Jump to content

Viksund 310, Skilsø 33 eller Nimbus 320? Fordeler og ulemper?


Edh1

Recommended Posts

... og Skilsø hed vist oprindelig Skilsø 975..

 

jeg har haft en Skilsø 33 Arctic i fire sæsoner. Fast aksel og Yanmar LP-STE maskine. Velbygget båd med gode løsninger, god plads til to voksne og to børn, der kan sove sammen i stikkabinen. Godt pantry med masser af plads, stort stuverum agter med oceaner af plads.

 

Efter sigende er skroget både til drev og aksel. Det betyder, at den har en planingstærskel og faktisk planer over 20 knob. Jeg oplevede, at den slog i modbølger og ikke var komfortabel, men det kan have været mine begrænsede evner som skipper.  Men min nuværende båd, der er meget sammenlignelig med Skilsøen, går helt anderledes i søen. 

 

Nimbus så jeg meget på da jeg ledte efter båd sidst. Jeg har klart sans for de nyere Nimbuser og deres indretning. 

 

Hvilket budget har I ?

 

 

Link to post

Edh1- har kun køyemål på FB med drev. Beklager.

Kan også nevne at motorrommet er stort og med best tilgang i klassen. 

 

Bunnkonstruksjonen er ikke lik på drev og akselutgavene.

 

Drev-versjonen stikker kun 41cm med drev i grundtvannstilling...  det er ca 65% av GH14 i 5 knop...

 

Skyvedør og hems er for oss helt fantastisk, rett og slett. Stekeovn ved bakdør og dermed lukter det ikke stekt makrell av sengetøyet resten av ferien.

Strategisk plassering av kjøle/fryseboks er vi også glade i siden begge elsker kald øl.

 

 

 

 

Link to post

Kan du gå ned i årsmodell, kan Viksund 340 St.Cruz være et alternativ?

Mange som er godt holdt, og her har du suveren  tilgang til motor, tanker og tekniske installasjoner i singelmotor versjonene + to gode lugarer og dør mellom toalett/dusj. Fleste er med FB, men noen få med HT dukker opp avogtil.

Noen av FB-versjonene er levert med tre styreposisjoner som gjør fortøyning svært enkel.

Link to post

Jeg har vært inne på tanken på å gå noe tilbake i årsmodell for å kunne ha råd til noe større. Vi har sett på Viksund 340 og ser på dette som en drømmebåt. Usikkerheten dreier seg om motor og levetid på denne. Om den er for gammel og har for mange timer på telleren kan vel fort utleggene bli store? Er ikke nervøs for resten av skuta; plastbåter holder i mange år:-).

Link to post

 

Ville ikke vært så bekymret for denne..og et fint utgangspunkt for en hentetur? :))

 

76_2102260381.jpg

 

Greit å oppgradere elektronikken etterhvert, men det blir samme om det er en 2008-2010 modell somregel, og kanskje ikke alle liker røde gardiner :) 

Er en bunnsolid og sjødyktig båt, divinycell i overbygg som isolerer bra og hindrer kondens, fantastisk utsikt med store vinduer uten store 'A' og 'B' stolper, og syntes denne virker som et flott eksemplar.

Designet synes vi også er klassisk og holder seg bra.

HT'en blir også lysere og triveligere inni med luke(r) i taket.

Savner flere sitteplasser i fartsretning, som eks. Nimbus har, men i praksis er ikke det så stort savn tenker jeg. Har vipp på passasjersiden i vår 310, men ikke så mye brukt.

 

*ed. Så ikke før nå denne ikke hadde styreplass på akterdekk, uvant, men ikke umulig å ettermontere.

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post

Ser den har kun anker forut ja, som er kjekt å ha på svai, og litt uvanlig på disse.

På bildene ser det ut som det er støpt kjettingkasse akter, til venstre for vv-bereder, bildet er tatt der man begynner å komme under rom i hekken og akterdekk, og over der kjetting/taukasse er, er det veldig god tilkomst for å montere vinsjen.

Vi og mange andre St.Cruz jeg har sett har en 1000w Ilas Inside-vinsj(blytau) på dette stedet, slik at kun kabularet med gummideksel er synlig på babord innside av badeplattform.

Oppkobling er enkelt like ved batteriene, og det er fine føringsveier på styrbord fram til sikringsskap for kabling. Mye værre å installere i baugen..

 

Henting var en liten fleip, men Hammerfest er 'sentralt' for lastebåter som tar på seg båtfrakt, eks. Ulvan rederiet som henter og leverer på sjøen. 

Nor-Lines tar også båtfrakt, men krever at båten leveres til terminal på egnet krybbe.

Link to post

Nok med 1xmotor man kan stole på, tenker det blir trangt i en 340 med 2 maskiner...synes den i H.Fest har riktig pakke.

Vi har en kad43/290dp-e som gikk gjennom full reset med stempelsjau, lagre, simringer, pakninger og utbedring av feilmontering, skader og feil en garva vp mekaniker aldri hadde sett før..Motor var en av årsakene til at vi kjøpte båten, da denne var nymontert, vært nedplukket og totaloverhalt av tidligere båteier som er en 'VP spesialist' med eget verksted i Larvik..kjøss meg..bare ljug alt ihop, og etter foreskrevet innkjøring kom problemene med overtrykk i kjølevannet, mer og mer blårøyk, gjennomslag til veivhuslufting og fallende oljetrykk. Ved nedplukking viste det forsøkt honet over rivespor og dype striper i 4 av 6 sylindere, veivlagere hadde dype tverrspor som kan tyde på at dette var en havarert motor som hadde stått mange år før den ble sparket igang igjen.

Knekte fester på intercooler, dieselpumpe og sprukket registerdeksel tydet på at den hadde veltet over på et verkstedgulv el.a..

Vel..uansett fikset alt nå, motor er endelig til å stole på, og vi har hatt en flott 3ukers tur i sommer med to ungene våre, Ålesund til Bømlo, med shortsføre hele veien!

 

Med denne motoren går båten fint opptil 23 knop, 26 knop med lett båt.

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post

Nope, liten myk overgang om man føler godt etter rundt 13-14 knop, mener det er likt på 340, bra vektbalanse i disse.

Skroget kunne fortjent mer hester, en d4-300 hadde sikkert vært glimrende i en 310, men går fint i 20-21knop med ca. 3400rpm på lille Kad216hk'en. Mye av tiden går i 6-8knop, og den er retningsstabil uten vingling, selv på tomgang. En kollega som bygde seg Riviera925 opplevde denne som utrolig vinglete, og kvittet seg med den etter en sesong, da de har en langsmal passasje på vei til hytta. 

Flybridge variantene er mulig tyngre, vår er en tidlig HT-modell fra akkurat overgangen mellom 290/310 i 2000,  og var originalt levert med en 41-motor på drøye 180 hester(?)

Vekt fra kranbil var ca. 3300kg med kvart dieseltank og tom vanntank nå vår ble fraktet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...