Jump to content

Minste motor for å komme i plan på en Pioner 325

Carlin

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt en Pioner 325 til jentungen.

Satte på en 25 HK totakt Mercury og regnet med den ville fly villt avgårde,men det gjorde den aldeles ikke.

Knappe 21-22 knop med totalt 130 kg last oppi.

Har bare prøvd motoren på denne båten så om det er motor som ikke er på topp eller vekt av motor + last som blir for mye vet jeg ikke.

Motor fungerer ihvertfall som den skal, men den er svintung å styre på fullt. (Ikke rattkonsoll)

Uansett: det var nå bare på gøy jeg satte på den motoren. Den er altfor stor for jentungen å bruke.

Vet de fleste bruker 9,9/15 HK på disse men lurer på om noen har ERFARINGER med å få de i plan med mindre motor enn det også?

Feks 6 eller 8 HK?

Vil ha den slik at den akkurat går i plan, men slett ikke at den går fort.

Båten veier jo 125 kg så spørs.

Takker for tilbakemeldinger

Hei

Denne er vel identisk med Pioner 11 sport så vidt jeg vet.

Vi har en sånn med 20 hk Mercury (oppgradert 15) 4takt og styrekonsoll.

Har inntrykk av at den krever forholdsvis "mye motor"i forhold til størrelsen.

Vår logger 24-25 knop med største tilgjengelige prop.

Forholdsvis mye v bunn på disse i forhold til flere andre "ungdomsbåter".

Dette gir nok litt mindre toppfart men imponerende sjøegenskaper i forhold til str.

Har ikke prøvd med mindre enn 15 hk på vår.

Tror 6-8 hk er litt knapt på denne.

Ville prøvd 9,9 og en lettmatros i baugen?

Edited by Lalima (see edit history)

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Den planer m 8hk Yamaha 2T men måtte bygge om en standard propell for å få det till. Har ikke min lille "gule" med på ferie i år så må ta det på husken.. toppfart ca 13 knop.

Med 9.9 Yamaha 2T brukte vi 9 1/4x8 og da får du ca 17 knop.

Disse båtene blir fort "hårete" under og det tar mye fart.

Ikke undervurder betydning av rett propell :thumbsup:

Spylte av alt bunnstoff og behandlet bunnen med strykejern. Da gikk den 22.2 knop m Yamaha 15 hk 2T og 9, 25x11 propell.

Alle referanser m 60kg fører og 15 liter bensin under midt-tofte

Takker for alle tilbakemeldinger og erfaringer. En omgang med strykejern var ikke dumt dieselfan, den har noen sår og riper under.

16,5 knop med en 8 HK høres "mye" ut Korsfjord, men jeg ser jo at det står der. : )

Spørs om en 8 HK totakt blir det vi sikter mot.

Men kjører noen av dere med styrekult?

Jeg har ALDRI vært borti en tyngre båt/motor kombinasjon å styre.

Har en haugammal 9,9 Evinrude totakt som jeg tenkte å teste litt med. Den er nok ikke så sprek lenger, men går den greit i plan med jentungen, bikkja og meg OG ikke er blytung å styre, så blir den hengende på resten av sesongen.