Jump to content

Askeladden Z8 med 4.2 Mercruiser diesel, plutselig kun 9 knop


Egor

Recommended Posts

Båten har stått ubrukt i 7 uker når vi dro på tur fra Forbnebu til Steilene i går kveld. Det skjedde noe merkelig - båten ville ikke gå fortere enn 9 knop (2000 omdreininger). Etter en opphold på Steilene gikk den plutselig i 25-26 raske tilbake. Hva kunne ha skjedd? Jeg har fjernet noe gro fra propellen mens vi var på Steilene og sjekket alle wirene i motorrommet slik at de har ikke kilt seg eller hengt seg opp i noe.

Det er en Mercruiser 4,2 diesel innenbords motor på denne båten.

Før dette har skjedd så har jeg ikke opplevd noe lignende før.

Ser også at vannfilter er full av tang og tære - hvordan skal man rense den?

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Plutselig vil ikke båten gå i mer enn 9 knop". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Link to post
Bitteliten skrev 8 minutes ago:

tett dieselfilter er vel nærmeste logiske forklaring om det ikke er noe mekanisk feil på motor

 

Det skal være en del groe på propellen før man mister så mye fart tenker jeg. 

 

Ja, men diesel filter pleier ikke "ordne " seg selv..

 

Sjøvannsfiltre har et lokk på toppen som du skrur av, drar så silen opp å renser den..

Kan være greit og stenge bunnventil når du gjør dette, vist filter står litt lavt..

Link to post

Map sensor på denne motoren måler trykk i Intercooler og tempratur på lufta, hvis den får feil på begge disse, struper den diesel med 35% (utfra husken) og det tilsvarer ca 2000omd.

Så hvis det har vært litt irr eller dårlig kontakt mot MAP sensor, kan du få denne feilen.

Når jeg drev med feilsøking nappet jeg av kontakt på MAP sensor og motor gikk akkurat i 2000omd...

Edited by Førstefender (see edit history)
Link to post

Rur på propell er mer enn nok til at du ikke kommer i plan.

Ta gjerne med motor og båttype i tillel på en tråd så er det lettere å danne seg et komplett bilde :)

Har du glasskopp i bunnen av dieselfilter så er det kjapt gjort å danne seg et raskt inntrykk om filter kan være tett.

Link to post
Egor skrev for 2 timer siden:

båten ville ikke gå fortere enn 9 knop (2000 omdreininger). Etter en opphold på Steilene gikk den plutselig i 25-26 raske tilbake. Hva kunne ha skjedd?

Kan du forklare nærmere hvordan motoren oppførte seg? Og hva skjedde når den "plutselig" økte til 25 knop, var "plutselig" under fart eller gikk den fint hele veien tilbake? Virket det som det var motoren som manglet guffe/gassrespons, eller jobbet motoren steinhardt mens båten holdt igjen? Om du kjenner båten godt bør det være veldig enkelt å merke forskjell på om dette er utenfor skrog eller innvendig.

 

I og meg at du fjernet noe groe fra propellen så heller jeg mot å tro at du selv mener at problemet kan ha vært utvendig?

Link to post

Ser ut til at jeg har mistet ca 7 knuter fra 18. jul til 10. Aug. Satte på nypolert stålpropell den 18. ligget uten bruk siden. Nå er den som sandpapir av rur dannelser. må sjekke skroget og rense propen men dannelsen av rur mm på drevet har eksplodert i denne perioden. Ikke så mye i utbredelse men i vekst.

Edited by Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Ida Marie III skrev for 1 time siden:

For lite båtkjøring Bay-liner ?

 

Hmmmfff.. salt i såret men du kan ha rett i det :smiley:

 

Har vel aldri brukt den så lite som denne sommeren men nå kommer godværet så da er jeg klar... :)

 

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Førstefender er nok inne på noe her. Høres ut som om motoren din har gått i nødmodus. Da vil den ved visse feil bare oppnå ca 2000 rpm. Groe tror jeg bare du kan glemme. 

Hva problemet kan være er en annen sak. Map sensor eller dyse 1 kan være synderen, men det finnes også flere. 

Det enkleste ville vært å hørt etter om noen i nærheten har et Rinda tool som du kunne ha lest av feilkodene med.

 

Link to post

uff, mange gode svar.

Til X10An: jo motoren gikk fint hele veien tilbake, og i går gikk den i plan uten spesielle problemer.

Men den dagen dette skjedde var det litt mer vibrasjoner i hekken enn normalt - derfor mistenkte jeg groen som første årsak.

Skal prøve å få noen kyndige å lese av mulige feilkoder (f.eks. MAP sensor eller dysene).
Har også en stor dieselbil der jeg måtte bytte ventiler som ga tilsvarende problem med motorkraften.

Når det er gjort så skal jeg oppdatere tråden! :)

Takk for nyttige innspill!

Link to post

sikker på u ikke har fått en plastsekk eller garnbit i propellen da? sjekka du propellen?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...