Jump to content

80/90-talls "bulletproof" dieselmotor ca 200hk?

PiperBill

Recommended Posts

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Ps. Har hørt at Yanmar med bokstaven B  i type fortegnelse er BMW motorer... stemmer det ?

En kjenning ble fortalt rett ut av Yanmar forhandler at de motorene ikke var å anbefale til annet en lystbåter...

ulyden skrev for 3 timer siden:

Yanmar type B er BMW motor. Yanmar har marinisert dem og satt på en annen turbo.

tror yanmar har tapt både penger og renome på denne motoren. De laget blant annet en litt for simpel eksonmanifoild. 

Obs, det var et godt tips! Det betyr altså styr unna Yanmar BY?

Solid tørst motor. En av de få gangene det er forskjell på forbruk fra motor til motor.

disse bruker ca280g/kwh. La oss si at du marsjer på 80% last. Da bruker du ca 200kw.

motorene bruker da 66l/h. Hadde du en motor med dir innsp ville den brukt ca 240 g/kwh

eller 57l/h

var nettop borti en slik. Båten ville ikke på plan. En liten luft lekkasje var årsak. Motoren gikk helt nydelig.

Vikingen du ser på  har motorer fra 2.generasjon (B) av 40-serien, trolig AQAD-40B på 165 hk. Her er en liste over ulike konfigurasjoner og modeller av 40-serien.

Mod hk fra til
AQAD 40A 120-155 1980 1985
AQAD 40B 165 1982 1986
AQD 40A 131 1977 1985
AQD 40B   1982 1985
MD 40A 72-85  1976 1985
TAMD 40A 110-148  1980 1985
TAMD 40B 165  1983 1986
TMD 40A 91-124  1976 1985
TMD 40B 128-136  1982 1986
TMD 40C 136  1983 1986

AQ = hekkaggregat – alle AQ-versjoner har turbo selv om bokataven «T» ikke inngår i typebetegnelse

T = Turbo

A = After Cooler, ladeluftkjøler

K = Kompressor (kommer i bruk senere i modeller som KAD-42)

D = Diesel

M = Marine, men ikke for drev - dvs strak aksel

AQAD = Drev m/turbo + Ladeluftkjøler, Diesel

40-serien er robuste motorer men for så gamle motorer er det vedlikehold som avgjør.  Sannsynligvis er det motorens historikk som er avgjørende i større grad enn om du sammenlikner Volvo mot Ford osv. Finner du en som er i god stand så kan den vare lenge ennå. Er den dårlig, så styr unna eller vær forberedt på å bruke tid og penger.

Volvo holdt fast på grunnkonstruksjonen i blokka (3,6 liter rekkeskser) her fra starten i 1976 til siste utgave av KAD- og KAMD-300 i 2004. Men da var jo veldig mye forandret underveis. 

Viking 31 er forøvrig en fantastisk flott båt for sin tid. Det er en stor 31-foter som også har god bredde og bra høyde på dollbord. Lykke til.

image.png

Å kjøpe brukt motor der historie ikke kan skjekkes og tilstand nøye kontolleres er russisk rulett uansett. En 15 år nyere D4 kan fint gi like store overraskelser i båt kassen.

fordelen med disse er at deletilgang er god og de kan repareres. Foringer kan byttes og er blokka fri for tæringer og skader er det lett å få mange flere timer ut av en slik. 

Bygge nettop en kad opp som hadde alvorlige skader. Blokka var bra og vi skiftet noen stempel og noen foringer. Topp og ventiler ble slipt. Turbo og pumper overhalt. For noen tusen var motor som ny. 

Du kan trygt kjøpe båt med disse motorene vist de er vedlikeholdt. Jeg har to stk som har gått 3600timer. Bare tull at nyere motorer holder lenger/bedre en disse, men de må stelles med og behandles som det de er, gamle enkle konstruksjoner. Bytt deler på utsiden av blokka når det begynner å bli slitt, rens motoren hver sesong slik at kjølingen er i god stand.

Hvis motorene er i ok stand, så er dette også en helt grei motorisering på denne båten.Du skal kunne dra greit opp i plan og kjøre uanstrengt. Personlig ville jeg vært mer bekymret for tilstand på drev enn motor. Sjekk nøye ift korrosjon, tæring og tilstand på alt som skal røre på seg. 30 år gamle drev har levd et langt liv halvveis nedsenket i saltvann..

ulyden skrev 9 minutes ago:

En 15 år nyere D4 kan fint gi like store overraskelser i båt kassen.

fordelen med disse er at deletilgang er god og de kan repareres. Foringer kan byttes og.. 

Jeg ville ikke stått i kø for å kjøpe en D-motor heller jeg da. Men, bytte foringer i Volvo D-serie??

PiperBill skrev for 21 timer siden:

Snuser litt på denne her.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101142295

Hvordan er det med 2 slike motorer? Ganske tørst tror jeg men de går for å være ganske solid motor.

Tror jeg dropper det. Bare hatt email kontakt men selgeren kunne ikke si hvor mange timer motorene har gått. Kanskje en bra kjøp for en som har litt peiling på slike motor men litt for risky for min del.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Nå har ikke jeg så mye kjennskap til nye motorer. Men kjenner litt til Ford 2704ET - Sabre, da jeg overhalte min i vinter. Dette er utrolige solide motorer og robuste. Grunnen til at jeg overhalte etter kun 1950 timer, var at den hadde en oljelekasje i tetningen rundt veiva. Byttet da også en del slitedeler når jeg først hadde den i deler. Sendte dyser inn til test og selv etter 1950 timer, så var det kun en av dysene som måtte justeres. Jeg er nøye med oljeskift, filter og går aldri opp i turtall før motor er god og varm. Ikke er jeg skremt av forbuket heller.

Bakdelen, er at når den er kald, så ryker den ganske bra for å si det sånn... Legger ved noen bilder, så ser du hvor liten slitasje, selv etter 1950timer... Dette er da en Ford Sabre 212hk

20170314_190429.jpg

20170314_190504.jpg

20170325_095259.jpg

20170325_095325.jpg

20170401_101140.jpg

20170319_082836.jpg

12333333.jpg

20170415_142343.jpg

Ok... Litt mer konkret spørsmål. Jeg skal se på en båt med en TAMD41P 200 HK fra 2002. Strak aksling. Litt over 900 timer. Går for å være en solid driftsikker motor.

Hva bør jeg værer obs på? Hva bør jeg ser etter under inspeksjonen og prøvekjøring?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Komodo skrev On 12.8.2017 at 22.55:
   Ida Marie III skrev On 12.8.2017 at 18.50: 

Ps. Har hørt at Yanmar med bokstaven B  i type fortegnelse er BMW motorer... stemmer det ?

En kjenning ble fortalt rett ut av Yanmar forhandler at de motorene ikke var å anbefale til annet en lystbåter...

ulyden skrev On 12.8.2017 at 19.38: 

Yanmar type B er BMW motor. Yanmar har marinisert dem og satt på en annen turbo.

tror yanmar har tapt både penger og renome på denne motoren. De laget blant annet en litt for simpel eksonmanifoild. 

Obs, det var et godt tips! Det betyr altså styr unna Yanmar BY?

Om jeg husker rett fra et US forum er det 3 versjoner av denne motoren. 1eren hadde noen svakheter som ble kostnadsfritt utbedret av Yanmar og den ble da lik (ver 2) som da skulle være fri for problemer. Nå finnes den i Ver (3)? Alle motorene (BMW) og mariniseringen er produsert/utført av Steuer i Österlitch om softdisken står meg bi.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...