Jump to content

Dynamo og dobbel motorinstallasjon

Vic

Recommended Posts

Hoi hoi. 

Jeg har to motorer. På den ene går det kabel fra dynamo til batteri. På den andre går kabelen fra dynamo til starter. Jeg har byttet startmotor og det er ikke plass til kabelen fra dynamo (tilkoblingsskruen er litt kortere på den nye starteren) til starteren. 

Kan jeg koble denne kabelen også direkte til batteriene?

Jepps, jeg mener du kan det, men med noen forbehold.

Den som er koblet til starteren fra før er jo koblet direkte til batteripolen med ledingen som går fra starteren og direkte til startbatteriet (trolig mellom en hovedbryter). Så om du da kobler dynamoen til denne hovedbryteren har du lik kobling som før. Du kan også koble den direkte til batteripolen utenom hovedbryteren dersom dette gjør det betydelig enklere å legge kabelen. Noen vil selvfølgelig mene at dette MÅ gå mellom en hovedbryter, men det spiller i praksis liten rolle.

En ting du må være oppmerksom på er om dynamoene eventuelt lader hver sin batteribank. Det er litt dumt å koble slik at begge dynamoene lader forbruksbanken og ingen av dem lader startbatteriet(ene) :-) Skillediode har du trolig ikke, med tanke på hva du selv skriver om dette i innlegget ditt. Men det kan kanskje hende du har et VSR (spenningsstyrt relé) som kobler sammen bankene automatisk under lading. Da bør du isåfall koble ladingen til banken som styrer dette releet. Dessverre finnes det ingen tydelig standard som sier hvilken av bankene dette er, så det må du isåfall finne ut av selv.

Dersom det er slik i dag at den ene dynamoen lader forbruksbanken og den andre kun lader startbatteriet, er dette noe jeg mener er en litt dårlig løsnig. På den annen side kan slike løsninger ofte fungere helt fint i hele båtens levetid.

Se ellers denne tråden slik at vi slipper ny diskusjon rundt alt dette her :-)