Jump to content

Ombygging av Fjordling 17

fjordling17ht

Recommended Posts

Hei først av alt oppretta jeg nettopp bruker her så jeg vet ikke om jeg nå poster rett. :) 

Jeg har nettopp begynnt på et Fjordling prosjekt fra 1967. hvor det sto en Volvo B20 motor med 280 drev på fra før..
Men jeg har nå fått tak på en som har en Volvo B230 som han rigger opp med turbo data sprut og litt forskjellig så den ender på en 250/300 hk. Også fått tak på et 290 drev med tilt og singel propell. 

Det jeg da lurer på er den motoren jeg har fra før har alt av sjøvannskjøle system osv på men det har ikke den jeg nå snart fåt.. den har muligens kjøling på eksos... ellers er det ferskvanns kjøling. Vil dette være noe som kan passe overens fra den jeg har eller må jeg lage til noe nytt.. evt kan jeg slippe og ha det på motoren ? 

Tips til hvordan jeg evt kan få dette til eller evt hva jeg ikke må gjøre osv.. alt mottas med stor takk.. bilder kommer i morgen :) 

det meste av hekk og motor rom vil bli forbedret i vinter og forsterket uannsett men når ting er tilpasset og ser at dette vil fungere greit. :) jeg tenker også det at det med nok kjøling er viktig.. men har en b20 motor (aq140a) håpte kanskje sjøvannskjølesystemet som står på den kunne passe over... eller evt hvor kan jeg få kjøpt sånn system til en B230 ? :) evt også Marinisert turbomanifoil da denne blir jo med turbo og datasprut :P

det ligger noe i det der at jeg kan jo ikke ha alt hva alle andre har :P 
Så en Fjordling 17fot HT med innenbords Volvo B230 med 300hk ca må vel en kunne si ikke er alt for mange tullinger som har funnet på ? :)

Det er så harry og bra med den vindskjermen... ? satser stort for at dette skal gå seg til. Så nok engang vil jeg bare si takk for alle tips og triks evt forbedringer og ulemper det skulle måtte være noen av dere erfarne båt folk har og komme med. Da jeg er ganske fersk i gamet. Vært CO pilot(passasjer) i alle år tenkte det var på tide med en heilt på tryne båt ?

Snapchat-795918792.jpg

Flotte båter dette. Det arrangeres jo Fjordlingløp og er et greit miljø for disse her i Norge.  Der stiller det båter både fra Norge og Sverige. Hvis du er på Facebook så er det bare å søke på Fjordling 17 HT, så finner du en grei gruppe der med mye kompetanse. Vindskjermen tror jeg er standard, og båten din ser jo ut som et bra eksemplar. Vet at det er noen som har kjekk størrelse på påhengere og de verste gjør vel mellom 60 og 70 GPS knop. Så ingen båt og kimse av dette. Lykke til.

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...