Jump to content

Lavt tenningspunkt mercruiser 5.0


Ciera 2455

Recommended Posts

Hei.

Har ein Bayliner 2001 mod med mercruiser 5.0, 260 hk bensiner 2005 mod i. Problemet ligger i at denne starter ved 400-500 omdreinger, altså veldig lavt tenningspunkt. Noken med erfaringer rundt dette? Resulatet er ofte at motoren min er vrien å få start på. Den slite med å "tenne" ved oppsatart. Takknemmlig for svar.

Link to post

Hva mener du egentlig med "veldig lavt tenningspunkt"? Tenker du på tenning senere enn TDC, eller kanskje noe helt annet?

 

Går motoren ellers rent og pent på tomgang og høyere turtall, både med og uten belastning?

 

Om det du egentlig mener er at du har en tungstartet motor, begynn med det enkle. Nye plugger, kabler, fordeler og  rotor (om du har dette) og bensinfilter. Om problemet vedvarer er kompresjonstest neste steg før du går over bensintilførsel og forgasser.

Link to post

Hehe, nei med lavt tenningspunkt meine eg at når motoren starter går den med ca 400 omdr. Men eg er veldig lite motorkyndig, derfor blir forklaringen på problemet sikkert litt diffus og... Det nytter ikkje å tillføre gasspådrag for å få den til å strate ved f.eks 1000 omdr.

Link to post

Lavt tomgangsturtall er det du mener da. Det er nemlig noe helt annet enn lavt tenningstidspunkt. @Ingar : Redigere emnetittel?

 

Tomgangsturtallet kan justeres direkte på forgasseren, dersom man forutsetter at du ikke også har andre problemer enn dette... Det må vel bli opp til deg å vurdere om dette er noe du vil begynne og fikle med selv, men det å justere tomgangsturtallet på en forgassermotor er i utgangspunktet en ganske enkel operasjon.

 

Det er allikevel litt merkelig at det ikke fungerer greit å starte med litt gasspådrag. Har du forsøkt å "pumpe" på gasshendelen (tomgang til full gass, tomgang til full gass) tre-fire ganger før du starter? Dette aktiverer en liten pumpe i forgasseren som gir litt ekstra tilførsel av bensin før startøyeblikket.

Edited by X10an (see edit history)
Link to post

Jeg regner med at dette er en 5.0MPI. Altså ikke forgasser på denne motoren. Tomgangsturtallet kan ikke justeres, det er elektronisk styrt vha en stepmotor som regulerer en bypass ventil ved siden av gasspjeldet. 

Det er gjerne en banal feil som forårsaker slike symptomer, det du kan gjøre selv er å ta ut tennpluggene og sjekke hvordan disse ser ut. Legg gjerne ved bilder. 

Link to post

Hvis denne motoren har omluftventil , så kan disse henge når de blir noen år.Da kan det hjelpe å ta den ut, fylle den med WD40, og blåse ren med luft.

Kjenner ikke denne motoren, men hvis det er elektronisk tenning og MPI system, så bør ikke en som ikke kan noe om motorer prøve å reparere, når en ikke vet hvor feilen er engang. Bytt luftfilter, om motoren har det.. 

Når fikk motoren service sist, og hva ble gjort da? 

Link to post
GunR skrev 2 minutes ago:

Hvis denne motoren har omluftventil , så kan disse henge når de blir noen år.

 

Regner med at du med "omluftventil" mener det samme som tomgangsregulatoren DieselDahl snakker om over her? Isåfall støtter jeg opp om at dette er stedet å begynne dersom dette er en MPI.

Link to post

Ikke fyll en idle air valve med WD40 - da ødelegger du den - og kan gi ecm'en problemer i tillegg. Ta den ut, og se om det utgjør en forskjell. Dersom det gjør det, kjøp en ny.

Edited by Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...