Jump to content

Hvordan fjerne "faststøpte" skruer på en stolsøyle? (Buster/aluminiumsdørk)

krabbelars

Recommended Posts

Skal skifte søyle/understell til en NorSap stol i min Buster. Søylen har demping og sving, og etter noen års bruk har det blitt litt "vakle-vorent" og bør byttes. 

NorSap anbefalte å bytte hele understellet og ikke bare foringene inne i søylen, da er det også full garanti. De produserte en ny søyle/understell på bestilling, og prisen er absolutt ikke avskrekkende.     

Det er aluminiumsplate i dørken , og den runde foten (bilde) er festet med 6 stk. svært solide skruer. Fikk fjernet ene skruen og ser at det er brukt både en type silikon (?) over dørken og gjengelim tvers i gjennom.

Hva/hvordan fjerner jeg disse skruene som sitter som støpt / bom fast! ??

(PS: Kan være lurt å spare på selve foten, så jeg vil ødelegge så lite rundt skruehullene som mulig ... )   

59873551c4624_Frerstolstamme-Buster.jpg.bd18a08c1361bbb20c10a3084145e82c.jpg

Buster - stolstamme - skruer.jpg

Buster - stolstamme - skruer_nærbilde.jpg

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Takk for tips om slagtrekker eller passende bits !

"Passer perfekt" var selvfølgelig aller første bud :) Men, klarte ikke oppfylle det budet helt , og sporene i skruene er nå for det meste historie.

Slagtrekker burde jeg tenkt på også , men tipper jeg hadde vanskelig for å komme til under setet. For dårlig plass til å bygge opp nok moment på hammeren. Den skal jo treffe rett ned på slagtrekkeren.

Boring ned i skruene , og/eller kutting med skive type Dremel neste.?   Eller annet smart?

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

Går det ikke an å løfte setet ut av søyla da? Ville uansett prøvd med en slagtrekker, med et bit som er nesten i overkant stort. Når slagskrutrekker tas i bruk er det som regel ikke så mye spor igjen, og selve sjokket bidrar også til å løsne. 

Takk til Fantino.  Det går visst å skru av setet , ja  :)  Prøver dette imorgen.  En slagtrekker er godt å ha uansett hva resultatet blir her.

Men , lærdommen må være å søke råd  _først_ , og så gå respektfullt og rolig til verks  _etterpå_ :)   

Batteridrevet slagtrekker, 100% rett bits som nevnt og litt hjelp av varme hjelper ofte, rustfrie skruene fryser gjerne fast i alu'en ettervert både med hodet og i gjengene. Slagtrekkeren gir hundrevis av gjentatte slag som hjelper til å knekke opp korrosjonen, greit å bruke på påhengere, drev o.a. også, der man med rå kraft bare knekker skruene og lager seg mer arbeid..

Ja takk, Kaffelars. Jeg liker det tipset med batteridrevet versjon av slagtrekker med "hundrevis av gjentatte slag".

Men nå skal  jeg først sjekke om jeg har perfekt passende stjerne-bit til jobben , evt. skaffe det oxo.

Hvor mye vekt  _skal man/kan man_  presse på en slik batteridrevet slagtrekker? Må vel være litt vekt - eller ødelegger dette for effekten?

Blir antagelig "vanlig" slagtrekker og  passende bit som første forsøk, og så vurdere EL-slagtrekker etterpå ...  

Vekt vertikalt påvirker ikke de horisontale slagene, bare å presse på, og jeg synes det er enklere enn å bruke en manuell variant da det blir færre variabler. Viktig å presse hardt nok da en batterislagtrekker fort får turtall og ødelegger skruehodet helt om det glepper..

Synd sporene i hodet er skadet, hvis de er litt dype kan man ofte slå ned riktig bits for å forme hodet igjen så du får nok friksjon til å skru.

Varianten til Biltema bygger ikke så mye i høyden og koster heller ikke mye. De har også en annen variant med bits i forskjellige størrelser (noen av dem ganske store), men fant den ikke på nettsiden deres. 

Hvis du har en batteridrill med momentinnstilling kan det fungere å justere denne på lavt slik at drillen "hakker" seg i riktig retning. Bitsen må passe skruene og må sitte godt i chucken for at metoden skal fungere. Siden momentinnstillingen er satt på lavt vil ikke drillen ødelegge sporet så lenge du får til godt nok press nedover, men rykkingen kan være nok til å få løsnet skruene (du må nesten føle deg fram hvor mye moment du setter drillen på, for lite gir inget resultat, for mye kan skade skruesporet). Det er alltid greit å bruke bits med slike små spor som tar godt tak, da er risikoen mindre for at bitsen glipper, selv ved dårlig spor i skruehodet. Har brukt denne "fattigmannselektriskslagtrekker-metoden" flere ganger for å løsne fastsittende skruer og små bolter når det har blitt for mye heft å kjøre til verkstedet for å hente slagtrekkeren :lol: 

I tillegg er penetrerende olje og bruk av varme ikke feil, og akkurat passe bruk av makt :wink:

Edited by Hakkannen (see edit history)

Jeg ville begynt med den manuelle slagtrekkeren. Glipper du en gang med drill så minker det kraftig på sporet. Siden du fikk løsnet en av skruene med vanlig skrujern sitter de sannsynligvis ikke så

forferdelig. Bare sjokket av slagene vil hjelpe til å løsne hvis skruene har grodd fast i en eller annen form for korrosjon mellom syrefast og aludekk. Kan godt være du får de bare ved å gi de noen gode kakk med hammer og en vanlig kraftig skrutrekker (når stolen er fjernet). 

etpar andre ting som har hjulpet meg i slike tilfeller:

- rustløserspray med kjøl/fryseeffekt - den er til tider effektiv

- slipepasta på bitset.   Fins faktisk egen diamantpasta til dette formålet , sikkert billig :giggle:

(... og bits med diamantbelegg http://products.wera.de/en/tools_for_power_use_bit_sets_bit-checks_diamond_bit-check_7_diamond_1.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Som regel lønner det seg og trekke til med to slag først da sporene normalt ikke er så slitte den veien.

Som nevnt en runde med frysespray er alltid lurt,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Her var det mye bra tips å få, og tror jeg skal prøve manuell-metoden først.

Slagtrekker, men prøve å slå en litt "fet" bits litt nedi hodene for å øke grepet først.

Kanskje prøve dra ørlite motsatt vei for å løsne skruene, og bruke en tyntflytende olje for å (prøve) smøre skruespirene. Hadde jeg kjølespray då prøver jeg det også... 

Dersom noen skruer ikke løsner, så blir det vel å bore nedi skruen /bruke Dremel med diamantskive. 

Får jeg ikke fjernet alle skrueemnene i selve dørken, så må jeg vel prøve å bore dem oxo. Evt. flytte søylen tre-fire cm. tilbake. 

Ville vært enklest bare å vri søylen litt i samme posisjon som den sto, og så bore nye hull i dørken. Men det er noen inngrep /hakk i mekanismen oppe under stolen som gjør at den skal holde nøyaktig posisjon rett for-og bakut. 

Hvis det er "gjengelås" på skruene er det varme som må til for å løsne. Prøv å varme opp med en

gassbrenner  før du begynner med slagtrekker.

Gjengelås sitter godt, gjorde en feil da jeg skulle montere en nippel på et nytt diesel filter og brukte feil type

Locktite type rød for skruer, sitter som sveiset fast, skulle brukt en svakere locktite for hydraulikk rør. Må varme opp om den skal av igjen. men regner med det blir en stund. Men det ble tett iallefall.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Sitrap kommer snart !  Litt mer fri til helgen ,så da :) 

Men se litt på bildet (vedlagt) av den Clas Ohlson slagtrekkeren; den er jo enorm! Den ligger (på bildet) oppå en skjærematte med centimetermål i underkanten. 

Trodde den var max 15 cm lang og hang i en eske på en knagg , men dette var plast"kofferter" som lå på gulvet!

Håper virkelig en del av kraften fordeles sideveis når man slår til, for ellers er jeg nesten redd for å slå bulker i dørken ... 

Cocraft Slagtrekker.jpg

Hei igjen Alle , og takk for mange gode tips !

Fikk skrudd av øverste ledd og dermed også selve setet (brukte litt "backwords engineering" :)  , og kom til nesten loddrett over de 6 skruene nederst rundt foten av stolsøyla. 

Problemet var jo at skruene var blitt slitt etter forsøk med dårlige / for små bits og pinglete skrutrekkere :)   Det var brukt gjengelim og kraftige skruer under fabrikk-installasjonen.  (Buster + Finland = SISU !). Skruene satt dermed bom fast i aluminiumsdørken !

Fikk her tips om slagtrekker fra bla.a Clas Ohlson  , og kjøpte denne til 199,- (!) Den kom i en egen koffert med 4 kraftige og litt overdimensjonerte 10mm bits!. 

Jeg ble også rådet til å slå litt dypere spor i de slitte skruene, med en stor bits og hammer. Så for å bruke slagjernet til å slå _motsatt vei_  et par slag , for å prøve løsne skruene på den måten.  "Motsatt vei" vil jo skruene være litt mindre slitt.

Her kommer oppskriften som virket: 

-     Brukte en liten oppladbar batteridrill med et tynt metallbor , for å lage dypere spor i de slitte skruene.

-     Tok den litt overdimensjonerte 10mm stjernebitsen fra Clas Ohlson slagjernet og slo enda litt dypere spor i skruene.

-     Brukte slagjernet fra Clas Ohlson og slo to-tre slag motsatt vei (mot høyre)

-     Brukte slagjernet fra Clas Ohlson og slo to-tre slag "riktig vei" (mot venstre)

-     Brukte slagjernet fra Clas Ohlson og vred manuelt , med hendene , mot venstre , til skruene satt ganske løst.

-     Brukte en liten oppladbar batteridrill med stor stjernebits for å løsne/fjerne skruene helt.

Så var det å montere ny søyle , montere setet ,osv. 

Brukte bare slagtrekkeren (fra Clas) for å skru inn nye skruer (6mm x 50 mm) . Denne er stor og tung og egner seg som en stabil skrutrekker selv om man bruker bare hendene uten noen hammer. Man får godt grep og nok moment. 

Et par bilder:

Gammel søyle - fjernet med slagjern.jpg

Ny søyle - Buster.jpg

Bra jobba og flott at det løste seg!

Men monterte du de nye boltene tørt, eller dopet du gjengene med noe?

Jeg ville brukt tretjære/Permatex/Loctite #3 på boltene, denne herder til en litt seig konsistens og hindrer fukt, irr og korrosjon i gjengene. Låser boltene svakt, og gjør demontering en annen gang mye enklere.

Nei, denne gangen monterte jeg skruene tørt (nye skruer).

Blir nok å bytte søyle igjen om 3-4 år ,så vil slippe ødelegge gjengene igjen.

Skal passe nøye på at skruene sitter som de skal , om det løsner noe sted så blir det i hvert fall å gå på med et av alternativene du nevner.  Har noen små poser med Loctite (grønn pasta) , evt. bruke denne.

Takk igjen!