Jump to content

Yamaha 1980

Skibsplast_15

Recommended Posts

Jeg har en 1980 mod yamaha 55hk utebordsmotor. Jeg har nå lødd meg i huet en stund, vært her inne og andre plassert og lest og leita, men finner ikke ut av det.

jeg får ikke tenningslås til å virke. Jeg har prøvd: byttet tenningslås, byttet startrele, koblet med forbi fri-gir-føler, byttet sikring og x-antall kabelsko er byttet ut med nye. Det skjer absolutt ingenting når jeg vrir om nøkkelen. Jeg har målt meg til at det skal være kontakt der det skal være kontakt, men fortsatt ingenting. Måten jeg nå får atartet motoren er å koble forbi startrele og sette plussen rett på batteriet. Noen råd?

jeg fant ut at boblingskjema skal se omtrent slik ut som på vedlagt bilde.

mvh Martin.

IMG_0415.PNG

IMG_0416.PNG

Det bildet viser de elektriske oppkoblingene (utenfor motoren!) jeg selv har gjort i den ene av mine båter. De motor-interne originale koblingene er i den andre enden av den svarte multi-kabelen! Listen over fargekoder for Yamaha 1980 som du har kopiert inn er korrekt.

Hvilken tenningslås er det du nevner?
- original Yamaha/kontrollboks?
- eller en egen/annen tenningslås slik jeg monterte i den eldste båten min?

Du sier du får start ved å "koble forbi startrele og sette plussen rett på batteriet". Det betyr jo at startmotoren din virker. Dersom startmotoren går når den hvite ledningen IKKE er tilkoblet noe (åpen ledning) og du setter 12V på den brune ledningen er resten av de motorinterne koblingene også i orden. Dette forutsetter selvsagt at startmotorens hovedstrømkontakter har egne tykke kabler til pluss og minus på batteriet (originale kabler eller nye).

Dersom ikke startmotoren går med hvit ledning frakoblet og brun til 12 V må du sjekke om du har en feilaktig kobling av hvit ledning til jord (0V jordfeil på motoren) og/eller om 12 V koblet til brun ledning gir 12 V inn på styrespenningen på startmotoren (=tynn ledning, ikke tykk rød eller svart). Husk at både tykk svart kabel og tynnere svart ledning inn på motoren bør kobles til batteriets -pol.

Redigert av Helge
Tilleggsinfo (see edit history)

Takk for svar Helge! Men jeg fikk det til ?? Jeg prøvde med en enkel tenningslås fra biltema, men fikk vite at disse ikke fungerer på totaktere, da du ikke får koblet den hvite på en fornuftig måte. Jeg prøvde igjen med den orginale, etter å ha gått over alt av koblinger og ledninger i og fra motoren. Nå fungerer den som den skal med den orginale tenningslåsen ?? 

Neste steg blir å få koblet opp lanterner og instrumenter ??? byttet til meg denne båten mot en åpen hansvik 12fot med 9.9hk og 5000,- 

noe småplukk er det selvfølgelig, men et topp utgangspunkt for en liten familiebåt ??

Skibsplast Sportsmaster HT 15 fot :)

15 hours ago, Skibsplast_15 said:

.... Jeg prøvde med en enkel tenningslås fra biltema, men fikk vite at disse ikke fungerer på totaktere, da du ikke får koblet den hvite på en fornuftig måte....

Det var dette jeg brukte releet til (i skjemaet mitt som du kopierte inn i denne tråden). På en vanlig enkel tenningslås får du +12 V ut på alle trinnene/kontaktene om du skal ha +12 V til elektrisk utstyr og startmotor. Jeg brukte derfor et enkelt rele til noen ti-kroner til å snu/konvertere tenningssignalet jeg skulle koble den hvite ledningen på. Dette endret jeg da fra + 12 V med tenningen på... til med releet å bli åpen krets med tenningen på og jordet krets (koblet til minus på batteriet = 0 V) med tenningen av. Da fungerer det med 2-taktere der motoren stopper når tenningen blir koblet til jord/minus.

Men nå har du jo fått det til med original tenningslås så det er jo flott. Jeg hadde ikke en slik for hånden da jeg i 2005 hadde kjøpt en gammel Sunwin 14 fra 1979. Sunwin'en hadde originalt en 25 hester også fra 1979 uten elektrisk start. Første eier av båten hadde fått havari på den motoren og få år før jeg kjøpte båten monterte han en ett år nyere (1980) Yamaha 40 DE med elektrisk start. Han hadde ikke giddet å koble til elektrisk start vel og merke. Båten hadde fortsatt den gamle originale (1979) MORSE gass/gir konsollen uten tenningslås. Jeg syntes denne var så kul at jeg valgte å beholde denne og monterte derfor en uoriginal tenningslås som er veldig liten og diskret i "dashbordet" (ser nesten bare ut som en liten svart knapp).

Lykke til videre med Sportsmasteren :thumbsup:

Redigert av Helge (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...