Erik Posted July 9, 2005 Share Posted July 9, 2005 (edited) Endelig en fridag, og dette ble feiret med å montere opp gummibåten etter alt for lang vinterdvale. Motoren startet greit, men oppdaget fort at det ikke kom noen kjølestråle. Har ikke brukt motoren så mange timer i fjor da jeg kjøpte den, men mener bestemt det var kontroll stråle på kjølevannet. Eksosen kommer også ut oppe på stammen over vann, og der er det heller ikke vann. Så klør jeg meg i hodet, finner ikke helt ut HVOR kontrollstrålen egentlig skulle kommet ut. Kanskje der ER i eksosen ?? Noen som kjenner motoren, og kan fortelle hvor kjølevannet egentlig kommer ut henn ? Noen gode råd for hvor begynne å feilsøke for å få kjøling ? Erik. Edited July 9, 2005 by Erik (see edit history) Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Posted July 9, 2005 Author Share Posted July 9, 2005 (edited) Begynt å skru opp sjiten. Måtte (?) tappe av oljen (egentlig ikke, men det visste jeg ikke da ) for å komme til impelleren. Så når jeg engang får dette sammen igjen, må jeg ha på ny olje i girhuset (nederste kammeret der giring foregår, og propellen kommer ut.). Men hva slags olje skal jeg bruke ? Det gamle drevet (280) gikk på vanlig diesel motor olje. Kan jeg bruke samme her ? Erik. Edited July 9, 2005 by Erik (see edit history) Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Suzuki Posted July 9, 2005 Share Posted July 9, 2005 Drev olje finner du på sjøbensinstasjon, eller på Biltema Kommer på tuber, til å presse inn fra bunnen av giret. Tror denne olja har hypoid forsterkning, lukter iaf. dritt.. Når det gjelder det andre problemet ditt, er det ikke for uvanlig at hullet til sladrestålen gror igjen av salt osv, ifbm. vinteropplag. En passende ståltråd kan ofte være det som skal til, rett og slett stak opp hullet til sladrestrålen. Det forutsetter dog en sikker identifisering... Suzuki Quote No boat needed.. Link to post
CB. Posted July 9, 2005 Share Posted July 9, 2005 Erik, du må bruke gir olje beregnet for påhenger. Ikke under noen omstendinghet bruk vanlig motorolje. Det er særdeles viktig. Quote Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts