Komodo Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Ida Marie III skrev for 4 timer siden: Ps. Har hørt at Yanmar med bokstaven B i type fortegnelse er BMW motorer... stemmer det ? En kjenning ble fortalt rett ut av Yanmar forhandler at de motorene ikke var å anbefale til annet en lystbåter... ulyden skrev for 3 timer siden: Yanmar type B er BMW motor. Yanmar har marinisert dem og satt på en annen turbo. tror yanmar har tapt både penger og renome på denne motoren. De laget blant annet en litt for simpel eksonmanifoild. Obs, det var et godt tips! Det betyr altså styr unna Yanmar BY? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ulyden Svart 12.August.2017 Link til dette innlegget Svart 12.August.2017 Det betyr at du bør velge noe annet om du trenger 250hk i sjarken din. som fritidsbåtmotor er den nok help på linje med resten Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 14.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Snuser litt på denne her. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101142295 Hvordan er det med 2 slike motorer? Ganske tørst tror jeg men de går for å være ganske solid motor. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
ulyden Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Solid tørst motor. En av de få gangene det er forskjell på forbruk fra motor til motor. disse bruker ca280g/kwh. La oss si at du marsjer på 80% last. Da bruker du ca 200kw. motorene bruker da 66l/h. Hadde du en motor med dir innsp ville den brukt ca 240 g/kwh eller 57l/h var nettop borti en slik. Båten ville ikke på plan. En liten luft lekkasje var årsak. Motoren gikk helt nydelig. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Vikingen du ser på har motorer fra 2.generasjon (B) av 40-serien, trolig AQAD-40B på 165 hk. Her er en liste over ulike konfigurasjoner og modeller av 40-serien. Mod hk fra til AQAD 40A 120-155 1980 1985 AQAD 40B 165 1982 1986 AQD 40A 131 1977 1985 AQD 40B 1982 1985 MD 40A 72-85 1976 1985 TAMD 40A 110-148 1980 1985 TAMD 40B 165 1983 1986 TMD 40A 91-124 1976 1985 TMD 40B 128-136 1982 1986 TMD 40C 136 1983 1986 AQ = hekkaggregat – alle AQ-versjoner har turbo selv om bokataven «T» ikke inngår i typebetegnelse T = Turbo A = After Cooler, ladeluftkjøler K = Kompressor (kommer i bruk senere i modeller som KAD-42) D = Diesel M = Marine, men ikke for drev - dvs strak aksel AQAD = Drev m/turbo + Ladeluftkjøler, Diesel 40-serien er robuste motorer men for så gamle motorer er det vedlikehold som avgjør. Sannsynligvis er det motorens historikk som er avgjørende i større grad enn om du sammenlikner Volvo mot Ford osv. Finner du en som er i god stand så kan den vare lenge ennå. Er den dårlig, så styr unna eller vær forberedt på å bruke tid og penger. Volvo holdt fast på grunnkonstruksjonen i blokka (3,6 liter rekkeskser) her fra starten i 1976 til siste utgave av KAD- og KAMD-300 i 2004. Men da var jo veldig mye forandret underveis. Viking 31 er forøvrig en fantastisk flott båt for sin tid. Det er en stor 31-foter som også har god bredde og bra høyde på dollbord. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Jeg ville ikke kjøpt en båt med så gamle motorer. Du vet aldri når det er noe som ryker ; manifold, starter, dynamo, you name it. Russisk rulett. I så tilfelle ville jeg kalkulert inn nye motorer i nær framtid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ulyden Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Å kjøpe brukt motor der historie ikke kan skjekkes og tilstand nøye kontolleres er russisk rulett uansett. En 15 år nyere D4 kan fint gi like store overraskelser i båt kassen. fordelen med disse er at deletilgang er god og de kan repareres. Foringer kan byttes og er blokka fri for tæringer og skader er det lett å få mange flere timer ut av en slik. Bygge nettop en kad opp som hadde alvorlige skader. Blokka var bra og vi skiftet noen stempel og noen foringer. Topp og ventiler ble slipt. Turbo og pumper overhalt. For noen tusen var motor som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Du kan trygt kjøpe båt med disse motorene vist de er vedlikeholdt. Jeg har to stk som har gått 3600timer. Bare tull at nyere motorer holder lenger/bedre en disse, men de må stelles med og behandles som det de er, gamle enkle konstruksjoner. Bytt deler på utsiden av blokka når det begynner å bli slitt, rens motoren hver sesong slik at kjølingen er i god stand. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Hvis motorene er i ok stand, så er dette også en helt grei motorisering på denne båten.Du skal kunne dra greit opp i plan og kjøre uanstrengt. Personlig ville jeg vært mer bekymret for tilstand på drev enn motor. Sjekk nøye ift korrosjon, tæring og tilstand på alt som skal røre på seg. 30 år gamle drev har levd et langt liv halvveis nedsenket i saltvann.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 ulyden skrev 9 minutes ago: En 15 år nyere D4 kan fint gi like store overraskelser i båt kassen. fordelen med disse er at deletilgang er god og de kan repareres. Foringer kan byttes og.. Jeg ville ikke stått i kø for å kjøpe en D-motor heller jeg da. Men, bytte foringer i Volvo D-serie?? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ulyden Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 D motorer kan ikke repareres ved tæring eller rivning av sylinder. Med disse mente jeg selfølgelig 40 motoren. Denne samt nyere 41 - kad300 har løse foringer. Disse koster gjerne en brøkdel av en ny motor blokk til D4. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 15.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 PiperBill skrev for 21 timer siden: Snuser litt på denne her. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101142295 Hvordan er det med 2 slike motorer? Ganske tørst tror jeg men de går for å være ganske solid motor. Tror jeg dropper det. Bare hatt email kontakt men selgeren kunne ikke si hvor mange timer motorene har gått. Kanskje en bra kjøp for en som har litt peiling på slike motor men litt for risky for min del. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Roger og Olina Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Nå har ikke jeg så mye kjennskap til nye motorer. Men kjenner litt til Ford 2704ET - Sabre, da jeg overhalte min i vinter. Dette er utrolige solide motorer og robuste. Grunnen til at jeg overhalte etter kun 1950 timer, var at den hadde en oljelekasje i tetningen rundt veiva. Byttet da også en del slitedeler når jeg først hadde den i deler. Sendte dyser inn til test og selv etter 1950 timer, så var det kun en av dysene som måtte justeres. Jeg er nøye med oljeskift, filter og går aldri opp i turtall før motor er god og varm. Ikke er jeg skremt av forbuket heller. Bakdelen, er at når den er kald, så ryker den ganske bra for å si det sånn... Legger ved noen bilder, så ser du hvor liten slitasje, selv etter 1950timer... Dette er da en Ford Sabre 212hk Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 22.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 Ok... Litt mer konkret spørsmål. Jeg skal se på en båt med en TAMD41P 200 HK fra 2002. Strak aksling. Litt over 900 timer. Går for å være en solid driftsikker motor. Hva bør jeg værer obs på? Hva bør jeg ser etter under inspeksjonen og prøvekjøring? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Bay_liner Svart 22.August.2017 Link til dette innlegget Svart 22.August.2017 (redigert) Komodo skrev On 12.8.2017 at 22.55: Ida Marie III skrev On 12.8.2017 at 18.50: Ps. Har hørt at Yanmar med bokstaven B i type fortegnelse er BMW motorer... stemmer det ? En kjenning ble fortalt rett ut av Yanmar forhandler at de motorene ikke var å anbefale til annet en lystbåter... ulyden skrev On 12.8.2017 at 19.38: Yanmar type B er BMW motor. Yanmar har marinisert dem og satt på en annen turbo. tror yanmar har tapt både penger og renome på denne motoren. De laget blant annet en litt for simpel eksonmanifoild. Obs, det var et godt tips! Det betyr altså styr unna Yanmar BY? Om jeg husker rett fra et US forum er det 3 versjoner av denne motoren. 1eren hadde noen svakheter som ble kostnadsfritt utbedret av Yanmar og den ble da lik (ver 2) som da skulle være fri for problemer. Nå finnes den i Ver (3)? Alle motorene (BMW) og mariniseringen er produsert/utført av Steuer i Österlitch om softdisken står meg bi. Redigert 22.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
PiperBill Svart 31.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Vetus Deutz DT 67 må vel være en kandidat til «bulletproof». Bra omtale en et gammelt Båtmagasinet artikkel. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/deutz-i-norske-båter Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
TerjeFjern Svart 31.August.2017 Link til dette innlegget Svart 31.August.2017 Jeg har 2 stk TAMD61A i min båt. Mye volum med lavt turtall. Disse skal være ganske skuddsikre. På mine har jeg full servicehistorikk fra de er nye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.