Jump to content

Superprofitt for gjestehavner

Kappa

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Kjetil1 skrev 28 minutes ago:

Ja det er vel ofte det som skjer når kommune og stat skal blandes inn. Folk uten interesse for båt, som ser på båt som en plage som må nedkjempes og fordyres for enhver pris. Og de som fremdeles velger å ha båt, ja de skal ikke få kose seg... 

God tur på hotell forresten...

Her må du da faktisk ta fundamentalt feil. Ut fra hva jeg kan se har kommuner lagt til rette for båt i sentrale områder langt utover hva en kan forvente. Særlig når en vet at det går på kostnad av muligheter for rekkreasjon, boliger osv i sentrale områder. Det er i grunnen bare å se seg rundt når man ferdes i båt. Om det var kommunal uvilje ifht fritidsbåt ville Norskekysten sett helt annerledes ut. 

-----

Men kanskje det er på tide å tenke nytt, å frigjøre kysten i tettbygde strøk for nær rekreasjon for de som faktisk bor der, boliger osv i stedet for lagring av båter på sjøen og på land?

-----

I stedet for båtplasser kunne de fokusert på å legge til rette for besøkskaier og (kommersielle) gjestehavner. 

Da ville de heller ikke konkurrere med rene kommersielle aktører på båtplasser og opplag, som de gjør i dag. 

Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 5 timer siden:

Det er vel ikke nordmenn flest, men bæringene selv som subsidierer disse plassene. Har selv plass i Asker, Leangbukta, og der er det ikke en krone i subsidier, men alt betalt av oss som har båtplass der. Skulle forøvrig bare mangle, enig med deg i det!

Hva ville alternativinntekten for x mål kommunal tomt midt i indrefileten av Asker og ved sjøen være? 

Såvidt jeg kan se har Leangbukta båtforening betalt hele kr 1,- i året for leie av tomta siden 1980 tallet.

----

Som nevnt, "direkte og indirekte subsidier". 

Helt klart et stort konkurransefortrinn å kunne låne gratis tomt midt i smørøyet av Asker. 

Vi har en privat Marina på Trøndelagskysten.  Bare i materiell koster det 40-50.000 for en båtplass, i tilegg kommer vedlikeholdskostnader, og det er til stadighet noe som skal gjøres.

Det er også vedlikehold på molo og bølgedemper. lysmaster/landstrøm vannpost, kraner/røropplegg.  At prisene er stive det er ikke vanskelig å forstå! Om folk ikke har råd til å ligge i havnene så får de jo bare selge båten da vel..

Det er heller ikke vanskelig å forstå at prisene er dyrere på Østlandet, der alle skal være på samme plassen!!

Jeg har liten tro på at det er noen superprofitt for gjestehavnene!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

2 hours ago, Pinkvin said:

Hva ville alternativinntekten for x mål kommunal tomt midt i indrefileten av Asker og ved sjøen være? 

Såvidt jeg kan se har Leangbukta båtforening betalt hele kr 1,- i året for leie av tomta siden 1980 tallet.

----

Som nevnt, "direkte og indirekte subsidier". 

Helt klart et stort konkurransefortrinn å kunne låne gratis tomt midt i smørøyet av Asker. 

Nå er vel landområdet langs sjøen bebygget som det er allerede så hva man har gått glipp av vet jeg faktisk ikke, om noe. Som du sikkert vet er jo en del av området eid/drevet av en kommersiell aktør, Asker Marina.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...