Jump to content

Superprofitt for gjestehavner

Kappa

Recommended Posts

I hjemmehavnen min i Sandvika, betaler jeg litt over kr.7000 for sommersesongen samt boblehavn om vinteren. Det blir kr.20 pr. døgn, inklusive strøm og vann. Bryggeanlegget er i god teknisk stand med bra standard. 7000 kroner er kanskje billig, men ikke så mye lavere enn andre plasser i distriktet. Båten er på ca. 40 fot.

I gjestehavnene langs trianglet Oslo - Göteborg - Kristiansand ligger avgiftene på 200 - 400 kroner pr. natt. Dermed kan de lett inkassere 20 - 30 tusen pr. plass i løpet av en sommersesong. Av dette blir det svært hyggelige overskudd. Havneavgiftene er antagelig dobbelt så dyre som nødvendig.

Gjestehavnene er oftest kommunale. Samtidig er kommunene reguleringsmyndighet, med myndighet til å nekte andre å bygge ut gjestehavner. Dermed kan konkurransen begrenses.

Mon om det finnes en interesseorganisasjon for fritidsskippere som kan ta opp denne problematikken.

Edited by Kappa (see edit history)

Tror ikke det er en gullgruve å ha gjestehavn. Den koster en del å bygge og vedlikeholde. Man må ha gode og regelmessige kontroller av moringer og fortøyinger på brygga/bryggene. Båteiere nå til dags krever at havna har god tilgang på strøm og vann. Båten skal gjerne vaskes mens den bruker strøm nok til å varme 16 amp sikringer. Både strøm og vann har målere slik at havna må betale for det som brukes.

Og så er det en begrenset periode inntjeningen kommer. I dårlig vær og vinterstid er belegget i havna redusert... Så priser på 2-400 kr for å legge "hytta" til kai med strøm er ikke så ille...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Kappa skrev 39 minutes ago:

I gjestehavnene langs trianglet Oslo - Göteborg - Kristiansand ligger avgiftene på 200 - 400 kroner pr. natt. Dermed kan de lett inkassere 20 - 30 tusen pr. plass i løpet av en sommersesong. 

Jeg tror det er få gjestehavner som har så mye som 100 gjestedøgn per plass. Det er 3 måneder med fullt belegg alle dager...

mvh Knut Erik

Ikke si det til noen, men prisene i norske gjestehavner er generelt sett mye lavere enn i andre europeiske land. Markedskrefter regulerer prisene på gjestehavner bedre enn foreninger, er det for dyrt lar folk være å ligge i den aktuelle havnen. Om så driveren av gjestehavnen sitter igjen med litt fortjeneste må jo det bare være bra, så er det penger til investeringer  etc. og du som båtgjest bidrar til et levende lokalsamfunn... 

Jeg betaler gjerne havneavgift om det går til vedlikehold og fornyelse. Kyrkosund på Syd-koster har de samme slitne strømkassene som for 15 år siden, uten aktertau / bøyer, så alle må bruke eget akter-anker, ikke skjedd noe på sanitæranleggene dette årtusen. Da er det ikke så gøy å betale... ikke dyrest dog, var vel 180 kr/ natt ex el.

Hvis man ser på dette med bedriftsøkonomiske briller på så er mest sannsynlig prisen alt for lav, ikke for høy, isolert sett så her tror jeg faktisk trådstarter tar fullstendig feil!

ps

Ikke si det til noen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Slikt som trådstarter kommer med her vitner omm fullstendig mangel på økonomikunnskap, priser og hva det faktisk koster å drifte et bryggeanlegg

1 - en flytebrygge på usle 50m (ca 60 plasser) koster i området 2-2,4 millioner inludert strømposter, utriggere men uten moringer. Inkluderer også "montering". Dette er pr pir. Også er det drift i tillegg, utbedring av skader, og tilslutt lønn til eventuelle ansatte.

Det er veldig vanskelig å forsikre slike installasjoner så man er selvassaurandør.

Strømanlegget må sjekkes av sertifisert elektriker hvert år.

Store overskudd? Nope

mvh

Windy37GM

Edited by Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Det forekommer at det ligger 3-4 båter utpå.  Havna drar  opp mot12-1300 kr. pr gjestedøgn.  Ikke dårlig butikk det gitt.

Mouche skrev for 2 timer siden:

Hvis man ser på dette med bedriftsøkonomiske briller på så er mest sannsynlig prisen alt for lav, ikke for høy, isolert sett så her tror jeg faktisk trådstarter tar fullstendig feil!

ps

Ikke si det til noen!

Trådstarter bør finne frem noen tall som underbygger påstanden om kjempeoverskudd. Inntil da velger jeg å anta at han bommer grovt.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

I tillegg til bryggeanlegget koster det også å drifte serviceanlegg med vask/tørk, dusj etc. 

Et annet moment er at mange av kommunene som driver gjestehavner som i beste fall går med overskudd også besørger søppeltømming og annen tilrettelegging av friområder/uthavner som i høy grad kommer båtfolket til gode. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

I følge den andre halvdelen av stikkøya så stemmer fakta fra hennes kommune dårlig med overskriften ...

Heldigvis er sånne "sensajons"  pregede overskrifter ikke så vanlige på dette Forumet :thumbsup:

Kappa skrev for 11 timer siden:

I hjemmehavnen min i Sandvika, betaler jeg litt over kr.7000 for sommersesongen samt boblehavn om vinteren. Det blir kr.20 pr. døgn, inklusive strøm og vann. Bryggeanlegget er i god teknisk stand med bra standard. 7000 kroner er kanskje billig, men ikke så mye lavere enn andre plasser i distriktet. Båten er på ca. 40 fot.

Og du har ikke betalt inn et gedigent innskudd som reduserer den ikke-kommersielle foreningens kapitalkostnader?...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Guest Avmønstret#
Kappa skrev for 12 timer siden:

I hjemmehavnen min i Sandvika, betaler jeg litt over kr.7000 for sommersesongen samt boblehavn om vinteren. Det blir kr.20 pr. døgn, inklusive strøm og vann. Bryggeanlegget er i god teknisk stand med bra standard. 7000 kroner er kanskje billig, men ikke så mye lavere enn andre plasser i distriktet. Båten er på ca. 40 fot.kken.

7000,- for sommer- og vintersesong med boblehavn for 40 fots båt midt i Bærum!

----

Hvorfor i alle verden bruker vi offentlige ressurser og skattepenger på å sponse båtplasser midt i Bærum? 

Galskap!

---

Og ironien i at den skattesubsidierte Bæringen får så mye subsidier på sin båtplass at han er desillusjonert i forhold til hva vanlige folk faktisk må betale av ærlig kroner for båtplass. 

---

7000,- for 40 fot sommer- og vintersesong midt i Bærum!. Er ikke rart de er livredde og skriker høyt når plassene trues. 

Vi bruker skattepengene på dette.... midt i Bærum. 

Hvorfor skal nordmenn flest sponse Bæringen med minst 5-10 000,- i året for at han skal få ha sin 40 foter nærmest dørstokken til lav offentlig subsidiert pris? 

----

Kommunale havner, med unntak for gjestehavner, må rett og slett avskaffes. Dette er galskap fra ende til annen. 

1 hour ago, Pinkvin said:

Hvorfor skal nordmenn flest sponse Bæringen med minst 5-10 000,- i året for at han skal få ha sin 40 foter nærmest dørstokken til lav offentlig subsidiert pris? 

Det er vel ikke nordmenn flest, men bæringene selv som subsidierer disse plassene. Har selv plass i Asker, Leangbukta, og der er det ikke en krone i subsidier, men alt betalt av oss som har båtplass der. Skulle forøvrig bare mangle, enig med deg i det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi ferdes både på øst og vestlandet. Jeg vil tro at driftsutgiftene er sammenliknbare på begge sider. Sesongen er ihvertfall ikke lenger på vestlandet. Prisene er langt høyere i øst og sør enn her i vest. Altså, enten er vestlendingene dumsnille, eller så er østlendingen griske. Hva skal vi tro er mest sannsynlig ?

Pinkvin skrev for 1 time siden:

7000,- for sommer- og vintersesong med boblehavn for 40 fots båt midt i Bærum!

----

Hvorfor i alle verden bruker vi offentlige ressurser og skattepenger på å sponse båtplasser midt i Bærum? 

Galskap!

---

Og ironien i at den skattesubsidierte Bæringen får så mye subsidier på sin båtplass at han er desillusjonert i forhold til hva vanlige folk faktisk må betale av ærlig kroner for båtplass. 

---

7000,- for 40 fot sommer- og vintersesong midt i Bærum!. Er ikke rart de er livredde og skriker høyt når plassene trues. 

Vi bruker skattepengene på dette.... midt i Bærum. 

----

Kommunale havner, med unntak for gjestehavner, må rett og slett avskaffes. Dette er galskap fra ende til annen. 

Tror du det ved å avskaffe kommunale havneanlegg bli dyrere der det er mange båter, eller få båter som har plass? Hvem tror du får det største påslaget? De som bor sentralt i Norge, eller de som bor glis glendt? Siste 4 år viser tydelig av privatisering av offentlig sektor ikke er noe folk utafor Oslo bør ønske seg for mye. 

Noe har iallfall skjedd med prisene over de ca. 40 årene jeg har vært på sjøen. De har åpenbart  økt langt mer enn prisindeksen. Jeg har aldri tidligere hatt så romslig økonomi som jeg har nå, men det er kun de siste (10?) årene  jeg synes det har blitt dyrt å ligge i gjestehavner.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Artekno skrev for 5 timer siden:

Og du har ikke betalt inn et gedigent innskudd som reduserer den ikke-kommersielle foreningens kapitalkostnader?...

Se der du, en som har tenkt litt lenger enn trådstarter :-)

I min båtforening betaler vi innskudd som dekker kapitalkosten (gratis lån om du vil), selve driften går over årsavgiften og annet vi tar inn penger på.  

Jeg glemte i mitt forrige innlegg en ting: mudring. Det er det dyreste i driften. Mudderslammet må leveres som spesialavfall pga gamle tider synder mhp bunnstoff. På en vanlig plass på 3 meter bredde og plass til en Joda 7900 på 25 fot, koster det ca 15-20.000 å grave 1,5 meter ned. det inkluderer lekter, bortkjøring, deponering og stort sett hele sulamitten. Den største piren vår er på 90 (!) plasser. 

Og bare for å toppe det, så sørge marktrykket fra omgivelsene for at mudringen man gjorde i 2014 må gjøres pånytt i 2019. Omgivelsene med sine millioner av tonn med masser, trykker opp sjøbunnen siden den er ganske myk. Evig runddans med andre ord. Der det er fjell er det rolig.

Det er fryktelig dyrt å drive en brygge...

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Guest Avmønstret#
Bigmac skrev for 2 timer siden:

Tror du det ved å avskaffe kommunale havneanlegg bli dyrere der det er mange båter, eller få båter som har plass? Hvem tror du får det største påslaget? De som bor sentralt i Norge, eller de som bor glis glendt? Siste 4 år viser tydelig av privatisering av offentlig sektor ikke er noe folk utafor Oslo bør ønske seg for mye. 

I grissgrendt strøk er jeg definitivt for kommunale bryggeanlegg, fordi det antagelig ikke vil være rom for noen annen løsning. Sponsing av båtplasser i grissgrendte strøk, helt greit for meg. 

I bynære områder sentralt på Østlandet er det meningsløst å subsidiere båtplasser direkte eller inndirekte. Det er opp til flere kommersielle aktører i Oslofjordområdet som har slitt de siste par årene med å fylle opp plassene sine. 

Når en plass for 40 fots båt sentralt i Sandvika ligger på halve prisen av hva en kommersiell aktør får til så sier det sitt. Det er meningsløs bruk av skattepenger og offentlig midler. 

---

En annen debatt er forsåvidt om det i det hele tatt er meningsfullt å legge svære anlegg for fritidsbåter i de innerste områdene klin i kystlinja der folk bor. Den luksus er det kun kommunale anlegg som kan ta seg, kommersielt ville det blitt så dyrt at det ikke kunne gå. Og det vil på mange måter være riktig. 

---

Edit: Det vil bli dyrere når en fjerner offentlige subsidier. Men skal en virkelig bruke skattepenger og offentlige ressuser på å sponse båtplasser i sentrale områder som feks Oslo, Sandvika, Bærum? 

Jeg mener definitivt nei. 

I områder hvor det ikke er rom for kommersielle aktører, helt greit. 

Edited by Avmønstret# (see edit history)

Kommune vil ofte bli et fordyrende ledd tror jeg. Er ikke sikker, men snakker ut fra forhold i egen havn. En havn som er 45 år gammel. Med avtale om vederlagsfri disponeringsavtale på området havna ligger i. Båtforeningen har på disse år først bygget trebrygger som senere er byttet til Hervik-brygger med utriggere fra Vik-Ørsta. Mudret en gang i store deter av havna. Vedlikeholdt grusplass/parkeringsplass. Uten bidrag fra kommunen. Så vil kommunen endre avtalen og slenge på en kraftig leie, uten å tilby noe igjen for leia...

Vi ligger litt utenfor "kjerneområdet" med noe ugunstige forhold, og dermed er prisene på plasser lave. Med kommunal innblanding vil prisene stige, med potensiell medlems/båtflukt...

Så det er fullt mulig for båtforeninger/havner å drive bra uten kommunal innblanding. Driften baseres riktignok på dugnad og non-profit. Innskudd og inntekt går til drift og investeringer i havna.

Båtplasser i svært sentrale strøk burde ha alle forutsetninger for å kunne drives uten subsidier...

Edited by Kjetil1 (see edit history)

Key Freak skrev for 12 timer siden:

Trådstarter bør finne frem noen tall som underbygger påstanden om kjempeoverskudd. Inntil da velger jeg å anta at han bommer grovt.

lippert skrev for 12 timer siden:

Ser iårsmelding fra Hurum havner KF at i Sætre så dekkes ikke kapitalkostnadene for gjestehavna. 

Brigg skrev for 12 timer siden:

I tillegg til bryggeanlegget koster det også å drifte serviceanlegg med vask/tørk, dusj etc. 

Et annet moment er at mange av kommunene som driver gjestehavner som i beste fall går med overskudd også besørger søppeltømming og annen tilrettelegging av friområder/uthavner som i høy grad kommer båtfolket til gode. 

Da bør gjestehavnene ta ansvar og heve havneavgiftene...båt under 28 fot kr 400....båter over kr 600. 

Jeg tror jeg legger på noen hundrelapper og tar bilen , leier  hotell inkl frokost , strøm, eget bad/toalett... tilgang  til hotellets severdigheter som bla..svømmebasseng..trimrom ..salong...uteterrasse... gratis parkering   osv...

Edited by UGLESETT (see edit history)
UGLESETT skrev 49 minutes ago:

Da bør gjestehavnene ta ansvar og heve havneavgiftene...båt under 28 fot kr 400....båter over kr 600. 

Jeg tror jeg legger på noen hundrelapper og tar bilen , leier  hotell inkl frokost , strøm, eget bad/toalett... tilgang  til hotellets severdigheter som bla..svømmebasseng..trimrom ..salong...uteterrasse... gratis parkering   osv...

Ja det er vel ofte det som skjer når kommune og stat skal blandes inn. Folk uten interesse for båt, som ser på båt som en plage som må nedkjempes og fordyres for enhver pris. Og de som fremdeles velger å ha båt, ja de skal ikke få kose seg... 

God tur på hotell forresten...