Pompel69 Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Hei. jeg har nå kjøpt meg litt jobb :-). Er det noen her som kan fortelle meg hva jeg har kjøpt? Han jeg kjøpte båten av aner heller ikke hva han har eid. Det jeg vet er at den er 26ft. og er kanskje fra 1960 åra. Har også fått en indikasjon på att båten mest sannsynlig er bygd sør for Egersund. For båter bygget på Vestlandet og nordover bruker og ha kraftigere baug. Er det noen her som kan hjelpe meg. Mvh. Arne. Link to post
Krimart Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 For meg ser dette ut som en klassisk åpen motorkogg/sjekte/snekke som noen har bygd et overbygg på. Håper jeg ikke trår noen på tærne nå, men overbygget var vel ikke av de peneste. Hadde jeg vært i dine sko ville jeg har tatt vekk overbygget og konsentrert meg om å få en fin åpen kogg. En ting er det estetiske. En annen ting er at man bør være skeptisk til denne type selvbygg (hvis det er tilfelle). Dette veier jo en god del, og det gjør jo at tyngdepunktet i båten flyttes betraktelig oppover og vil påvirke stabiliteten i båten negativt. Link to post
Turbåt Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Det ser jo ut som båten har klart seg en god stund, selv med dette påbygget. Det ser ut til å være solid bygget og slett ikke upraktisk, så kanskje du bare kan kose deg med å ha en original snekke? Blir nok mange hyggelige samtaler med en slik båt. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Krimart Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Linjene på selve skroget ser jo ut som det er noe a.la disse (bilde tatt fra motorkogg-"regatta" i Kragerø) : Link to post
HansH Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Anbefaler deg å kontakte "Kystlaget Fredriksvern" i Stavern. Der er det en rekke guruer på gamle tresnekker (eller sjekter) som de kaller det i Stavern. Regner med at noen der kan gi deg mer info. http://www.kystlagetfredriksvern.no/omoss/historie Link to post
Nero II Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Tja, det første som er sikkert er at overbygget er satt på (av en amatør ) senere enn da båten ble bygget. Så lurer jeg litt på om det kan være ei Rolandsjekte fra Hannevika båtbyggeri i Kristiansand. Hvis det skal stemme, så hadde det vært greit å se mer av rorpinnen - Roland hadde innvendig ror og med et særeget arrangement for å sinke vandring av rorpinnen. Baugen kan være der, men det første bildet var litt skeeivt, så jeg er ikkes ikker. Fordekket minner om hans. Link to post
Vosso63 Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Turbåt skrev for 9 timer siden: Det ser ut til å være solid bygget og slett ikke upraktisk, så kanskje du bare kan kose deg med å ha en original snekke? Jeg sier meg enig med "Turbåt". Ingenting er så avslappende som å ha en litt ukurant båt, som faktisk funker, ikke lekker, og som en ikke behøver å behandle som et flygel! Nei, du blir ikke Best in Class i Risør, eller får elleville horder av kogge/sjekte/snekke-fans løpende og tokkende etter deg, men kanskje en hurv med fine turer på fjorden uti september og oktober. Med en liten ovn og en skikkelig rødspritkoker kan du dra på krabbefiske mens andre hutrer i sine åpne båter. Tenk deg om! Det er ikke fryktelig pent, men ser innmari solid ut! Link to post
Pompel69 Posted August 8, 2017 Author Share Posted August 8, 2017 HansH skrev for 9 timer siden: Anbefaler deg å kontakte "Kystlaget Fredriksvern" i Stavern. Der er det en rekke guruer på gamle tresnekker (eller sjekter) som de kaller det i Stavern. Regner med at noen der kan gi deg mer info. http://www.kystlagetfredriksvern.no/omoss/historie Takk for tipset. Link to post
Pompel69 Posted August 8, 2017 Author Share Posted August 8, 2017 Erik AN skrev 30 minutes ago: Jeg sier meg enig med "Turbåt". Ingenting er så avslappende som å ha en litt ukurant båt, som faktisk funker, ikke lekker, og som en ikke behøver å behandle som et flygel! Nei, du blir ikke Best in Class i Risør, eller får elleville horder av kogge/sjekte/snekke-fans løpende og tokkende etter deg, men kanskje en hurv med fine turer på fjorden uti september og oktober. Med en liten ovn og en skikkelig rødspritkoker kan du dra på krabbefiske mens andre hutrer i sine åpne båter. Tenk deg om! Det er ikke fryktelig pent, men ser innmari solid ut! Det er som du har lest tankene mine? Link to post
Vosso63 Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 (edited) Ja, det har jeg nok! Det er ikke mye som slår er en lun og god trebåt med lukka hytta og et snev av tjære-terpentin-diesel-duft! Et lite tips: Når du siterer andres innlegg kan du med fordel slette (med slettetast eller delete) det aller meste, særlig bilder, ettersom det jo er skrevet og ytra tidligere, og bare ta med en setning eller to! Edited August 8, 2017 by Erik AN (see edit history) Link to post
Pompel69 Posted August 9, 2017 Author Share Posted August 9, 2017 Erik AN skrev for 7 timer siden: Ja, det har jeg nok! Det er ikke mye som slår er en lun og god trebåt med lukka hytta og et snev av tjære-terpentin-diesel-duft! Takk for tipset. Jeg er like fersk her som jeg er båt eier :-). Og ja jeg gleder meg til en lang og fin Høst på vannet. Link to post
Recommended Posts