Edh1 Startet 7.August.2017 Del på Facebook Startet 7.August.2017 Valget står mellom disse tre båtene. Fast aksling er viktig, flybrigde kunne vært greit, men ikke et "must" Er det noen med meninger om valget? Fordeler og ulemper med de ulike båtene? Vi er 2+2 og bruker båt 30-35 døgn i året. (Kunne selvfølgelig ønsket oss enda større båt, men da blir de fort for gamle). Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Skilsø 33 er Norsk fra bunn til topp, det merkes. I versjon med kaptein lugar i baugen så har du 4 permanente sengeplasser. 4200kg gjør det også enkelt å finne lastebil som kan løfte/frakte deg. 3.5 sitteplasser i fartsretningen er populært i min familie. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 7.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2017 Hvor bred er sengene? Er det forskjell på bredden i stikkøya i utgave med drev vs aksling? (Mener å ha lest dette noe sted?). Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Nimbus 320 er ganske liten i forhold til Skilsøen Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 7.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2017 Er ikke skroglengde og bredde noenlunde den samme? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Nimbusen het vel 310 da den kom. Så la de på en fot på badeplatformen.... Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 & enda mer med Viksund 310, het 290 når den kom . Stikkøya i denne er 170x210, framme litt forskjellige løsninger, ofte med ca. 110x200 oppe på skrå til SB + en smal sengeplass/benk nede på BB. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 ... og Skilsø hed vist oprindelig Skilsø 975.. jeg har haft en Skilsø 33 Arctic i fire sæsoner. Fast aksel og Yanmar LP-STE maskine. Velbygget båd med gode løsninger, god plads til to voksne og to børn, der kan sove sammen i stikkabinen. Godt pantry med masser af plads, stort stuverum agter med oceaner af plads. Efter sigende er skroget både til drev og aksel. Det betyder, at den har en planingstærskel og faktisk planer over 20 knob. Jeg oplevede, at den slog i modbølger og ikke var komfortabel, men det kan have været mine begrænsede evner som skipper. Men min nuværende båd, der er meget sammenlignelig med Skilsøen, går helt anderledes i søen. Nimbus så jeg meget på da jeg ledte efter båd sidst. Jeg har klart sans for de nyere Nimbuser og deres indretning. Hvilket budget har I ? Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 7.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2017 Budsjettet kan strekkes, men tenker 800 - 1 mill. Hvor brede køyer er det i Skilsøen? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Hva med Riviera 925 eller Saga 315? vurderer de samme båtene som neste båt... Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 7.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2017 Saga 29/315 har vel bare 115 cm bredde i stikkkøya? Og det er for lite for 2 (mener jeg?). Riviera er fin men synes den er stivt priset? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Edh1- har kun køyemål på FB med drev. Beklager. Kan også nevne at motorrommet er stort og med best tilgang i klassen. Bunnkonstruksjonen er ikke lik på drev og akselutgavene. Drev-versjonen stikker kun 41cm med drev i grundtvannstilling... det er ca 65% av GH14 i 5 knop... Skyvedør og hems er for oss helt fantastisk, rett og slett. Stekeovn ved bakdør og dermed lukter det ikke stekt makrell av sengetøyet resten av ferien. Strategisk plassering av kjøle/fryseboks er vi også glade i siden begge elsker kald øl. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 7.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2017 Skyvedør blir det helt sikkert. Men sliter litt med å velge mellom de ulike alternativene. Akkurat nå er det dessuten få av de nevnte med korrekt motor/årsmodell ute på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Kan du gå ned i årsmodell, kan Viksund 340 St.Cruz være et alternativ? Mange som er godt holdt, og her har du suveren tilgang til motor, tanker og tekniske installasjoner i singelmotor versjonene + to gode lugarer og dør mellom toalett/dusj. Fleste er med FB, men noen få med HT dukker opp avogtil. Noen av FB-versjonene er levert med tre styreposisjoner som gjør fortøyning svært enkel. Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 8.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2017 Jeg har vært inne på tanken på å gå noe tilbake i årsmodell for å kunne ha råd til noe større. Vi har sett på Viksund 340 og ser på dette som en drømmebåt. Usikkerheten dreier seg om motor og levetid på denne. Om den er for gammel og har for mange timer på telleren kan vel fort utleggene bli store? Er ikke nervøs for resten av skuta; plastbåter holder i mange år:-). Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 (redigert) Ville ikke vært så bekymret for denne..og et fint utgangspunkt for en hentetur? :)) Greit å oppgradere elektronikken etterhvert, men det blir samme om det er en 2008-2010 modell somregel, og kanskje ikke alle liker røde gardiner :) Er en bunnsolid og sjødyktig båt, divinycell i overbygg som isolerer bra og hindrer kondens, fantastisk utsikt med store vinduer uten store 'A' og 'B' stolper, og syntes denne virker som et flott eksemplar. Designet synes vi også er klassisk og holder seg bra. HT'en blir også lysere og triveligere inni med luke(r) i taket. Savner flere sitteplasser i fartsretning, som eks. Nimbus har, men i praksis er ikke det så stort savn tenker jeg. Har vipp på passasjersiden i vår 310, men ikke så mye brukt. *ed. Så ikke før nå denne ikke hadde styreplass på akterdekk, uvant, men ikke umulig å ettermontere. Redigert 8.August.2017 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 8.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2017 Har sett på denne på Finn. Den har heller ikke ankervinsj bak. Å kjøre den fra så langt oppi nord frister ikke så mye.... Lite utvalg for tiden med rett motor. Synes mange virker undermotorisert. Viksund 310 med 230 hk virker lite for meg. Og nimbus med D4 - 210 er også snaut? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Ser den har kun anker forut ja, som er kjekt å ha på svai, og litt uvanlig på disse. På bildene ser det ut som det er støpt kjettingkasse akter, til venstre for vv-bereder, bildet er tatt der man begynner å komme under rom i hekken og akterdekk, og over der kjetting/taukasse er, er det veldig god tilkomst for å montere vinsjen. Vi og mange andre St.Cruz jeg har sett har en 1000w Ilas Inside-vinsj(blytau) på dette stedet, slik at kun kabularet med gummideksel er synlig på babord innside av badeplattform. Oppkobling er enkelt like ved batteriene, og det er fine føringsveier på styrbord fram til sikringsskap for kabling. Mye værre å installere i baugen.. Henting var en liten fleip, men Hammerfest er 'sentralt' for lastebåter som tar på seg båtfrakt, eks. Ulvan rederiet som henter og leverer på sjøen. Nor-Lines tar også båtfrakt, men krever at båten leveres til terminal på egnet krybbe. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 ..forstår godt at du ser langt etter Viksund 340, men de jag har sett på mine trakter har 2 motorer og drev.. og vil vel ikke du ha? Vedlikehold og risiko føler jeg øker 2.5 ganger. . med 2 motorer Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 8.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2017 Nei, to motorer og drev blir det nok ikke?. Helst en motor og aksling. Hvilke motor har du i din @kaffelars? Hva er minimum i Viksund 310? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 (redigert) Nok med 1xmotor man kan stole på, tenker det blir trangt i en 340 med 2 maskiner...synes den i H.Fest har riktig pakke. Vi har en kad43/290dp-e som gikk gjennom full reset med stempelsjau, lagre, simringer, pakninger og utbedring av feilmontering, skader og feil en garva vp mekaniker aldri hadde sett før..Motor var en av årsakene til at vi kjøpte båten, da denne var nymontert, vært nedplukket og totaloverhalt av tidligere båteier som er en 'VP spesialist' med eget verksted i Larvik..kjøss meg..bare ljug alt ihop, og etter foreskrevet innkjøring kom problemene med overtrykk i kjølevannet, mer og mer blårøyk, gjennomslag til veivhuslufting og fallende oljetrykk. Ved nedplukking viste det forsøkt honet over rivespor og dype striper i 4 av 6 sylindere, veivlagere hadde dype tverrspor som kan tyde på at dette var en havarert motor som hadde stått mange år før den ble sparket igang igjen. Knekte fester på intercooler, dieselpumpe og sprukket registerdeksel tydet på at den hadde veltet over på et verkstedgulv el.a.. Vel..uansett fikset alt nå, motor er endelig til å stole på, og vi har hatt en flott 3ukers tur i sommer med to ungene våre, Ålesund til Bømlo, med shortsføre hele veien! Med denne motoren går båten fint opptil 23 knop, 26 knop med lett båt. Redigert 8.August.2017 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 8.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2017 Er det noen markert planingsterskel på 310' en? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Nope, liten myk overgang om man føler godt etter rundt 13-14 knop, mener det er likt på 340, bra vektbalanse i disse. Skroget kunne fortjent mer hester, en d4-300 hadde sikkert vært glimrende i en 310, men går fint i 20-21knop med ca. 3400rpm på lille Kad216hk'en. Mye av tiden går i 6-8knop, og den er retningsstabil uten vingling, selv på tomgang. En kollega som bygde seg Riviera925 opplevde denne som utrolig vinglete, og kvittet seg med den etter en sesong, da de har en langsmal passasje på vei til hytta. Flybridge variantene er mulig tyngre, vår er en tidlig HT-modell fra akkurat overgangen mellom 290/310 i 2000, og var originalt levert med en 41-motor på drøye 180 hester(?) Vekt fra kranbil var ca. 3300kg med kvart dieseltank og tom vanntank nå vår ble fraktet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.