alle elskar å være på sjøen. For moro skuld prøver me å kartlegge litt kva moglegheiter me har til ulike reiser både nordover og sørover frå Bergen der me bur. Utgangspunktet er at me har ein 18 fots båt (Crescent 535), med ein bredde på 234 cm. 60 HK utenbords Yamaha. Båten har hard top på den fremste halvdelen og kalesje på den bakre. Plass til overnatting for alle om bord, og den har eit lite toalett.

På sikt (neste sommer eller året etter) kunne det kanskje være aktuelt å ta seg ein tur til Haugesund, eller kanskje til og med Stavanger. Eg veit at strekkene over Sletta og Boknafjorden kan være tøffe, og me ønskjer ikkje å skremme hverken borna eller oss sjølve. Derfor lurer eg på om me like godt burde skrinlegge tanken om å reise til Haugesund/Stavanger i denne båten med det same, eller kan det bli ein fin oppleving? Me kunne i sofall hatt god tid, og kunne ligge i havn på Stord mens me venter på gode forhold.

Begge strekk er begrenset i utstrekkning før du er i le igjen. Det betyr at de forhold som er når du går ut ikke endrer dramatisk mens du er utpå. 

Begge strekk er greie i pent vær (lite vind) og slikt vær er hyppig på sommeren.

så om du følger med på værmelding og tar det en dag det klaffer med været så er det en fin tur.

Jæren og Lista derimot....

Ryfylke er ett eldorado for båtfolk. Omtrendt som Hordaland :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Sletta er kort, så du smetter raskt over en rolig morgenstund eller når vinden er på sørøst. Når den er mellom SW og NW og evt har blåst en stund kan strekningen være ekkel, med gammel tungsjø + vindbølger på toppen. Bruk Barentswatch bølgevarsel og sett av nok tid til å vente på fint vær/rett vindretning. Langevåg på

Bømlo er optimal ventehavn. Husk at Bømlafjorden også er lang med sjøen i mot. Til Langevåg kommer du i le for vestlig vind. Siden du holder til i Bergen er det vel flere strekninger som kan være potensielt rufsete på veien også, feks Krossfjorden, Selbjørnsfjorden. Sikkert greit å 'utforske' disse i første omgang og bli kjent med båten og mannskapets begrensninger. For å krysse Boknafjorden kan du om nødvendig legge ruta såpass langt innover at du kommer deg unna det grøvste. Kraftig vind fra SW er verst her. 

Tusen takk for gode og informative svar. Veldig nyttig! Som det vert antyda i eit av innlegga her kjem me til å ha meir enn nok med å utforske dei mange gode gjestehavnene i Hordaland til å begynne med. Men det var veldig positivt å høyre at det med det rette været også er fullt mogleg å reise endå litt lenger på sikt. :-)

Selv de mest forblåste plassene har havblikk i blant :thumbsup:

Boknafjorden tar jeg noen ganger ila året, og sletta tok jeg for første gang i år (23 fot). Så lenge du har god tid til å utnytte værvinduene som byr seg, skal det gå fint! Kone og unger kan jo også ta kystbussen nedover et stykke, heller det enn å skremme dem med bølgene :yesnod:

Velkommen nedover til Ryfylke neste sesong - her ligger perlene tett i tett!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...