Jump to content

Forbruk Volvo v8/260hk


ultra1

Recommended Posts

Noen som har erfaring med bensinforbruk på en Volvo Penta v8 bensinmotor på 260hk, 96mod? Antar at dette er en 5liter, selger var ikke sikker. Den aktuelle motoren står i en Cobra 28 offshore. Selger påstår at motoren bruker ca 22liter i timen ved 2200o/min, da cruiser båten med 26-27knop. Maksturtall er ca 4200o/min, båten gjør da ca 40knop.

Har fryktelig lite erfaring med innenbords-bensinmotorer, så om noen som har det kunne kommet med en mening/kommentar?

For bruker den aktuelle båten ikke mer bensin enn dette og likevel går med 26-27knop er den jo ikke noe dyrere i bruk enn en skjærgårdsjeep med litt motor. Skjønner at motoren vil bruke en del "suppe" når en gir på, men uansett?

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med bensinforbruk på en Volvo Penta v8 bensinmotor på 260hk, 96mod? Antar at dette er en 5liter, selger var ikke sikker. Den aktuelle motoren står i en Cobra 28 offshore. Selger påstår at motoren bruker ca 22liter i timen ved 2200o/min, da cruiser båten med 26-27knop. Maksturtall er ca 4200o/min, båten gjør da ca 40knop.

Har fryktelig lite erfaring med innenbords-bensinmotorer, så om noen som har det kunne kommet med en mening/kommentar?

For bruker den aktuelle båten ikke mer bensin enn dette og likevel går med 26-27knop er den jo ikke noe dyrere i bruk enn en skjærgårdsjeep med litt motor. Skjønner at motoren vil bruke en del "suppe" når en gir på, men uansett?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kjenner ikke mye til båttypen, men Cobra er vel båter med dyp og trenger krefter forå "komme opp", og deretter kan kjøres med fornuftig effekt/forbruk i plan.

 

nMå ha mer typebetegnelse for å være presis vedr motortype. Hvis det er en 5,0 av 1996 årgang er den neppe mer enn maks 250 hk- med injection. 5,7 liter ble levert opptil 290 hk - om jeg husker riktig.

 

Tja, 22 l/time i 2.200 rpm er mye. På annen side er 27 knop og 2.200 rpm sensasjonelt. Kanskje du skulle tro på ca 20l/time og 10 knop ved 2.200 rpm, 30 l/time og 27 knop ved 3.200 rpm og opptil 60-70l/time ved mask turtall (men det kjører du ikke mer enn noen minutter av gangen uansett).

 

Maks turtall skal ligge omkring 4.400 +/- 5%.

 

Ps. Hvis det er en 260 hk 5,7 l Volvo er det en mye eldre motor enn 1996...........

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...