Jump to content

Lekkasje bakerst på motor - VP TMD40A

Grand Banks jr

Recommended Posts

Starter en ny tråd da dette er ganske spesifikt. I forbindelse med rens av ferskvannsdelen av kjølesystemet har jeg brukt SystemRens. Kan se ut som den har løst opp gammelt graps som har tettet en lekkasje.

IMG_8862.JPG.b5efa13e4bc8c4c6c40d457d2b8a3411.JPG

Dette er bakerst på motor, rett over giret.

Jeg har ikke sett lekkasjen før. Overtok båten for tå uker siden og kjørte den hjem i 9 timer ved ca 2500 o/min. Manglet ikke kjølevann da jeg kom frem.

Hvordan er dette røret festet? (Hva holder det på plass?)

Er det pakning der?

Hva lekker evt? (Pakning/ tæring?)

Kan jeg prøve radiatortett? (Må ha vært tettet av slagg fra gammelt av - med mindre SystemRens spiser pakninger, noe de sier den ikke gjør.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det er en oring der. Når du har løsnet de to skruene i andre enden av røret så er det bare å trekke det ut. Kan være at det er tæret i metallet der slik at du må ha på noe pakningstoff i tilegg til ny oring for å klare å få det tett

@Bårdp, har ikke tenkt til det. Det hadde vært siste utvei. :-)

@bmwpat, takk. Klarte ikke se boltene fra der jeg satt. Er det et kort rør? Så slik ut for meg.

Da skrur jeg ut i morgen og sjekker tilstanden. Håper det bare er o-ringen som må byttes :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Nydelig! Har du dimensjonen på o-ringen, og evt om det er spesiell gummi (mtp varme)?

Jeg har ikke Volvo Penta forhandler her som jeg vet om, men har en maskinbutikk i Arendal som har "alt". De har helt sikkert riktige o-ringer.

Vil du evt også finne størrelsen på o-ringene (4 stk) som sitter mellom termostathuset og varmeveksler også?

Tror jeg fant riktig dimensjon:

Fant delenr her

https://www.volvopentashop.com/EPC/nb-NO/Details/Part/925065?catalog=PentaPartsCatalog&navigationProductId=7744060_033B_r103&path=MarineDieselEngines%2F7744060%2F7744060_26%2F7744060_033B

Og specs her:

https://spareto.com/oe/volvo-925065

Indre diameter 34,2 mm

Tykkelse 3 mm

Tar uansett med den gamle, men ikke alltid lett å finne riktig o-ring ved å måle en gammel en. Vurderer også om jeg skal gå opp ett hakk i tykkelse, men da må jeg se hvor hard den gamle er først. :-)

Utfordring:

Jeg får ikke skrudd ut den ene bolten da et rør er i veien. Antar at det er rør for oljekjøling til turbo? 

Røret går ned til en fleksikopling nederst på motoren (samme side som varmeveksler). 

Kan jeg demontere det uten å tappe ned oljen? (Evt hvor mye olje bør jeg tappe ned)

IMG_8865.JPG.9b8dd41e56f0bdbaefe565cd4f240ae1.JPG

Tenkte at det sikkert ikke står olje der når motoren har vært kald så lenge. Var riktig det. Skrudde ut de to boltene som holdt oljerøret, tok det forsiktig ned og la en vinylhanske over for å ikke få dritt i oljen.

Fikk så tilgang til siste bolten og fikk ut røret.

Dette er jo i alu. 

Forstår at det lekker...

IMG_8872.JPG.6ab99e05ccf3c87689fca1bcbdc24b10.JPG

IMG_8868.JPG.cdb7e9e8f34209bafc931e3d70577f85.JPG

IMG_8869.JPG.cc5441060d2bc04391ab61fdfd6b9de2.JPG

IMG_8871.JPG.2bd1b088165adf70843ada5fb9a56920.JPG

Er ikke bare et kvikk o-ring bytte som må til her.

Finnes det noen måte å få dette tett på i påvente av ny del?

Hvem har slike deler?

Fant ut at Marex boat (noen hundre meter fra hjemmehavnen) er VP forhandler. Stakk bort der. Nytt rør kan være meg i hende på fredag. Koster 2150 ca. Bestilte med o-ringer etc.

Da kommer det på i underkant av 2500 kr inkl MVA og frakt. Han kunne få det sendt med en hastebestilling som skulle inn i dag.

Hvordan hindre at det skjer igjen? 

Det er en stk sinkanode jeg har funnet. Den er i/ under varmeveksler. Den var veldig hel, så den kan ikke være gammel. 

Bare å bruke riktig (G48) frostvæske og ha en stk god sinkanode?

Om du tenker på alderen på motoren bør vel dette ikke være noen overraskelse. Om nå det nye røret holder like lenge som det gamle blir det vel neppe det du først får problemer med.

Nei, er klar over det. Men jeg regner med at røret ville vært helt dersom det hadde vært brukt ny sinkanode hele tiden. Stemmer det?

Jeg er imponert over at VP har denne delen på lager, og at jeg skal få den på 4 dager... :-)

Denne hadde nok tært uavhengig av evt sinkanode. Den er jo mer eller mindre isolert av pakninger fra stålet. Det som imidlertid kunne ha hjulpet, er ren og korrekt frostvæske. Som du ikke hadde...

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

KONTRABESKJED:

VP har ikke delen på lager i Sverige eller Norge allikevel.

Kan jeg bygge den ut med kjemisk metall? Samt bruke noe pakningsstoff for å tette bedre?

Så bytte den i vinter når VP får tak i den?

@Jakob T, jeg hadde sjekket men hadde søkt med for spesifikk søk. Valgte nå Torget og Båtdeler og skrev bare Volvo, og da fant jeg flere. Har fått kontakt med en som mener han har helt rør og sender med turboen også. Han skulle sjekke tilstanden på røret senere i dag. Takk for tips om å sjekke igjen. :-)

Nei, men han solgte ikke uten. Nå er min turbo (den på eksosdelen) rusten og korrodert utvendig. Men den fungerer og drar båten greit opp i 3500 o/ min. Pris kr 1000,- for turbo med røret, og det er greit. Det er røret jeg trenger, og det koster nytt ca 2200,- inkl frakt fra VP. Han skulle sjekke rørets tilstand når han kommer hjem senere i dag.

Fikk delene i dag. :thumbsup:

La merke til pakningen som satt på. Skal den være slik?

Røret har en MYE større diameter enn pakningen. Da vil jo pakningen strupe omløpet av vannet, ikke sant?

Produktfeil, eller skal den være slik?

Burde bytte pakning uansett, men har ikke fått den. Vurderer å stikke innom Biltema og hente pakningssilikon. Blir jo ikke 300 grader der uansett.

IMG_8904.JPG.17621242e7b6ac45ec21fdf046784f27.JPG

Fikk sammenliknet med delen jeg plukket av motoren, og der er hullet i pakningen likt hullet i røret. Så da blir det det. :-) Tenker å bruke pakningssilikon der.