Ciera 2455 Startet 9.August.2017 Link til dette innlegget Startet 9.August.2017 Hei. Har ein Bayliner 2001 mod med mercruiser 5.0, 260 hk bensiner 2005 mod i. Problemet ligger i at denne starter ved 400-500 omdreinger, altså veldig lavt tenningspunkt. Noken med erfaringer rundt dette? Resulatet er ofte at motoren min er vrien å få start på. Den slite med å "tenne" ved oppsatart. Takknemmlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Hva mener du egentlig med "veldig lavt tenningspunkt"? Tenker du på tenning senere enn TDC, eller kanskje noe helt annet? Går motoren ellers rent og pent på tomgang og høyere turtall, både med og uten belastning? Om det du egentlig mener er at du har en tungstartet motor, begynn med det enkle. Nye plugger, kabler, fordeler og rotor (om du har dette) og bensinfilter. Om problemet vedvarer er kompresjonstest neste steg før du går over bensintilførsel og forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Ciera 2455 Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Hehe, nei med lavt tenningspunkt meine eg at når motoren starter går den med ca 400 omdr. Men eg er veldig lite motorkyndig, derfor blir forklaringen på problemet sikkert litt diffus og... Det nytter ikkje å tillføre gasspådrag for å få den til å strate ved f.eks 1000 omdr. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) Lavt tomgangsturtall er det du mener da. Det er nemlig noe helt annet enn lavt tenningstidspunkt. @Ingar : Redigere emnetittel? Tomgangsturtallet kan justeres direkte på forgasseren, dersom man forutsetter at du ikke også har andre problemer enn dette... Det må vel bli opp til deg å vurdere om dette er noe du vil begynne og fikle med selv, men det å justere tomgangsturtallet på en forgassermotor er i utgangspunktet en ganske enkel operasjon. Det er allikevel litt merkelig at det ikke fungerer greit å starte med litt gasspådrag. Har du forsøkt å "pumpe" på gasshendelen (tomgang til full gass, tomgang til full gass) tre-fire ganger før du starter? Dette aktiverer en liten pumpe i forgasseren som gir litt ekstra tilførsel av bensin før startøyeblikket. Redigert 10.August.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Jeg regner med at dette er en 5.0MPI. Altså ikke forgasser på denne motoren. Tomgangsturtallet kan ikke justeres, det er elektronisk styrt vha en stepmotor som regulerer en bypass ventil ved siden av gasspjeldet. Det er gjerne en banal feil som forårsaker slike symptomer, det du kan gjøre selv er å ta ut tennpluggene og sjekke hvordan disse ser ut. Legg gjerne ved bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Ciera 2455 Svart 11.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Takk for svar. Skal undersøke forslaga som er gitt over.... Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Hvis denne motoren har omluftventil , så kan disse henge når de blir noen år.Da kan det hjelpe å ta den ut, fylle den med WD40, og blåse ren med luft. Kjenner ikke denne motoren, men hvis det er elektronisk tenning og MPI system, så bør ikke en som ikke kan noe om motorer prøve å reparere, når en ikke vet hvor feilen er engang. Bytt luftfilter, om motoren har det.. Når fikk motoren service sist, og hva ble gjort da? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 GunR skrev 2 minutes ago: Hvis denne motoren har omluftventil , så kan disse henge når de blir noen år. Regner med at du med "omluftventil" mener det samme som tomgangsregulatoren DieselDahl snakker om over her? Isåfall støtter jeg opp om at dette er stedet å begynne dersom dette er en MPI. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Ja. Sjekk kontakter, og ta den ut og fyll den med WD40 eller lignende.. Blås ren etter en stund. Men sjekk alt av luftslanger, en sprukket slange som suger falskluft lager mye problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 (redigert) Ikke fyll en idle air valve med WD40 - da ødelegger du den - og kan gi ecm'en problemer i tillegg. Ta den ut, og se om det utgjør en forskjell. Dersom det gjør det, kjøp en ny. Redigert 11.August.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.