Jump to content

Evinrude 6Hk 1986 Hva slags olje i girhuset ?


Erik

Recommended Posts

Endelig en fridag, og dette ble feiret med å montere opp gummibåten etter alt for lang vinterdvale.

 

Motoren startet greit, men oppdaget fort at det ikke kom noen kjølestråle. :headbang:

 

Har ikke brukt motoren så mange timer i fjor da jeg kjøpte den, men mener bestemt det var kontroll stråle på kjølevannet. :blush:

 

Eksosen kommer også ut oppe på stammen over vann, og der er det heller ikke vann.

 

Så klør jeg meg i hodet, finner ikke helt ut HVOR kontrollstrålen egentlig skulle kommet ut.

 

Kanskje der ER i eksosen ??

 

Noen som kjenner motoren, og kan fortelle hvor kjølevannet egentlig kommer ut henn ?

 

Noen gode råd for hvor begynne å feilsøke for å få kjøling ?

 

Erik.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Begynt å skru opp sjiten.

 

Måtte (?) tappe av oljen (egentlig ikke, men det visste jeg ikke da :headbang: ) for å komme til impelleren.

 

Så når jeg engang får dette sammen igjen, må jeg ha på ny olje i girhuset (nederste kammeret der giring foregår, og propellen kommer ut.).

 

Men hva slags olje skal jeg bruke ?

 

Det gamle drevet (280) gikk på vanlig diesel motor olje. Kan jeg bruke samme her ?

 

Erik.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Drev olje finner du på sjøbensinstasjon, eller på Biltema :rolleyes:

Kommer på tuber, til å presse inn fra bunnen av giret. Tror denne olja har hypoid forsterkning, lukter iaf. dritt..

 

Når det gjelder det andre problemet ditt, er det ikke for uvanlig at hullet til sladrestålen gror igjen av salt osv, ifbm. vinteropplag.

 

En passende ståltråd kan ofte være det som skal til, rett og slett stak opp hullet til sladrestrålen. Det forutsetter dog en sikker identifisering... :yesnod:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...