Jump to content

Valg av verktøy: to bolter står i veien for hverandre (tamd 60)

nordan family 27

Recommended Posts

Jeg må bytte vannpumpe, og holder på å skru den ut. I verkstedmanualen er det bare beskrevet som å skru det løs og ferdig med det. 

Men det et jo ikke så lett, for på en av skruene er det veldig trangt:

IMG_1362.JPG.9a5b87b6c48f80ee97963ab000062410.JPG

Det er skruen oppe til venstre for midten. Her kommer jeg ikke til med fastnøkkel. Pipe hadde gått om ikke unbracoskruen rett til venstre hadde vært borte (inklusive delen den holder). Den er ikke borte. Mulig en veldig tynn pipe hadde gått, men mine vanlige går ikke. Tilsynelatende er det da logisk å skru vekk umbracoen. Men det går jo ikke - for det er ikke mulig å tre inn noen umbraco, for det er en annen greie i veien (røret og bolten til høyre)

IMG_1359.JPG.d3fc0c53690502a9e8b052c38b49cf35.JPG

Ja røret får jeg ikke bort - for det er jo festet med umbracoen. Den andre bolten er jo stengt av røret som er festet med umbracoen. Disse hadde hadde jeg nok ikke trengt å fjerne hvis jeg bare hadde fått ut den første bolten, som jeg altså ikke kommer til pga umbracoen, med mindre jeg skjønner hva slags verktøy man bruker på slik. En super-tynn pipenøkkel som er ørlite stor og kan sitte med litt skrått løser det kanskje.

Noen må da vite dette - bytte vannpumpe på en tamd 60 kan jo ikke være rakettforskning. De er jo brukt til så mye. Men jeg står fast nå. Manualen nevner titt og ofte spesialverktøy, men ikke i denne forbindelse. Antar det må være meningen at vannpumpen skal kunne byttes.

Kunne du fått ut umbrakobolten med et bits+skralle? Tenker på noe som dette som har berget meg på endel småjobber. Skrallen er liten, men tåler mye, og man trenger da ikke mer plass enn byggehøyden til et bits(evt. Slipt kortere) om det er mulig å finne litt plass og vri den lille skrallen på og få nok moment..

Tilsvarende sett finnes fra TengTools, og godt mulig BT

går det ikke å få på en slank ringnøkkel heller (eks Hazet?)   evt ta en på smergelskiva og trimme den litt?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Se på løse piper, lang-piper og leddnøkler hos verktøyforhandlere. De er ofte tynnere i godset enn standard piper.

Eventuelt ofre en pipe og slipe den tynnere på smergelskive. Ulempen er at den mister styrke.

Edited by Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Vedr bits/ skralle: det er en del trangere enn nærbildene gir inntrykk av. Jeg får ikke inn bitsen uten av den kolliderer, og skralle er det da ikke plass til. Tenkte først bits pluss veldig liten fastnøkkel- men får ikke inn bitsen. Får inn en bits for liten som står litt skrått. 

Jeg får i og for seg på ring nøkkel/ fastnøkkel. Men jeg får ikke vridd op den, da det ikke er noe plass oppover/nedover for nøkkelen. 

Jeg får lete opp en tynnere pipe, eller lage det hvis jeg ikke kommer over noen.

Ting tar tid, altså.....

Takker for tips og råd - det er sånnt som setter tanker i sving. 

Hjelp oss å hjelpe :) vær litt mer spesifikk :)

Om skruen er 13mm ville jeg brukt 13 mm Bacho 12 kant ringnøkkel m svakt nedbøyd hode eller 1/4 pipesett 13mm 12kant m uniball driver som tar 15 grader vinkel.

Dersom det er 17 ville jeg brukt 3/8 pipesett 12 kant med uniball driver.

nordan family 27 skrev 8 minutes ago:

Jeg får i og for seg på ring nøkkel/ fastnøkkel. Men jeg får ikke vridd op den, da det ikke er noe plass oppover/nedover for nøkkelen. 

noe ala dette kanskje? 

XSO1618.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hjelp oss å hjelpe :) vær litt mer spesifikk :)

Om skruen er 13mm ville jeg brukt 13 mm Bacho 12 kant ringnøkkel m svakt nedbøyd hode eller 1/4 pipesett 13mm 12kant m uniball driver som tar 15 grader vinkel.

Dersom det er 17 ville jeg brukt 3/8 pipesett 12 kant med uniball driver.

En sånn ringnøkkel enda lengre nakke/ bøy så nærmer det seg. Ser på en av de jeg har fått ut at den er er større en 12 mm, men 13 mm har litt slakk. Nå er det i og for seg ikke noen ny bolt, og Volvo har blandet mm og tommer overalt på motoren. Finner jeg pipen i tommer så er den kanskje littegranne tynnere. Leter i garasjen i kveld. 

Når jeg sitter å seg på den nye pumpen må det nesten være den opprinnelig meningen å fjerne røret som er festet med umbraco:

Den et avslepet for å komme til:IMG_1363.JPG.d5a42250b7c484e5b4f445f654f33a51.JPG

Det jeg da ikke forstår, er at det er egentlig ikke plass til å få ut umbracoskruen med mindre den er veldig kort.

Edited by nordan family 27 (see edit history)

Dieselfan: setter pris på råd og tips. Er så konkret jeg kan - er utenfor eget fagområde nå, og manglende kompetanse gjør det litt vanskelig å være presis og konkret. Beklager det - og jeg setter stor pris på hjelpen jeg får! 

nordan family 27 skrev 2 minutes ago:

En sånn ringnøkkel enda lengre nakke/ bøy så nærmer det seg. Ser på en av de jeg har fått ut at den er er større en 12 mm, men 13 mm har litt slakk. Nå er det i og for seg ikke noen ny bolt, og Volvo har blandet mm og tommer overalt på motoren. 

1/2" = 12,7 mm 

hva med å ofre en passende fastnøkkel, varme den til passe rødfarge og så smi den om litt til paselig form ...?  

Legger turen innom Biltema eller Jula på veien hjem. Umbracobits (korte) og nøkler. 

I forsøket på å se avstanden, i vanskelig posisjon med mobilkamera og tilleggslys er det omtrent slike avstander:

IMG_1364.JPG.6fccf067275cd21b5237145091e9ca7f.JPG

Lengden/dybden på halsen på en vridd nøkkel i overkant av 2,5 cm hvis jeg ikke finner rette pipa.

Vanskeligere p holde kamera og tommestokk og lys ved umbracoen, men er den lengre enn ca 1,5 cm går den ikke ut. Men fpr jeg den sp langt ut og løsnet delen den holdet, så kommer jeg lettere til den første bolten.

IMG_1366.JPG.78506e7d155bbd7897270bad082824f9.JPG

Utrolig fine bilder !!

Tok en prat m min VP kompis og han bruker 1/2" startmotornøkkel. Ellers så sa han det var trangt... han pleier å sette lærlingen på den skruen... 

På de fine bildene ser det jo ut som et hav av plass :)

Edited by dieselfan (see edit history)

Takk for tips!

Nærmer forslaget om å forme en fastnøkkel i passelig form. 

Hvis du treffer han igjen; er det mulig å få på vannpumpa igjen (med tetningsringen i topp) uten å ta av varmeveksleren?

(Om kompisen (eller lærlingen) kjeder seg i helgen eller til uken, så betaler jeg gladelig for å få dette gjort :-). )

Edited by nordan family 27 (see edit history)

Han har tatt på seg en for stor jobb så begge skal jobbe i natt.. 

Skal spørre ham når han vokner igjen. Det er så mange dyktige 60 serie folk her inne at det får du snart svar på. :)

Kapp en bit av en unbrakonøkkel, så bruker du den sammen med en fastnøkkel (bruk ringenden) når du har fått løsnet den går du over til skrallefastnøkkel om du har det. Funker knall på trange steder. Så bytter du ut den unbrakoen med en vanlig sekskant om det er mulig.

Rakk ikke jernvaren i dag, men littble funnet i nabolaget: 

IMG_1370.JPG.cf74aacf990333d60d85ca54845beb25.JPG

Startmotornøklene her er for store. Men litt ulike piper i 1/2 tom, samt fastnøkler med enn viss hals er i riktig størrelse. Vurderer å prøve dette før jeg kjøper mye nytt. Virker ikke dette har jeg flere tips fra dere å fortsette med. 

to be continued

Takk for all hjelp!

Da er moro-klumpen ute. Det ble litt nytt verktøy fra biltema, og litt bøying og forming på eget verktøyet. 

IMG_1371.JPG.a6959ab1ce54daf894913ba06ec8e913.JPG

Ser med litt gru på å montere den nye - så trangt og så skal helst pakningene ligge på plassen sin... Nå skal jeg tørr-trene litt med den gamle, og bruke Volvo sin pakningssement/lim for å holde den nye på plass. Mulig jeg trenger en dag med opp-psyking før jeg begynner med den.

Umbracoen kom med det foreslåtte kule-hode verktøyet.

Demonterte så det røret, og da var den opprinnelige bolten greiere.