Sealord Posted July 9, 2005 Share Posted July 9, 2005 Hjelp! Jeg har fått et uventet teknisk problem. Jeg har en rimelig stor , tomotors stålbåt som tidligere hadde en-polet el.system. Dvs at skroget var brukt som jordforbindelse til dynamoer og de fleste abonnenter ombord. Siden jeg vet at dette ikke er heldig for stålbåter bestemte jeg meg meg for å bygge det hele om til to-polet system, dvs isolere det elektriske systemet fra skrog. Siden jeg har god faglig bakgrunn for slikt arbeide startet jeg med friskt mot. Det var heller ikke noe hekseri. Dyrt å kjøpe nye to-polede 24 volts dynamoer, men ellers greit. Jeg var så heldig at selvstarterne var forberedt for to-polet system. Det hele var nesten i boks og jeg skulle bare skaffe nye givere til motorene. Da viste det seg at det ikke finnes to-polede temperaturgivere med alarm, hverken til oljetrykk eller vanntemperatur. Jeg måtte kjøpe givere uten alarm og nå sitter jeg der med et motorovervåkningssystem som ikke virker. Det finnes en alarmgiver fra Wema som føler på spennnigen fra giverne, men da må man ha en slik boks for hver giver, i mitt tilfelle 4 stk. En fryktelig "Reodor løsning". Siden jeg har elektronisk utdannelse og erfaring vet jeg at det går an å "mekke" noe selv. Det vil likevel bli noe tidkrevende siden jeg vil ha varsel både for vanntemp, oljtrykk og ladestrøm for to motorer. Har noen andre erfaring med dette problemet? Hilsen Sealord Quote Link to post
Jens_P Posted July 9, 2005 Share Posted July 9, 2005 Da viste det seg at det ikke finnes to-polede temperaturgivere med alarm, hverken til oljetrykk eller vanntemperatur. Jeg måtte kjøpe givere uten alarm og nå sitter jeg der med et motorovervåkningssystem som ikke virker. <{POST_SNAPBACK}> En mulighet er å kjøpe separate "brytere" for temp. og oljetrykk. I så fall blir det rørleggerarbeid å tilpasse dette. T-stykke for oljetrykk giver og bryter er grei løsning. Vet ikke om t-stykke vil fungere for vanntemp da disse bør ha direkte kontakt med vannstrømmen. Mulig det finnes ubenyttet hull som en temp.bryter kan passe i? Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Anonym Posted July 9, 2005 Share Posted July 9, 2005 (edited) Hjelp! Jeg har fått et uventet teknisk problem. Jeg har en rimelig stor , tomotors stålbåt som tidligere hadde en-polet el.system. Dvs at skroget var brukt som jordforbindelse til dynamoer og de fleste abonnenter ombord. Siden jeg vet at dette ikke er heldig for stålbåter bestemte jeg meg meg for å bygge det hele om til to-polet system, dvs isolere det elektriske systemet fra skrog. Siden jeg har god faglig bakgrunn for slikt arbeide startet jeg med friskt mot. Det var heller ikke noe hekseri. Dyrt å kjøpe nye to-polede 24 volts dynamoer, men ellers greit. Jeg var så heldig at selvstarterne var forberedt for to-polet system. Det hele var nesten i boks og jeg skulle bare skaffe nye givere til motorene. Da viste det seg at det ikke finnes to-polede temperaturgivere med alarm, hverken til oljetrykk eller vanntemperatur. Jeg måtte kjøpe givere uten alarm og nå sitter jeg der med et motorovervåkningssystem som ikke virker. Det finnes en alarmgiver fra Wema som føler på spennnigen fra giverne, men da må man ha en slik boks for hver giver, i mitt tilfelle 4 stk. En fryktelig "Reodor løsning". Siden jeg har elektronisk utdannelse og erfaring vet jeg at det går an å "mekke" noe selv. Det vil likevel bli noe tidkrevende siden jeg vil ha varsel både for vanntemp, oljtrykk og ladestrøm for to motorer. <{POST_SNAPBACK}> Med tanke på at du som du sier har kompetanse på elektronikk.. Er jo ganske enkelt å fikse seg en krets med 12V.. En del biler driver alle instrumenter på 12V selv om el-anlegget i utgangspunktet er 24V, blant annet Nissan Patrol. Hvis du finner en Patrol fra midten av 80 tallet hos en høgger er det bare å rappe ting derfra (altså en omformer 24-12V) Edited July 9, 2005 by Anonym (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts