Jump to content

West jolle med 6hk planer ikke. Propell?

PiperBill

Recommended Posts

West gummijolle med 6hk går ikke i plan.

Jeg har en West 2.7 gummijolle med oppblåsbar kjøl. Veier 43kg. Kjøpte en ny Suzuki 6hk motor til den men er ikke helt fornøyd. Den går så vit i plan med bare meg om bord (75kg) men bare ploger med 2 personer. Jeg har prøvd å trimme inn motoren for å få baugen ned og har godt med lufttrykk i jolla.

Snakket med forhandler i dag og han syntes det var litt rart at den ikke planer med 2. Han foreslo at jeg prøve en MINDRE propell. Jeg stusser litt på det da. Ville har trodd at en større propell hadde kanskje hjulpet men har jeg misforstått noe her? Kanskje  urealistisk forventninger med en 6 hesters?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

mindre propell = mindre stigning på propellen.   Gir mer skyvekraft (som å sykle i lavere gir)

Har samme jolla (west commando 270) jeg også, ikke i nærheten av å plane med en litt lat 2t 4hk. Noen faste flaps eller små smart tabs hadde sikkert hjulpet...? 

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har samme jolle med 8 hk Tohatsu. Går såvidt i plan etter litt stråling med fruen og jeg. 82 kg + 56 kg og hunden Wiggo på 5 kg.

når den først kommer i plan, så går den som et uvær.

med 6 hk , 4 takter som vel er ensylindret, så tror ikke dere noen gang kommer i plan. 

Guest Avmønstret#

Har ikke samme jolla men Maritim jolla med 5hk totakt. Planer som juling med meg, 95kg, pluss ca 50 kg, være seg unger, bensin, bikkje eller ett eller annet :-) 

Men ja, jeg bytta til en "lettere" propell. Makser ut på ca 12 knop når jeg er alene i jolla. Så propellbytte er verdt å prøve.

Se der ja J Tror Maritim sin jolla er ganske lik West sin. Begge fra Kina. Da prøver jeg en propell med mindre stigning. Selv med bare meg i plan så virker det som om motoren ikke kommer opp i noe særlig turtall. Må si jeg savner totakter J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Når jeg skal ha en mindre propell så er det diameter eller pitch (stigning) som teller? Ser at standard prop er på 7.5 tommers diameter og 6.5 stigning men det finnes med 6 og 7 tommers stigning. Hmm….kanskje jeg nettopp svarte på mitt eget spørsmål. J

Guest Avmønstret#

Godt du finner svaret selv, jeg aner ikke. Fikk en annen propell i butikken når jeg hadde forklart problemet, og tut og kjør :-)

Dvs propellbyttet skjedde før vi brukte motoren på gummibåt. Den stod på en blytung og vassen 14 fot Lasse med overbygg og motoren fikk aldri noe særlig turtall. Gikk da til butikken for å få en lettere propell for å få opp turtallet litt.  Fikk et par ekstra knop på Lassebåten. Og propellen fungerte perfekt på gummijolla. 

PiperBill skrev for 6 timer siden:

Når jeg skal ha en mindre propell så er det diameter eller pitch (stigning) som teller? Ser at standard prop er på 7.5 tommers diameter og 6.5 stigning men det finnes med 6 og 7 tommers stigning. Hmm….kanskje jeg nettopp svarte på mitt eget spørsmål. J

Som en forenklet veiledning kan man si for planende lette båter med "standard" propell:

-  Mindre diameter og større stigning vil være "toppfart" propell men planer tyngre

-  Større diameter og mindre stigning vil være "slepebåt" propell som planer lettere men toppfart reduseres

For å ytterlige komplisere kan man blande inn girhusutveksling og endre bladareal på propellen...

Ja her vil jeg gjerne høre hva du konkluderer med @PiperBill. Jeg har selv en West Riva 270 (aludørk-versjonen) med helt ny 6 hk 4T Yamaha. I tillegg er den bygget om til styrekonsoll med ratt og gass/gir slik at det skal være enklere for barna. Dette, sammen med ekstern tank gir relativt mye ekstra vekt (sikkert 15-20 kilo). 

Vi har også diskutert at det er litt lite punch på denne pakken ift de gamle to-takterne fra 80/90-tallet nå i sommer, men det er ikke fullt så stusselig som du beskriver. Vi får den hårfint i plan med en voksen og ett barn på ca 10 år, men da må alt være i balanse i båten og helst ikke motvind. En voksen og to barn er uaktuelt. 3 barn på 10 år går bra, men fire barn er bare å glemme (selv om det strengt nesten burde matche en voksen og ett barn). Små marginer altså, men det går jo som en kule når den først er i plan.       

Si fra om du finner en mirakel-propell som plutselig drar opp mor på vannski!

Min er 7.5x7 tommer men det finnes 2 størrelser mindre. 7.5x6.75 og 6.5 hvis jeg husker riktig. Her blir det propell bytte.

ville kjøpt den med minst stigning , bedre med mer krefter for å komme i plan enn potensielt etpar knop ekstra i toppfart som man sjelden får brukt mye uansett 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Max turtall på Suzuki DF6 er 5740 men det er langt fra det jeg får ut av den jeg har. Ble fortalt av forhandleren at 0.5 tommer mindre stigning gir 200 Omd. Da går jeg for den som er 1 tomme mindre. Men den finnes ikke hos importøren. Leter på nett etter den nå.