Andy2 Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Hei. Har kjøpt meg båt som er 12,5 fot. Lurer på hvor lange årer jeg trenger? Er det 240 cm som er "standard"? Jeg vet ikke bredden på båten ennå, da jeg ikke har hentet den ennå. Hvor får man rimelige årer? Biltema? På forhånd takk for innspill Quote Link to post
index Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Det er bredden som avgjør lengden på årene, ikke lengden. Men jeg vil tro du er I nærheten med 240cm. Biltema har årer opp til 270cm, tror jeg... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fist Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 I tidligere tider var det flere som praktiserte at årer for en robåt skulle være ca 2 x bredden mellom åregafler/tolleganger/kjeiper. Dette var båter som var rimelig gode å ro. Lange årer for båter som glir lett. Med mer "moderne" båtfasonger (båter bygd for påhengsmotor) vil jeg tro at årene bør være noe kortere fordi båtene er tyngre å ro. Forholdet mellom den delen av årene som er utenfor båten og den som er inne i båten bestemmer utveksling. Quote Link to post
Recommended Posts