Erik Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Har fått beskjed fra kona om at til neste år skal vi ha ankervinsj, hun er lei akkingen og stønningen min når vi har svaiet på litt dybde og det kanskje er litt mudderrester på ankeret i tillegg og jeg må dra det opp av dypet med muskelkraft. Alt over 10 meter dybde blir fort ett ork. Dagens oppsett er med 15Kg Rockna , ca 5 meter kjetting, og resten blytau. Bruker dessuten en daumann på 10 Kg i egen tau. Er meget fornøyd med dette oppsettet, og sover trygt i 'all slags vær' så føler ikke for å bytte ut noen komponenter/metode egentlig, kun spare ryggen når vi skal videre. Med utgangspunkt i dette, tror jeg at en trommel vinsj som jeg kan ta eksisterende tau (både daumann og ankertau) rundt for å få løfte hjelp, er tilstrekkelig (altså ta inn slakken mens vi kjører frem, og å løfte ankeret etter at det er kjørt løst). Men da må jeg fortsatt ta inn de siste 5 metrene med kjetting for hånd, men det er forsåvidt overkommelig. Men så melder tvilen seg da. Når jeg uansett må bygge om ankerbrønnen i baugen og skal bruke tid og penger på dette, hadde det vært like greit å gå 'all in' og montere ett ordentlig oppsett med kjetting hele veien, og kutte ut all manuell operasjon (og daumann) helt ? En fordel med dagens løsning er at det er fort gjort å knytte på 50 meter ekstra, selv om jeg prøver å unngå å svaie på mer enn 10 meter, men med vinsj så vil jeg fort ønske å svaie på opp mot 20, og da er det en fordel å ha 100 + lengde, og det blir mye kjetting, både tungt og dyrt og plasskrevende. Men fordelen med frittfall og kjetting i kabular er at det er enklere å håndtere alene, kan både kjøre båten og heise/senke anker alene. Er det noen som har gode råd, og kanskje har erfaring med begge deler, og kan gi noen anbefalinger ? Er evt en løsning å kjøpe kombi vinsj, med både kabular og trommel, så kan man bruke 50m kjetting men skjøte på med tau ved behov. Eller er kjettingen sånn tredd på vinsjen at kjører man på kabularet så får man ikke kjettingen av/på visnjen uten å tre den fra enden uansett ? Og en annen ting : hvor kraftig Vinsj bør jeg ha ? Tenker som sagt bare å heise ankeret, ikke 'taue inn skuta' med det. Altså 15 kg(anker) + 10 ?(Kjetting) + litt (mudder og blytau) = ca 30Kg ?. På den ene siden er det vel sånn at jo kraftigere jo bedre, men på den annen side så krever større vinsj kraftigere kabler og koster mer. Så 'godt nok' er det jeg søker. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ask Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 Hei Eg har hatt seglbåt i 17 år, og har vore på langtur. Eg har gått vegen frå manuell heising, via manuell vinsj, og til elektrisk vinsj. Det er ikkje tvil om at eg meiner elektrisk vinsj med kjetting og taunokk er best. Det er lurt å ha tau mellom kjettingen og båten, m.a. fordi du kan få behov for å kappa det i ein fei, og det tauet kan gjerne vera blytauet du har i dag. Dersom du har 50 m kjetting, er det sært skjeldan du har behov for å sleppa ut tauet. Det er òg uproblematisk å køyra tauet på nokken først, og så flytta kjettingen over på kabelaret når du har halt inn tilstrekkeleg. Til båtar av din storleik meiner er at 8 mm kjetting er tilstrekkeleg. Lykke til. Ask Quote Link to post
Gullfisk Posted August 7, 2017 Share Posted August 7, 2017 (edited) Veldig kjekt med både trommel og kabular, da den kan brukes til mye annet også. Hos meg var kjettingen festet i kassa med tau, som var så langt at jeg fikk enden på kjetting opp på dekk. Lett å kappe løs, og lett å skjøte. Ikke kjøp for liten vinsj, da en større er mere solid, som offtest. En annen ting jeg gjorde, var å lage en innstalasjon med gir og motor plassert tørt i forpigg, bak skottet til kjettingkasse. Har sett så mange vinsjer se 20år gamle ut etter bare 2 sesonger i saltkassa, og ønsket ikke dette. Er helt sikker på at dette forlenget levetiden vesentlig, da den fortsatt så ny ut etter flere år. Hadde 1000W Maxwell med 8mm kjetting på tilsvarende størrelsr og vekt. Edited August 7, 2017 by Gullfisk (see edit history) Quote Link to post
Erik Posted August 8, 2017 Author Share Posted August 8, 2017 (edited) Takk for tilbakemeldinger. Da er svaret på "Kabular eller trommel ?" nokså unisont : Ja takk begge deler Neste spørsmål da er jo horisontal eller vertikal. Og dersom vertikal : nok/trommel på ene siden og kabular på andre, eller begge på samme side ? Jeg må lage en konstruksjon for å feste dette nede i ankerbrønnen , har ikke plass på dekk (og får neppe motoren vekk fra saltkassa heller) . Ankerkassen er ganske dyp romslig, og dypeste punkt midt i, så jeg må nok uansett lage en tversover eller langsover amordnig, for å få kjettingfallet mest mulig på det dypeste. Jeg tenker da at vertikalt er det som stjeler minst høyde? Men hva er best i bruk ? Ang. kapasitet/kraft : Må vi opp på 1000W her, eller bør 6-700w holde ? Vil en på 1000W bruke vesentlig mer strøm enn en på 600w dersom jobben de utfører er identisk, og gitt att begge faktisk har kapasitet nok til det gitte løftet ? Edited August 8, 2017 by Erik (see edit history) Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Gullfisk Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Personlig, liker jeg vertikal best. Har også erfart at horisontale ikke er så tett som den burde(alt i en enhet på dekk), og tæret av motorfester på et par sesonger. Vinsjen bruker ikke mere effekt enn jobben den gjør. Og får du noe mere med deg opp, er det greit med litt kraftreserve. Ang det å få motor og gir tørt, så løste det seg greit ved å øke dekkstykkelsen, evt en skrå glassfiberkanal, i nedløpet, slik at man får et nedløp som skråner forover. Kan også løses med rør. Kjettingen kommer da ned rett på fremsiden av tverrskottet(her var min brønn dypest), og motor og gir rett på baksiden, tørt og fint. Elektriske tilkoblinger og motor har det mye bedre slik. Du også, når du skal vedlikeholde det i fremtiden☺. Quote Link to post
Ask Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Hei Det er vel først og fremst plasseringsmoglegheitene om bord som avgjer om ein bør ha horisontal- eller vertikal vinsj. Generelt ligg meir av kjettingen i kabelaret på ein vertikal vinsj, enn på ein horisontal vinsj. Dvs at det er mindre truleg at kjettingen glipp. Gullfisk sin installasjon høyrest bra ut. 1000 w er passe for din båt. Hugs at det ikkje er ein føremon at vinsjen går fort. Den er sterkare om den har låg hastigheit, og om det går 1 eller 3 minutt å heisa opp kjettingen betyr lite. Frittfall er heller ikkje naudsynt. Det går fint å køyra kjettingen ut. Ein vertikal vinsj, med kabelar og nokk over dekk, og resten under, er ein tiltalande løysing. Ulempen med å ha vinsjen i kjettingkassa er m.a. at kjettingkassa kanskje kan bli fylt med sjø om du stampar i mot? Vel du ei slik plassering, er det ikkje dumt å spraya greiene med tectyl eller vaselin. Lykke til. Ask Quote Link to post
Bitteliten Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 (edited) fritt fall ville jeg unngått. Men sjekk muligheten til å kjøre manuelt ut uten strøm - og muligheten til å kjøre manuelt opp uten strøm. Ut uten strøm på min Lofrans betyr at jeg bruker "vinsjhåndtaket" som følger med vinsjen og løsner på "topplokket" slik at kløtsj konene på kabelaret slipper. Da kan man med enkelt og kontrollert slippe ut kjetting. For å kjøre kjettingen opp manuelt bruker jeg samme "vinsjhåndtak" og sveiver motsatt vei - det må litt krefter til - men man har da en OK mulighet til å sveive opp ankeret om vinsjen skulle feile. jeg ville helst valgt en vinsj der motor og elektriske koblinger kan monteres tørt under dekk. De trenger også vedlikehold, men de holder mye lenger ettersom vitale deler ikke er utsatt for saltvann på samme måte. Min vinsj er Lofrans Project 1000 (den er 1000 watt). Båten veier ca 13 tonn - ankeret er 33 kg. 80 meter 8 mm kjetting. Jeg tror du klarer deg fint med hakket mindre vinsj enn meg. Fordelen med denne er at kabelaret tar både kjetting og tau. Kvaliteten er vel av det bedre. Ikke er den hakkande gale priset heller (rundt 10.000 kroner med "kraftblokk"på toppen på nettbutikk) Edited August 8, 2017 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Erik Posted August 9, 2017 Author Share Posted August 9, 2017 (edited) Takker for tips og tilbake meldinger. Jeg ser nå at jeg har blandet vertikal og horisontal. Jeg har tenkt kabularets 'virke plan', men det er tydeligvis akslingens orientering som definerer. En vertikal vinsj med trommel og kabular vil således ha disse over hverandre, mens en horisontal har de på siden av hverandre (jeg trodde motsatt ) . Det siste bygger jo mindre i høyden, , men dersom plass så er det altså vertikal som anbefales ? Må måle litt, men litt fallhøyde under er jo en fordel har jeg skjønt, så å spare høyde er nok en prioritet. Horisontalt er ok da, så lenge man har en god konstruksjon for å holde motoren tørr ? Min kasse er svært sjelden/aldri fylt med vann, men det er klart at det kan bli litt vått der når sjøene slår over dekk. Gullfisk : Jeg skjønte ikke helt konstruksjonen din. Er det mulig å få ett bilde ved anledning ? Bitteliten : Den Lofransen din så jo kjekk ut. De har flere med kombinert trommel og kabular, også horisontale. Er dette ett anerkjent merke som kan anbefales generelt, eller er det spesielt den konkrete du har selv som du anbefaler ? Edited August 9, 2017 by Erik (see edit history) Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bitteliten Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 (edited) Lofrans regnes vel som noe av det bedre på markedet etter det jeg har forstått. Mener å huske det stod en slik på NordWest 420 jeg hadde før også - men da uten "kraftblokk" Ingeniørfirmaet Progressing som importerer til Norge. Edited August 9, 2017 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Kaskazi Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Du får også vinsjer som håndterer både tau og kjetting samtidig i samme kabular. Jeg har Lewmar V1 med 10 meter 8 mm kjetting og 40 meter tau. Dette er også en kvalitetsvinsj. Denne kan også leveres med trommel. Quote Link to post
Bitteliten Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Lofrans fikser tau og kjetting på samme kabularet. Mulig det bare er 8mm kjetting kabular som jeg har. Quote Link to post
Erik Posted August 9, 2017 Author Share Posted August 9, 2017 Vil ikke tau over kjetting kabular slite mye på tauet, samt stille mye strengere krav til tau type/dimensjon for å virke enn en med trommel ? Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bitteliten Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 (edited) konstruksjonen på mitt kabular er slik at det er lagd for 8mm kjetting og 14mm treslått tau http://www.lofrans.com/product/3-Lofrans-vertical-anchor-windlass/5010-project-1000 Edited August 9, 2017 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
tilplan Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Erik skrev On 07.08.2017 at 14.57: Tenker som sagt bare å heise ankeret, ikke 'taue inn skuta' med det. Med vinsj på plass blir det fort til at en lar den ta seg av hele jobben med å trekke inn. Da er det greit at den ikke tar kvelden om den må trekke skuta også. Ville gjort det skikkelig slik at jeg ikke satt igjen med følelsen av å ha lagt ned mye arbeid og kroner, for så å føle at det bare ble nesten bra. Quote Link to post
Gullfisk Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Lofrans har vel også vinsj i syrefast, noe jeg ville foretrekke framfor forkrommet. Jeg har desverre ikke bilder av min innstalasjon(har ikke den båten lenger). Visjen monteres i forpigg med gir og motor så nær skillevegg til kjettingkasse som mulig. Greia er at kjettingen går rundt kabularet, og ned i et hull. Derfra går hullet på skrå fremover til det ender på andre siden av veggen, i kjettingkasse i stedet for forpigg. Her er samme prinsipp på HR 55, løst med rør ser det ut for. Quote Link to post
Gunga Din Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Gullfisk skrev 8 minutes ago: Visjen monteres i forpigg med gir og motor så nær skillevegg til kjettingkasse som mulig. Greia er at kjettingen går rundt kabularet, og ned i et hull. Derfra går hullet på skrå fremover til det ender på andre siden av veggen, i kjettingkasse i stedet for forpigg. Her er samme prinsipp på HR 55, løst med rør ser det ut for. så har jeg det på GD.....motoren sitter inne i ett skap i forpiggen.... da varer motoren litt lenger enn da den sitter i samme rom som den fuktige kjettingen har ett Lofrans Project 1000.......10mm kjetting Quote S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Samme måte som det er montert hos meg. Quote Link to post
Erik Posted August 9, 2017 Author Share Posted August 9, 2017 Må kikke litt om dette kan være en løsning hos meg, har allerede penertrert skottet mellom brønn og forpigg med vannpåfylling til ekstra tanken, så det kan tenkes at det kan gå. Men får man det skikkelig tett da, mellom motordel og kabular , hvis jeg tar den gjennom dekk over forpiggen? Jeg vil jo helst ikke ha lekkasje inn i frampiggen. Tror uansett det vil ta unødig dekksplass på min lille båt, hadde foretrukket å få det ned under luka. Tar jeg den gjennom dekk bak luka så får jeg jo kjetting strukket over hele luka også. Hvis jeg må ha det i samme og dermed fuktige rom : Lønner det seg da med en ekstra billig som kan byttes oftere, eller en ekstra dyr, som da kanskje tåler mer ? Jeg har egentlig sett for meg å montere en tverr konstruksjon nede under luka, men det er jo ikke umulig å bygge en boks under denne konstruksjonen for motoren, og forsøke å får denne vanntett. Eller er det mye varmeutvikling på motoren, slik at den trenger lufttilgang for kjøling (og / eller ettersyn) ? Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bitteliten Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 vinsjene er konstruert for å være vanntette gjennom dekket. Quote Link to post
Erik Posted August 9, 2017 Author Share Posted August 9, 2017 Her er bilde av baugen/framdekket mitt. Anker kjettingen forsvinner ned under luka i framkant, og luka dekker hele baugen, og ankerrommet under er omtrendt så stort som luka. Å montere kabular i bakkant av luka oppå dekk vil da generere en kjetting over luka samt være i veien generelt. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bitteliten Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 (edited) Ja det vil det. Og det er ulempen. Fordelen er at du får en vinsj som ikke ødelegges av saltvann. Om du går inn på Lofrans web og ser på "deck template" for Project 1000 vil du se at det skal lages et stort hull der kjettingen går ned i dreggkassa. Jeg vil tro det kanskje kan løses hos deg ved å sette vinsjen rett i bakkant av luka, og lage et stort nok hull i dreggluka http://www.lofrans.com/product/3-Lofrans-vertical-anchor-windlass/5010-project-1000 Edited August 9, 2017 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Erik Posted August 9, 2017 Author Share Posted August 9, 2017 Ett alternativ kunne vært å montere kabularet på bakveggen, nede under luka, med motoren på baksiden, inne i forpigg skapet.. Men den bakveggen er skrå, så vertikal er utelukket vil jeg tro. Vil en Horisontal vinsj kunne monteres på en skrå bakvegg ? Den vil jo da slippe kjettingen ned på en skrå vegg også, så det vil jo bygge seg mye fortere opp enn om den får slippe det på brønnens dypeste punkt. Men brønnen er ganske dyp da.... Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Gullfisk Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Du har ikke rulla i senter i dag. Du kan lage en løsning med delt luke langsetter, eller midthengsle luka som en foldeløsning. Du Må også huske på at for kort avstand til vinsj, kan gjøre at når ankere kommer opp i rulla, kan den løfte kjetting så den sporer av kabelaret, avhengig av rulle og ankertype. Om du setter den bak luka, kan du slakke kjetting og putte under luke som i dag, hvis du vil ha dekket så rent som mulig under seilas. Quote Link to post
Bitteliten Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 er i tvil om skottet er sterkt nok til å holde i mot kreftene vinsjen potensielt kan påføre en slik innfesting. Quote Link to post
Bitteliten Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Er ikke enklere å montere vinsj akter da? I og med at du har kjetting og tau er det enkelt å bruke den ved svai også ved at man bare flytter tauet frem ved behov? Da får du også aktervinsj om dere ligger ut/inn ved brygge/fjell. Quote Link to post
Recommended Posts