Kjetil1 Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Hvis man kjøper en 30 år gammel båt og ikke skjekker den nøye, trenger man ikke sutre etterpå! En 30 år gammel båt er ikke det samme som en spillers ny som står i butikken. Jeg kjenner folk som ikke tør selge båt eller bil privat på grunn av kjøpere uten peiling. Det bytter kun via forhandler. Og da er markedet blitt usunt. Så "suck it up" og ta det på tabbekontoen! Kanskje jeg er krass nå, men jeg begynner å bli lei folk som klager over å ha kjøp gamle ting uten å sjekke først og så klager etterpå. 30 år gammelt. Det er veteran. Alt kan skje... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Benji Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Amen Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
bliss X Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Hvis det står i kontrakten at båten har 77hk motor og den ikke har det bør det i seg selv være grunnlag for heving da selger har gitt falske opplysninger. Ville gått for heving utelukkende pga dette. Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Kjøper man et 50 år gammelt hus og deretter oppdager at el anlegget er 50 år gammelt og har flere mangler og klager, da er jeg enig i at man er en nisse. Hvis man derimot kjøper et 50 år gammelt hus med et tilsynelatende nytt el anlegg, men ved nærmere kontroll er anlegget brannfarlig og åpenbart utført av amatører, (ufaglært arbeid) da har man en sak. At gass anlegget er amatørmessig og at motoren er en mindre modell enn oppyst er faktiske mangler som selger burde ha opplyst om. Synes det er litt krasst å si at dette burde TS ha sett alt selv. Det er ikke mange førstegangskjøpere som klarer å avgjøre om en motor er feks en 2qm20 eller en 2qm15. Og hvis man da sier skråsikkert sier at det er en 20 hester ikke en 2qm15 da har man faktisk lurt kjøper og selger bør kunne svi for det. Sier man: "Jeg vet ikke", så er alt greit og kjøper må bære ansvaret alene for om det er en "stor" eller "liten" motor. Ha en fortsatt fin helg!. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Enig i siste, men her er jo ikke kjøper sett noen ting. Han kan jo ikke engang ha sett ned i motorrommet, da hadde han sett gassflaske og kunne spurt. Ja selger har ett ansvar, men jammen har ikke vi som kjøper også. Det er lov å bruke hue Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Mouche Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Hvis jeg kjøper noe av en bekjent så tar jeg det for "god fisk" at det min bekjente er riktig og til å stole på. Hvis det viser seg å ikke være tilfelle så har man vel en "sak" mht hva som var beviselig feil? Og som andre har sagt ved tidligere anledninger; En ting er å ha rett, enn annen å få rett. Etter mitt syn er det her snakk om tilbakelevering av båten eller et prisavslag som begge parter kan "leve med". Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kenneth 81 Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 2 hours ago, Hansa1807 said: Har ikke noe groe under båten og båten var nesten tom. Uansett; har last så mye å si for turtallet på motoren? Trodde turtallet var det samme men at båten går tyngre i sjøen og dermed saktere? Propellen kan selvsagt være feil her også... Last (vekt) har alt og si for farten (og dermed turtallet) du oppnår på en halvplaner. Båten går saktere fordi motoren ikke er sterk nok til å vri propellen fort nok rundt til å nå farten den kan oppnå ved lettere last. Hvordan ser eksosen ut? Svart røyk når du gir bånn gass er ett godt tegn på at motoren ikke får nok luft. Prøv uten luftfilter å se om det hjelper. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kjellg Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 bliss X skrev for 2 timer siden: Hvis det står i kontrakten at båten har 77hk motor og den ikke har det bør det i seg selv være grunnlag for heving da selger har gitt falske opplysninger. Ville gått for heving utelukkende pga dette. Det er 2 advokater som allerede har sagt sitt om den saken.. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Men står det i kontrakten at det er 77 hk ? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 (redigert) Som Skipper Worse skriver og er viktig å legge merke til og bør huskes: "De opplysninger selger har gitt, skal alltid stemme, og om selger er i verdens beste tro om at motoren er en 77 hk. så hjelper ikke det hvis den faktisk er en 66 hk". Dette gjelder vel både muntlig og skriftlig? Redigert 12.August.2017 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 1 hour ago, Kire said: Men står det i kontrakten at det er 77 hk ? Det har trådstarter svart på en eller to ganger allerede: Ja, det står 77 hk i kontakten. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
odis123 Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 PiperBill skrev for 12 timer siden: …Og det kan koster deg skjorta. Jeg ville lagt min ego til side og prøvd å være ening om en refusjon litt mer en han tilbyr og litt under det du krever og blir ferdig med saken. Kostnader på en gammel båt kommer før eller siden uansett. Både kjøper og selger gjorde mye grunnleggende feil her men det betyr ikke at han prøvde og svindler deg. En annen ting. Om motoren er 66 eller 77 hk så spiller den ikke så stor rolle i forhold til toppfart på en eldre 25 fots båt. Du får neppe mer en 10 knop på den. Det siste du nevner er rett og slett feil. Har selv Nidelv 26 som er en tyngre båt med yanmar 66hk. Holder lett 12 knp selv i august. Du bør kunne få 14-15 knop med 77hk. Groer på propell ville jeg sjekket først Sitér dette innlegget Link to post
odis123 Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Det siste du nevner er rett og slett feil. Har selv Nidelv 26 som er en tyngre båt med yanmar 66hk. Holder lett 12 knp selv i august. Du bør kunne få 14-15 knop med 77hk. Groer på propell ville jeg sjekket først Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 odis123 skrev 32 minutes ago: Det siste du nevner er rett og slett feil. Har selv Nidelv 26 som er en tyngre båt med yanmar 66hk. Holder lett 12 knp selv i august. Du bør kunne få 14-15 knop med 77hk. Groer på propell ville jeg sjekket først Seriøst? Må være på fult turtall.. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Har vel og litt med utveksling og propell og gjøre. For Det om en har 66hk er det jo forskjell på båt. Skrog. Utveksling. Propell. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Merkelig at jeg ser Nidelv 26 med 110hk som makser på 15. Og en kjøper ikke 30 år gammel båt uansett om det er bekjent uten og gå igjennom hele båten overalt. 30 år er lenge det. Og har du ikke peil så får du med deg noen som har det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Kjøpe båt og legge ut på sjøen med ukjent gammel brukt båt utan å kikke nedi maskina, var overaskande lesing Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hansa1807 Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Sitat Kjøpe båt og legge ut på sjøen med ukjent gammel brukt båt utan å kikke nedi maskina, var overaskande lesing Står ikke noe sted her at jeg ikke kikket på maskina. Uansett så var dette en bekjent som jeg stolte på, så jeg så det ikke som nødvendig å etterprøve hans opplysninger, og kikket ikke på motorskiltet. Kjøpsloven er også enig på det punktet. Men jeg har lært leksa, dette skal sjekkes bedre neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Hansa1807 skrev On 11.8.2017 at 17.39: Det var da rett ned i motorrommet for å sjekke, og jeg fikk da sjokk. Oljenivå var ca 3mm under minstenivå, det var tomt for kjølevæske, og turbofilter nesten helt tett av sot og skitt. Turbo også var helt innsauset i sot, og propellen gikk tregt. I tillegg viste det seg at motoren er en Yanmar 66hk som er fra 1986. Bakre motorfeste rustet i filler, og eksosbent må skiftes. Totalkostnad på alt arbeid, med service og rep pga manglende service på motor kommer på ca 36.000 inkl mva. Og nå til den nesten utrolige; Gassflaske til kjøleskap står plassert fritt nede i motorrom?? Dette er vel strengt forbudt? Tenker på om hva som kunne skjedd hvis det hadde vært lekkasje og en liten gnist fra starteren, med samboer og ungene i båten. Hansa1807 skrev 1 time siden: Står ikke noe sted her at jeg ikke kikket på maskina. Uansett så var dette en bekjent som jeg stolte på, så jeg så det ikke som nødvendig å etterprøve hans opplysninger, og kikket ikke på motorskiltet. Kjøpsloven er også enig på det punktet. Men jeg har lært leksa, dette skal sjekkes bedre neste gang. Vel, måten du skriver på i det første innlegget kan absolutt tolkes som at du ikke gjorde det. Hvis du kikket, hadde du selvsagt oppdaget gassflaska, for eksempel. Jeg mener; hvis du kikket, hva så du etter? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
M/S AIOLOS Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Benji skrev On 12.08.2017 at 10.38: Den klarer ikke 13 - 14 knop med den motoren, ikke med. 77hk heller. Det er en halvplanere og den veier 2500kg. Glem de hastighetene. Hadde selv en 77 Consul og den klart 14 med en 107 hk. Alle "skryter" på seg knop - dessverre. Min Enes 25 halvplaner på 2,5t har Yanmar 4jh4TE 75hk , gjør 15kn på fullt pådrag målt av verksted etter påmontering av fast trimplan Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Hva tenker du og gjøre videre nå?Hva sier selger nytt tilbud? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 (redigert) Hva med å bare heve kjøpet? kanskje best for begge parter? Tolker som du akkurat har kjøpt og akkurat overtatt? og oppdaget alt med en gang? Redigert 13.August.2017 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansa1807 Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Sitat Vel, måten du skriver på i det første innlegget kan absolutt tolkes som at du ikke gjorde det. Hvis du kikket, hadde du selvsagt oppdaget gassflaska, for eksempel. Jeg mener; hvis du kikket, hva så du etter? Det er 3 luker til motorrommet, men jeg åpnet ikke den bakerste luka der gassen var montert. Men jeg visste at kjøleskap gikk på gass, så jeg burde nok sjekket hvor den var. Sitat Hva med å bare heve kjøpet? kanskje best for begge parter? Tolker som du akkurat har kjøpt og akkurat overtatt? og oppdaget alt med en gang? 2 uker siden kjøp og overtakelse ja. Det er ikke et tema for selger, så han har truet med advokat hvis jeg går for å heve kjøpet. Og ifølge råd herfra så ser det også ut som det ikke vil gå i gjennom. Men at jeg skal ha igjen endel penger er klart, så får vi se om vi kan bli enige her. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Om det er en vesentlig mangel at det er 66 hk vs 77 hk er vel diskutabelt. Hva sa selger var hastigheten på båten? Hvis farten er den samme som selger har oppgitt er jo det forsåvidt ikke noen stor sak om motoren har 11hk mindre. Det er mye rare felgenløsninger i gamle båter, og en gassflaske uten drenering er nok ikke helt uvanlig dessverre. Hvis du bare har kjøleskap på gass så hiv det ut og kjøp et på strøm. Det koster ikke all verden. Ta imot de 14.000,- og glem hele greia. Tabbekvote. kk Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 (redigert) Hansa1807 skrev for 2 timer siden: 2 uker siden kjøp og overtakelse ja. Det er ikke et tema for selger, så han har truet med advokat hvis jeg går for å heve kjøpet. Såpass! Kuldefront? Da tror jeg at jeg hadde gått for å øke til 20% Redigert 13.August.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.