Jump to content

Tohatsu 5 hk 2010 modell- brukket girhendel

Rakkis

Recommended Posts

Hallo- forsøker meg på å søke litt hjelp her.

jeg har en tohatsu 5hk fra 2010 der girhendel har knekt og må byttes. Så langt jeg kan se så må motoren på en eller annen måte åpnes for å komme til. 

Er det noen som har noen tips/ guidelines eller andre erfaringer med ett slikt problem?

håper på kjapt svar..

Takk

IMG_0001.JPG

IMG_6965.JPG

IMG_6968.JPG

Edited by Rakkis (see edit history)

Var en beskrivelse av akkurat en slik reparasjon i Båtmagasinet for en tid siden. De laget en ny gearhendel av en aluminiumsprofil som de festet til restene av den gamle. Du kan jo ringe og høre om du kan få kjøpe et blad av den aktuelle utgaven.

gjorde samme operasjon på en yamaha 4hk her i sommer. Måtte skru av powerhead osv, men ingenting som ikke kunne gjøres med en 10mm fastnøkkel.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Rakkis skrev for 16 timer siden:

Hallo- forsøker meg på å søke litt hjelp her.

jeg har en tohatsu 5hk fra 2010 der girhendel har knekt og må byttes. Så langt jeg kan se så må motoren på en eller annen måte åpnes for å komme til. 

Er det noen som har noen tips/ guidelines eller andre erfaringer med ett slikt problem?

håper på kjapt svar..

Takk

IMG_0001.JPG

Da er jobben gjort. Takk til Ivar som satte meg på sporet. Hadde først skrudd løst alt og tenkte det var enkelt å få løst powerhead'n, men den satt godt fast i pakningen. 8 skruer holdt den. 6 fra undersiden og to inni. Måtte selvsagt skru løst alt accessoriet som bensinslanger, kabler, chocken, gasswirer etc

etter removal av powerhead satt det en enkel skrue gjennom hendelen på innsiden av stammen.

legger ved noen bilder slik at andre kan se ved behov..

takker

IMG_6979.JPG

IMG_6982.JPG

IMG_6986.JPG

IMG_6988.JPG

IMG_6989.JPG

IMG_6990.JPG

IMG_6991.JPG

IMG_6993.JPG