Jump to content

Heving av kjøp - fått feil motor Marex 770 Holiday - Yanmar


Hansa1807

Recommended Posts

Hansa1807 skrev 4 minutes ago:

 

Jeg er misfornøyd ja, det er det lite tvil om. Båten kan uansett ikke bli billig for min del uten heving av kjøpet. Jeg må sette bort motorservicen, den skal gjøres hvis jeg skal beholde båten. Gassen må endres, dette er dyrt. Evnt bytte til el-kjøleskap. Alt dette gjør at totalsummen overstiger verdien med en 66hk. Hadde jeg ønsket en 66hk, så kunne jeg spart mye penger på Finn.no. Men jeg VILLE ha 77hk, det er litt kjernen i saken her. 

 

 

Du får sette det på kontoen over tabbe kvoter, blir jo noen sånne i  livet, selv om den der var vel drøy..

 

Vil han ikke heve kjøpet, får du være mer en fornøyd med de 10 % han tilbyr..

 

 

 

 

Link to post

Jeg er enig i synspunktene her og mener du burde undersøkt og sjekket båten bedre, men er man egentlig forpliktet til det? Med tanke på eks heving av kjøpet?

 

Skipper Worse skriver at det er en myte...

 

http://www.tangedal.no/blog1.php/2010/10/20/myten-om-kjopers-undersokelsesplikt

 

Det som kan tale i din disfavør er at du har bekreftet at du har undersøkt uten å ha gjort det. Det framstår sløvt!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Hei

 

Du er altså tilbode 14 000, men vil ha 70. Dvs. ein differanse på 56 000. Ein dag i retten kostar fort meir.

 

Som advokat rår eg aldri folk til å gå til sak for beløp på dette nivået. Spesielt ikkje når det gjeld ting utan affeksjonsverdi.

 

Dersom saka går for retten, og tvistebeløpet er det same, vil saka gå som småkravsprosess. Dersom du vinn har du maksimum rett til å få dekka 20 % av tvistebeløpet i advokatkostnadar. Dvs. kr 11 200.

 

Mitt råd er klart. Ta dei 10 %, om tilbodet framleis står ved lag, og ta resten på tabbekvoten.

 

 

Ask

 

 

Link to post
Kire skrev 1 time siden:

Det er også tildels skremmende at du har kjøpt båten av en bekjent. Det er nesten så jeg tviler på at det er sant det hele. ?

 

Mistenker at det at båten ble kjøpt av en bekjent her har gjort at kjøper undersøkte mindre / tok for gitt at alt var ok, kontra om båten ble kjøpt av en ukjent selger...? 

Høres jo ut som at å ta tilbudet på 10% og resten som en lærepenge og bli ferdig med saken er beste strategien her ...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvis det er riktig at motoren er en 66 hk. og ikke 77 hk. og sistnevnte er spesifisert i kontrakten, er det klart at det foreligger mangel. Det kan tenkes motsatt løsning hvis det står tydelig på motoren at den er 66 hk., slik at man ikke kan unngå å se det; men uten slik åpenbar "korreksjon" vil ikke kjøpers besiktigelse ha noen nevneverdig betydning for dette spørsmålets vedkommende (se gjerne artikkelen min som det er lenket til lengre oppe). De opplysninger selger har gitt, skal alltid stemme, og om selger er i verdens beste tro om at motoren er en 77 hk. så hjelper ikke det hvis den faktisk er en 66 hk.

 

Det resterende forhold vil formodentlig falle utenfor. Dels fordi det er åpenbart synlig (gassflasken) og dels mer eller mindre forventbart (vedlikeholdstilstand) ved en båt kjøpt "som den er". Vanligvis vil det kreves å være avtalt/garantert "up to date" vedlikeholdstilstand for at slike minus uten videre skal være mangel.

 

Avviket i hk. kan teoretisk sett lede til hevning, men det vil betinge veldig godt bevis for at denne båttypen med 77 hk. generelt (ikke bare for trådstarter) er ualminnelig mye mer verd enn med annen motorisering. Det vil ikke være mye rom for tvil. Vanligvis vil slike avvik (hvis ikke selger har vært aktløs/kan bebreides) ende opp med et prisavslag. At slikt prisavslag er vanskelig å beregne, er en annen sak. Jeg hadde tilrådd å godta et beløp mellom 10-20 % av kjøpesummen. Det er normalt "nok" for slike tilfeller.

 

Jeg er ellers helt enig med Ask ovenfor -- man bør velge med omhu hvilke krav man fremmer og hvilket omfang man legger saken opp etter. Holder trådstarter seg til hestekreftene, er det en rimelig grei sak (slik den er forklart), og en kurant kandidat å "trykke gjennom" Forbrukerrådet og Forbrukerklageutvalget.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Hei Skipper Worse

Takk for en grundig utredning.  

Det er også en annen ting som jeg har glemt å nevne; når jeg kjørte hjem med båten, så klarte jeg kun å oppnå 3350rpm. motoren er påstemplet 66hk ved 3600 som er maks, og 60hk ved 3500rpm. Altså er det åpenbart at det mangler mange hester her ved 3350rpm. Kan dette ha innvirkning på saken? 

Link to post
Sitat

turbofilter nesten helt tett av sot og skitt. Turbo også var helt innsauset i sot, og propellen gikk tregt

 

om luftfilter(?) er tett og turbo helt nedsotet så er jo ikke 3350 så værst turtall å oppnå...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Sitat

TS - dersom du går videre med saken vil jeg råde deg til å få en motor-kyndig til å gå gjennom "manus" og alt skriftlig materiale slik at feks "turbofilter" kan likes bort da det setter deg i dårlig lys...

 

Det at du mangler turtall kan være; groe eller ugunstig propelldimensjon...

 

 Er ikke turbofilter riktig betegnelse? 

Skroget er fritt for groe, men kan være propell også ja. Har mest tro på at turboen er synderen enn så lenge.

Link to post

Har vært der en gang som "støtte" og da fikk jeg oppleve å høre den kvinnelige lederen si at "asfalt i en privat gårdsplass er å se på som midlertidig" men så var hun også med i samme menighet som han som hadde gravd bort asfalten uten tilatelse... så pass på å bruke godt dokumenterte fakta og vær forberedt på ganske usaklig "krutt"

Link to post
Sitat

At du ikke oppnår maks turtall på motoren kan komme av propellvalg, last ombord og grodd bunn. Min motor har maks 3800 rpm. På en god dag når vi 3500 rpm. 

 

Har ikke noe groe under båten og båten var nesten tom. Uansett; har last så mye å si for turtallet på motoren? Trodde turtallet var det samme men at båten går tyngre i sjøen og dermed saktere?  Propellen kan selvsagt være feil her også...

 

 

Sitat

Du bør sjekke om turteller viser rett. På min gamle båt var det et avvik på 300 rpm mellom turteller og motor. Turteller viste 2500 rpm mens målt på motor viste 2800 rpm.

 

Har tenkt tanken. Men etter å ha lest tester og div underlag på nett, så burde båten klare minst 13-14 knop med 77hk. Jeg klarte maks 9.5 knop ved maksimalt justert trimplan. Noe svinn av hestekrefter må påregnes på disse årene, men synes dette er mye i forhold til forventet...

Link to post
Hansa1807 skrev for 15 timer siden:

Jeg regner med dette blir til advokatmat. 

 

…Og det kan koster deg skjorta. Jeg ville lagt min ego til side og prøvd å være ening om en refusjon litt mer en han tilbyr og litt under det du krever og blir ferdig med saken. Kostnader på en gammel båt kommer før eller siden uansett. Både kjøper og selger gjorde mye grunnleggende feil her men det betyr ikke at han prøvde og svindler deg.

En annen ting. Om motoren er 66 eller 77 hk så spiller den ikke så stor rolle i forhold til toppfart på en eldre 25 fots båt. Du får neppe mer en 10 knop på den.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Personlig hadde jeg sendt ham en tekstmelding og sagt at jeg ville ha et møte med ham angående båten. I dette møtet ville jeg tatt opp med ham direkte at jeg føler meg lurt og vil ut av båtkjøpet slik at vennskapet/bekjentskapet kan fortsette. Jeg skulle ha en båt med 77 hk, det fikk jeg ikke i tillegg til andre mangler båten har og derfor vil jeg heve kjøpet. Går han med på det så få det skriftlig der og da. Hvis dette skjærer seg hadde jeg ikke tatt imot 14 000 kroner og heller prøvd saken i forliksrådet der jeg førte egen sak. Hadde det ikke ført frem hadde jeg latt saken ligge, reparert båten og gått videre. Å si at båten er 77hk og i god stand, samtidig som den er brannfarlig og kun 66hk er urederlig og jeg synes TS godt kan klage på dette. Slike ting som at motorfestet er rustent og service ikke e utført er derimot noe man må sjekke før man sier ja til å kjøpe en båt. Å være i forliksrådet er en relativt enkel og ryddig affære, de lytter til begge parter og kommer med en avgjørelse. Er saken komplisert sier de at dette må til retten og den risikoen tar man ikke for 30 000 kroner.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...