Jump to content

Mulige utvekslinger på Alpha One Gen1 drev?

FMO

Recommended Posts

Siden det er dårlig med respons så prøver jeg meg med denne:

Jeg forstår det slik at du trenger å bytte ut et gammelt Alpha-drev og at du lurer på om det finnes andre utvekslinger det kan være mulig å bruke.

Du har i dag 1:1.81. Denne og 1:1.84 går om hverandre så akkurat denne utvekslingen er nok ikke et tema. Jeg vil tro at det skal gå rimelig greit å bytte til 1:1.62(65) i og med at du ikke sikter høyere enn 30 knop, og med litt mindre stigning på propell enn det du har i dag. Skal du gå den andre veien er det 1:1.47(50) som er neste steg men dette er vel mer for V8 med lavere toppturtall og høyere bunndrag. Alt er selvfølgelig mulig, men 1:1.50 er ikke noe jeg tør å anbefale til en slik motor.

De andre er nok utenfor rekkevidde. 1:1.29(32) og 1:1.94(98) tror jeg ikke du skal begynne å fikle med...

Dette er forsåvidt  litt utenfor mitt felt, så det hadde vært fint om noen med mer tyngde kan komme innpå og korrigere meg litt? For å si det rett ut, jeg bare gjetter vilt :-)

Om man skal optimere fart og drivstoffforbruk skal han ha en utveksling som gir ham den propellen med høyest mulig stigning. 1.81 var det den kom med, men Alpha Gen1 hadde både 1.94 og 1,62 - jeg ville gått for 1.94 av de to.