SixPence Startet 10.August.2017 Del på Facebook Startet 10.August.2017 Kom over et interessant instrument som måler faktisk forbruk av diesel uten at man må bruke lang tid på installasjon. Instrumentet kobles til fuel slange inn til motor og et på retur slange til tanken (hvis man ikke har retur linje trenger man kun et instrument) Det beste av alt er at man trenger ikke å dra noen kabler, man bruker Bluetooth på mobil eller nettbrett, fiks ferdig. Høres genialt ut for mitt bruk, har en Yanmar 305hk jeg har lyst til å prøve det ut på, men tenkte å høre om det var noen som har kjennskap til dette produktet fra før av, eller har et tips om lignende utstyr uten masse tilkoblingsarbeid og ledningstrekking. instrumentet kommer fra et Canadisk kompani, har vært i kontakt med de på Mail, og de sender til Norge. Pris på 2 stk instrument ligger på ca 4400kr +/- alt etter kursen på C$ pluss frakt til Norge legger ved link til siden, håper noen kan gi meg erfarings tilbakemeldinger eller andre anbefalinger http://www.interactio.co/optio-fuel Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 (redigert) Dette vet vel @nimba litt om. Etter hans eksperimenter kom han frem til at han ikke ville stolt på en slik sak som ikke tar høyde for at diesel utvider seg sånn ca. opp mot 1% pr 10 graders temperaturøkning. Nå skal jeg være veldig forsiktig med å legge for mange ord i hans munn, men han har kanskje noen innspill selv? Selv om dette egentlig ikke høres så innmari mye ut så kan det by på en del problemer når noen dieselmotorer på lavere turtall kan ha opp mot 90% av tilført diesel i retur med kanskje 20 graders temperaturøkning i forhold til temperaturen på tilført diesel. Kjapp hoderegning tilsier da at dette kan bli en feilmåling på ca. 18% Selv har jeg ingen egen erfaring med dette, og for alt jeg vet blir hele tanken varmet opp i løpet av noe tid slik at temperaturforskjellen på inn og ut ikke lenger blir så dramatisk? Om disse flowsensorene allerede har tatt høyde for dette og har innebygd temperatursensor så trekker jeg selvfølgelig alt dette tilbake. Men siden du allerede har vært i kontakt med dem, spør dem gjerne om hvordan de forholder seg til denne problemstillingen? Når det gjelder prisen må du huske på at det trolig tilkommer MVA også. 4.400 + frakt 200 + MVA 1150 + fortollingsgebyr ca 350 = ca 6100,- Det blir en drøy pris for å spare noen ledninger.... Merker at jeg snakker denne litt ned nå... For jeg er nemlig godt i gang med å lage en selv :-) Redigert 10.August.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Batteri må jo skiftes på to enheter en gang i sesongen. Er det nødvendigvis mindre kjas enn å huke opp en Maretron FFM100 med to tilhørende flowmålere? FFM100 kommer med tilkopling til NMEA2000 nettverk om du har det ombord. La merke til at de skrøyt av temperaturkompensasjon også. Ser du får en FFM100 for ca 2500 nok på eBay. Flowmålere avhenger av flowrange. Ellers ser jo den interactio-saken ganske smart ut da. Jeg bare reagerer på at de _lager_ ekstraarbeid ved å putte inn et knøttlite knappecellebatteri. De kunne jo gjort plass til et litt feitere batteri som varte 5-10 år feks, eller opsjon på å kople til strøm via ledning. Sitér dette innlegget Link to post
SixPence Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Enig med deg Fantino, reagerte også på veldig lite batterikapasitet. Det er også som X10an skriver en høy pris hvis man regner med mva på to sensorer, men i min båt blir det veldig mye demontering før jeg får lagt opp ledninger fram til instrument panelet og det var Bluetooth tilkoblingen som fristet meg. X10an reiser også et greit spørsmål om temperatur (noe som også var det første chiefen på båten jeg jobber også kommenterte), dette er noe jeg skal ta opp med de på Mail, kan være interessant og høre hva de svarer. Skal også sjekke ut FFM100. Annen ting som var spennende, X10an, du lager en selv? Noe du kan fortelle litt om? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 (redigert) SixPence skrev for 1 time siden: X10an reiser også et greit spørsmål om temperatur (noe som også var det første chiefen på båten jeg jobber også kommenterte), dette er noe jeg skal ta opp med de på Mail (...) X10an, du lager en selv? Noe du kan fortelle litt om? Husk å gi tilbakemelding her på hvordan de eventuelt har løst dette temperaturproblemet. Mitt eget prosjekt fortalte jeg for øvrig en del om nå i natt...: https://baatplassen.no/i/topic/86157-diy-prosjekt-enkel-dieselforbruksmåler-kan-lages-selv/?do=findComment&comment=1954531 Redigert 11.August.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SixPence Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Da fikk jeg et svar om temperaturforskjellene på diesel inn til motor og retur, lyder som følgende: We handle this today using a per-sensor adjustment done through the app called a "K Factor”. This allows users to adjust the volume used in the calculations up or down by a small amount to compensate for the difference. This can be done independently on each sensor allowing you to tune the returns where the fuel is warmer.In future, we will be adding a thermistor to automatically adjust for it. We have already added the temperature characteristic to the firmware and the App code and we have added a header on the PCB for expansion to the thermistor. The next step is to add the actual thermistor to the base section of the sensor and we plan to do that later this year. Batteritid er oppgitt til ca 1 år, men i dag 11/8-17 kom det en oppdatering på APP'en der batteritiden blir økt kraftig pga at det medfølger FIRMWARE oppdatering gjennom appen, slik at Bluetooth styringen blir forandret Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 (redigert) SixPence skrev 1 time siden: We handle this today using a per-sensor adjustment done through the app called a "K Factor”. This allows users to adjust the volume used in the calculations up or down by a small amount to compensate for the difference. This can be done independently on each sensor allowing you to tune the returns where the fuel is warmer.(...) The next step is to add the actual thermistor to the base section of the sensor and we plan to do that later this year. K-faktor er rett og slett "Pulser Per Liter" (eller den mengdeenhet man foretrekker å benytte). Dette betyr at K-faktor er tallet man dividerer telte pulser fra flowmåleren med for å få resultatet ut i liter. Forklaringen deres blir da rett og slett at de overlater til brukeren å finjustere dette manuelt. Dette kan sikkert fungere noenlunde greit for en teknisk kompetent kunde, men jeg ser for meg at denne finjusteringen er vanskelig å få _korrekt_ i praksis. Mitt inntrykk av dette svaret "This can be done" er at dette kanskje er en litt "skjult" funksjon som kunden ikke bør benytte med mindre han er ekstremt opptatt av slikt. På den annen side har jo aldri brukeren en skikkelig referanse, så "lykkelig og uvitende" er nok det kunden ender opp med å være :-) Men som de også sier: Skal du kjøpe dette produktet bør du uansett vente til senere i år. De kan selvfølgelig ikke øke ikke prisen for en ekstrafunksjon folk allikevel ikke forstår, så du ender isåfall opp med å få et mye mer for pengene dersom korrekte målinger er noe du forventer. Svaret de gir forteller også at dette i høyeste grad er et veldig reelt problem. De hadde et klart svar på lager i tillegg til at både hardware og software er på vei. Slik ville det trolig ikke vært dersom dette problemet ikke hadde vært av praktisk betydning. Redigert 11.August.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SixPence Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 Du er nok inne på noe, det lønner seg å vente til slutten av året. For min del er ikke dette noe jeg trenger før neste sommer, så jeg får følge med på markedet denne vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Er det noen som har testet ut denne måleren? Lurer også på om temperaturkompensasjon er tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.