Jump to content

Yanmar 53hk Hard gange


fs

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vurderer kjøp av en båt med 2000 modell YanmarJH5E 53hk. 

Jeg synes imidlertid at denne motoren hadde litt hard gange, samt gikk litt ujevnt på lavt turtall når kald.

 

I tillegg hadde motoren en slags hvinelyd ved belastning/masjfart. Det virker som om denne lyden kommer fra bakkant motor, sannsynligvis gear. (Sluregear)

Lyden kan minne om uling av viftereim, hvilket det ikke er.

 

Er det noen som har tilsvarende erfaring med denne motoren? Spesielt den høyfrekvente hvinelyden bekymrer meg.

Motoren har fått årlig service og er kun kjørt noen hundre timer. 

Redigert av fs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hard gange og ujevn tomgang kan være at dieselpumpen må justeres, ventilene må justeres eller mye sot i eksosbendet har hatt alle tre feil på vår. Nå er ikke disse motorene akkurat støyfri heller, så litt traktorlyd skal de ha.

Hvinelyden kan det også være noe så enkelt som at luftfilteret er tett, ødelagt eller feil montert inni boksen ? 

-Øker lyden proporsjonalt med turtallet, og får du samme lyden om giret står i nøytral, med og uten belastning ? 

Hvor mange timer har den gått ?

 

Link to post
Share on other sites

Båten har kun gått noen hundre timer. Luftfilter har jeg ikke tenkt på... Tenkte litt på bypass i oljefilter men det skal være byttet. Mistanken går mot gear. Motoren har vært til årlig service på en marina, men dette er ikke noe garanti for oljeskift etc.

Lyden er hørbar også i fri, men mer merkbar i drift/marsfart.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...