Jump to content

Hvor mye er en eldre VP v8 verdt?

Rikki Tikki

Recommended Posts

Jeg ser i disse dager etter byttemotor som ideelt sett skal passe på 270 drevet jeg har. De VP v8 motorene jeg har funnet for salg har variert svært i pris. Blant annet skulle en forhandler ha 45000,- for en overhalt VP 240 V8 uten drev. Er dette "riktig" pris for en gammel motor uten innsprøytning? 

Edited by Rikki Tikki (see edit history)

Vp aq240 er vell en 351 windsor.. jeg vil tippe 10k for en som starter og går med usikker tilstand og 20-30 for en overhalt.. alt ettersom hva som er gjort i forbidelse med overhallingen.. 

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Disse gutta i Grimstad skal ha 50.000,- for en overhalt 305 med 225hk. Da skal det riktignok være byttet en del innmat etter behov, samt nye manifoiler og gasser. De averterer med motor til 15k, men var ikke mulig, da fikk jeg beskjed om å lete etter noe dritt på finn :giggle: 

Noen som har tips til andre forhandlere av brukte motorer?

Jeg er åpent for alt av motorer med 200hk++ Ideelt sett vil jeg slippe å modifisere akterspeilet, så tips til mods med adapterplate e.l. mottas med takk :thumbsup:

Min begrensede erfaringer med motorkjøp tilsier at det er mest kvaliteten på motorverkstedet og din tiillit til at de har gjort det de sier med motoren, som avgjør prisen. Det er lett å kjøpe motor som slegeren kaller overhalt. Men en fagmann på motor, som har -og ønsker å beholde- sitt gode navn og rykte kan man vel stole på. Ville jeg håpe.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Propell1 skrev 1 time siden:

Min begrensede erfaringer med motorkjøp tilsier at det er mest kvaliteten på motorverkstedet og din tiillit til at de har gjort det de sier med motoren, som avgjør prisen. Det er lett å kjøpe motor som slegeren kaller overhalt. Men en fagmann på motor, som har -og ønsker å beholde- sitt gode navn og rykte kan man vel stole på. Ville jeg håpe.

Ja, enig i det. De motorene jeg har kommet over til nå, har ikke selgerene overbevist meg. Brent barn skyr ilden:worry:

Marida skrev 1 time siden:

Hvis du skal bytte fra 145 til V8 ryker drevet ditt allikevel og du kan se deg om etter en pakke der alt følger med.

Å kladde på dette medfører bare plunder og heft, Dvs lite båtglede. Been there, done that

Ja, det er vanskelig å si da. Et 270 drev skal i utgangspunktet vel klare 250hk? Så er jo dette også avhengig av tilstand. Uansett vil jo dagens utveksling på mitt 270 drev være feil, så jeg gjør det nok enklest i å bytte drev. Litt avhengig av effekt på motor for valg av drev her, men både 270 og 280 drev skal meg bekjent passe på transomen som sitter på båten. 

Poenget her var jo at jeg ville gjøre så lite som mulig for mest mulig effekt :giggle: Og jeg er selvfølgelig villig til å betale for det, men det må til en viss grad svare seg.

Jeg er villig til å betale 30k for motor, men det er dessverre ikke noe kurrant å velge i per nå, så det ser ut til at jeg må se nærmere på tilstanden på aq145´n. Skal prøve å få tatt en komptest i kveld. Antar at toppakning er gåen da det er vann i Olje og at motor fusker på 4000rpm. Manifoil skal være grei, men man vet jo aldri :pray:

Bay_liner skrev 3 minutes ago:

Sjekk oljekjøleren og. Mulighet for vann i oljen via den.

Jepp! Komptest først er vel lettest. For å sjekke oljekjøleren må den vel demonteres?

Rikki Tikki skrev for 4 timer siden:

Disse gutta i Grimstad skal ha 50.000,- for en overhalt 305 med 225hk. Da skal det riktignok være byttet en del innmat etter behov, samt nye manifoiler og gasser. De averterer med motor til 15k, men var ikke mulig, da fikk jeg beskjed om å lete etter noe dritt på finn :giggle: 

"Disse gutta i Grimstad" bør man vurdere veldig mange ganger om man vil kjøpe av. Og når man har vurdert mange ganger bør man søke på forumet her. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Napoli skrev 19 minutes ago:

"Disse gutta i Grimstad" bør man vurdere veldig mange ganger om man vil kjøpe av. Og når man har vurdert mange ganger bør man søke på forumet her. 

+1 Se litt nøye på bildene. En god del av rødmalinga havner på pallen for å si det sånn. Skrur du selv er det en fastrusta V8 på finn nå . Da kan du plukke av mariniseringa og bruke en bilblokk for å bygge motor. Tipper du havner langt under de  30 K du har som budsjett. Er du heldig finner du et drev med utveksling som du skal ha til en  v8 . Vet ikke om transom går om hverandre men bukkhornet til eksos må du ihvertfall ha.

Napoli skrev 26 minutes ago:

Viking28-79 skrev 1 minute ago:

+1 Se litt nøye på bildene. En god del av rødmalinga havner på pallen for å si det sånn. Skrur du selv er det en fastrusta V8 på finn nå . Da kan du plukke av mariniseringa og bruke en bilblokk for å bygge motor. Tipper du havner langt under de  30 K du har som budsjett. Er du heldig finner du et drev med utveksling som du skal ha til en  v8 . Vet ikke om transom går om hverandre men bukkhornet til eksos må du ihvertfall ha.

Hahahah :giggle:

Se der ja! TRT motorservice! Magefølelsen sa meg at noe ikke stemte her! Hva tror dere evt jeg kan få for min aq145 hvis jeg skal gidde å sette den i stand, så kan jeg bygger motor i vinter?

Ineqinn skrev for 12 timer siden:

Motoren på finn.no ser ut til å være saltvannskjølt. Kanskje lurt å finne en motor som er ferskvannskjølt om du skal bruke penger på en gammel motor. 

Godt poeng!

Tok komptest av min aq145 nå og synes ikke resultatene var så off. Volvo oppgir normal kompresjon til mellom 10-12 kg/cm mens jeg målte henholdsvis 10.5, 9.9, 10.5 og 9.8. Det var heller ingen pulserende utslag av veske fra ekspansjonstank, men heller en jevn strøm. Ingen hvit gørr under oljelokk, men kun hvit olje nederst på peilepinne. 

Hva tenker dere om målingene? Innafor? 

Jeg får altså mer tro på at oljekjøleren er synderen her. Hva sier folket?

Om ikke toppakningen er synderen er det gasserene som er synderen for at motoren fusker ved 4000rpm? Jeg har også slitt med at tomgangen har vært litt vrien i det siste. 

Jeg har 2 stk AQ 145 i min båt. Har slitt med disse fra dag 1. Har brukt noen kroner på deler men aller mest tid. Sikkert skrudd 10-15 timer hver sommer i de 4 sesongene jeg har hatt båten. Itillegg kommer all tid til rengjøring etter skruing. Nå går de helt greit. Mine motorer er utstyr med oljekjølere og 2 forgassere av merke solex. Har slitt med ujevn tomang og harkete gange frem til iår. Løsningen for min del ble elektronisk tenning med ettermontert giver i fordeler. Videre er alt av kjølesystem plukket fra hverandre og satt sammen *%%6&&  ganger før det er blitt tett. Styrbord motor har frem til ifjor gått endel varmere enn babord motor og dette viste seg å være defekt topplokk. Når man tar av toppen bør kamaksel og ventiler demonteres. Legger man så kamaksel i toppen uten ventilene montert skal den ikke vippe i opplagringene. Hvis den gjør dette kan man bare kaste skiten. Er toppen bra og ventilenes anleggsflate innafor fabrikantens anvisninger er det bare å montere sammen. Husk å sjekke ventilåpninger. For trange åpninger gir svak motor med ujevn gange. Oljekjøler er kun kjølt av sjøvann......

Edited by Viking28-79 (see edit history)

Har du sjekket sjøvannspumpa? Er vel skyldig I vann I olje på mange VP modeller. Vet ikke om AQ145 også har denne som kan lekke inn I blokka.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 minute ago:

Har du sjekket sjøvannspumpa? Er vel skyldig I vann I olje på mange VP modeller. Vet ikke om AQ145 også har denne som kan lekke inn I blokka.

Hvis sjøvannspumpe lekker går det rett på registerem og blir til saltvannståke i motor rom ved gange. Da går det fort mot havari. ...... I know :-)

Viking28-79 skrev 10 minutes ago:

Jeg har 2 stk AQ 145 i min båt. Har slitt med disse fra dag 1. Har brukt noen kroner på deler men aller mest tid. Sikkert skrudd 10-15 timer hver sommer i de 4 sesongene jeg har hatt båten. Itillegg kommer all tid til rengjøring etter skruing. Nå går de helt greit. Mine motorer er utstyr med oljekjølere og 2 forgassere av merke solex. Har slitt med ujevn tomang og harkete gange frem til iår. Løsningen for min del ble elektronisk tenning med ettermontert giver i fordeler. Videre er alt av kjølesystem plukket fra hverandre og satt sammen *%%6&&  ganger før det er blitt tett. Styrbord motor har frem til ifjor gått endel varmere enn babord motor og dette viste seg å være defekt topplokk. Når man tar av toppen bør kamaksel og ventiler demonteres. Legger man så kamaksel i toppen uten ventilene montert skal den ikke vippe i opplagringene. Hvis den gjør dette kan man bare kaste skiten. Er toppen bra og ventilenes anleggsflate innafor fabrikantens anvisninger er det bare å montere sammen. Husk å sjekke ventilåpninger. For trange åpninger gir svak motor med ujevn gange. Oljekjøler er kun kjølt av sjøvann......

Hehe. Jeg kjenner til frustrasjonen der. 

index skrev 9 minutes ago:

Har ikke sjekket sjøvannspumpa! Er greia her at det skal være tett mellom impellerhus og blokk hvor det sitter en aksel? Aldri åpnet sjøvannspumpa på denne motoren, men jeg har vært borti disse på mye annet gammel drit:giggle:

Det er jo forsåvidt mye enklere å sjekke sjøvannspumpa en oljekjøler, så da tror jeg at jeg starter med denne. 

Hva ser jeg etter? vanskelig å se innvendig lekkasje ved gange, så må vel bare sjekke om den virker tett ved demontering? Kan vel uansett satse på å bytte impeller når jeg åpner her, men det er vel ikke ut av selve huset det lekker. Problemet må vel være at det lekker langs akselen på impellerhuset?