Jump to content

Hvor lange årer til 12,5 fots båt

Andy2

Recommended Posts

Hei.

Har kjøpt meg båt som er 12,5 fot. Lurer på hvor lange årer jeg trenger? Er det 240 cm som er "standard"? Jeg vet ikke bredden på båten ennå, da jeg ikke har hentet den ennå.

Hvor får man rimelige årer? Biltema?

På forhånd takk for innspill

Det er bredden som avgjør lengden på årene, ikke lengden. Men jeg vil tro du er I nærheten med 240cm. Biltema har årer opp til 270cm, tror jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I tidligere tider var det flere som praktiserte at årer for en robåt skulle være ca 2 x bredden mellom åregafler/tolleganger/kjeiper.

Dette var båter som var rimelig gode å ro. Lange årer for båter som glir lett. Med mer "moderne" båtfasonger (båter bygd for påhengsmotor) vil jeg tro at årene bør være noe kortere fordi båtene er tyngre å ro.

Forholdet mellom den delen av årene som er utenfor båten og den som er inne i båten bestemmer utveksling.