Jump to content

Valg av av ankervisj for svai, Seilbåt 31 fot 4 tonn. Trommel eller kabular ? Hvor kraftig ?

Erik

Recommended Posts

Har flat anchor lina på rull og kjetting + Bruce anker i ett 'rør' bak på pushpit bak. Er neppe plass /praktisk å montere vinsj bak.

Bruker heller ikke akter ankeret så ofte. Ikke i nærheten av hvor ofte svaiankeret er i bruk ihvertfall.

At akterveggen i ankerbrønnen ikke er sterk nok kunne jo vært kompensert med en forsterkning. Må jo uansett bygge en sterkt nok konstruksjon for dette nedi der. Vil en horisonmtal vinsj fungere greit sånn tro ? De er vel stort sett konstruert for å monteres på ett flatt dekk, er de ikke ?

Men jeg tror det enkleste hos meg er å bygge en tversover konstruksjon, kall det gjerne en hylle, nedi brønnen.  Dersom denne hyllen er i bakkant av brønnen blir det jo også en viss lengde på kjettingen fra baug til kabular.

Utfordringen med en slik konstruksjon er da evt saltvann på motoren, så enten må jeg ha en vinsj som tåler det, eller greie å bygge en vanntett boks under hylla.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

En hver roterende aksling gjennom et skott/dekk/hva-som-helst krever en tetning for å tette mot stasjonært element. I dette tilfellet dekket. Når tetningen tar kvelden, renner vannet langs akslingen. Og i dette tilfellet ned i gir og/eller motor. Jeg har sett flere som har bannet og slitt livet av seg for å få løs en korrodert gjennomgående winch enn de som har hele greia stående på dekk. Bare slik at det er ikke hallelulja uansett hvilket system man bruker. Om man har en omslutningsvinkel på mer enn 180 grader mellom kabular og kjetting skal den ikke glippe. Da er det i så fall feil kjetting i forhold til kabularet. 

Dette med elektriske feil på wincher montert på dekk må være en slags myte. Med vettug montasje og ettersyn hvert femte år, eller der omkring, funker det helt greit. På Hulda er det montert begge deler. Wincher må uansett monteres på flatt underlag. Ankerwinchen foran er montert på en vanlig (flat) doblingsplate. Ankerwich akter henger i en gjennomføring, ikke avhengig av flatt underlag. Skjøtewincher står på flatt underlag. Egentlig er det kun ankerwich forut som er montert på et buet dekk. 

Jeg er en av de som har gleden av å ha lekkasje i vinsjen nå ja :rolleyes: 

vet ikke om det er tetning rundt aksling eller dekkstetning som lekker

lofrans spesifiserer inspeksjon avvdekkstetnibg hvert 3. år. Tviler på om det er gjort noen gang av forrige eier :wink:

Fant ut da jeg fikk delesettet at jeg overlater dette til de som har gjort det før...

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei Erik. Jeg har en ILAS Admiral (modifisert Lofrans Kobra) med frittfall, 50m 8mm kjetting og 45lbs CQR anker. Dette fungerer aldeles strålende. Jeg ville nok valgt noe annet enn CQR skulle jeg kjøpt nytt anker idag, men resten av installasjonen fungerer supert og bortsett fra ankeret er det ikke noe jeg kunne tenke meg annerledes (bortsett fra kanskje syrefast kjetting). Jeg ser det er noen som synes frittfall er en dårlig ide. Jeg har ikke fantasi til å forstå hvorfor. Kjettingen raser ikke ut så fort som noen tror. Jeg har bare hatt båten i 26 år, så erfaringen er selvfølgelig noe begrenset. Lykke til med valget.

Eivind

Mye god info. Takker.

Jeg ser at Lofrans Kobra (og andre Horisontale vinsjer) har ett hull/bøyle som kjettingen skal ned gjennom ved foten. Når det da er trommel/nokk på motsatt side , hvordan gjør man i praksis da hvis kjettingen er forlenget med tau ? Tauet må jo da ned gjennom samme hull , og må håndmates ?

Lofrans Kobra bygger 184 mm over dekk (eller hylla hos meg).

Jeg ser at Vertikal Lofrans Project 1000 bygger 153mm , altså noe under. Jeg ville jo trodd mer med kabular og Nokk over hverandre, men den har faktisk lavere profil.

Begge ligger på rundt 10 000,- på denne siden, men jeg tror den er utenlandsk selv om den er på norsk, så jeg er usikker på toll og frakt, men jeg finner ikke noen norske forhandlere ?

Har Vertikale vinsjer noe hull kjetting skal ned gjennom, eller kan man bare ta det over kanten på hylla ?

Altså at men ikke skal tre kjetting/tau, men bare kan legge det rundt kabularet når men vil kjøre det, hvis man feks tar inn slakken for hånd mens man kjører båten  fremmover ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Det står følgende på Waveinn sine sider:

Sitat

For bestillinger som blir sendt til land utenfor EU vil ingen moms og ingen skatt være inkludert i produktprisene du ser på våre nettsider, og du vil ikke bli belastet noen skatter av oss. Men pakkene kan være gjenstand for tollavgifter og importavgift i det landet du vil ha din bestilling sendt. Kurer blir belastet deg for eventuelle skatter eller toll direkte. Skatter og toll kan også avhenge av produktkategori samt deklarert beløp, så vi ikke i stand til å gi deg noen ytterligere detaljer. Vi vil anbefale deg å kontakte ditt lokale Tollkontor, som gjerne vil hjelpe deg med ytterligere informasjon.

Du må betale merverdiavgift og fortollingsgebyr i tillegg til prisen på nettsiden.

http://progressing.no/ er importør til Norge av Lofrans. De er alltid behjelpelige. Hør med dem :-)

På min vinsj mates kjettingen automatisk ned. Det er en egen del på vinsjen som som sørger for dette. Det er den som ligger over kabularet foran nokken festet med to insex skruer på bildet. Den sorte plastdelen leder kjettingen ned i hullet i kjettingrommet. Den blanke metalldelen sørger for at kjettingleddene kommer rett vei. Gaffelen du ser inn i kabelaret som sitter mellom sorte delen og blanke delen sørger for at kjettingen ikke blir med kabularet rundt. 

30.jpg

Har ikke testet tau/kjetting kombinasjon da jeg har nok kjetting tror jeg (80 meter.), men jeg vil tro at alt mates automatisk elegant og enkelt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...