Jump to content

Problem med Honda 9,9


Janoho

Recommended Posts

Hei,

 

har en 14 fot båt med en Honda 9.9 4takter. En meget bra motor, men nå har jeg et lite problem med den.

Den stopper hvis jeg går for fort av på gassen, dvs hvis jeg har kjørt fort og vil senke farten så må jeg helst ta den ut i fri. Når den stopper er den skikkelig vanskelig å starte igjen, må som regel vente 5-10 minutter.

Det er når jeg kommer i lav hastihet problemet oppstår, liksom når bølgen bak båten tar igjen båten. Er usikker på turtallet, ikke så mye over tomgang tror jeg. Den har eksosutslipp over vann. (kan det komme inn vann her som kveler motoren ?? )

Har ingen problemer ellers, kjøling er fin og motoren er sprek.

 

Hva kan det være ?

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde faktisk et lignende problem med maken motor på en 14' Hansvik. Motoren er jo ca. 50kg og når så skipperen også satt bak med sine kg, ble den vist for dypgående. Jeg fikk ikke motoren igang etter en slik "bråstopp". Dette var en helt ny motor. Selgeren mente at det nok hadde kommet sjøvann inn på pluggene ??? og at det bare var å gjøre de ren. Det stemte. Da startet den som normalt, men da startet også innkjøp av større båt. :lol:

Redigert av jonol (see edit history)

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Det er nyttig skifte plugger, men jeg tror problemet ditt er feil tenning og forgasser justering. Motoren skal ikke kvele seg selv om eksosen kommer under vann. Det er heller ikke mulig at eksosen kan komme opp i sylinderene pga hekkbølgen.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det er nyttig skifte plugger, men jeg tror problemet ditt er feil tenning og forgasser justering. Motoren skal ikke kvele seg selv om eksosen kommer under vann. Det er heller ikke mulig at eksosen kan komme opp i sylinderene pga hekkbølgen.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, jeg er enig i at det høres ganske utrolig ut, men faktum er at jeg i ettertid passet på å unngå hekkbølgen, enten ved å redusere hastigheten langsomt når jeg var alene eller ved å ha last foran i båten, så oppsto ikke dette flere ganger. Motoren hadde kort stamme. Tenning og forgasser ble ikke rørt. Selgeren var godt kjent med problemet. Han hadde gitt samme råd til andre.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Motoren virker fint den, det var bare luftingen til tanken som hadde gått tett :blush:

Men forhandleren sa at det var en boks ved eksosutløpet som hadde en tendens til å tære hull, da vil eksosen komme ut under lokket og kvele motoren (da på full gass selfølgelig).

 

Iallefall så går den finfint nå

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...