Jump to content

Turbotrykk mercruiser 2 bar, for mye?

KarmaZ

Recommended Posts

Hei. Jeg har en mercruiser 1.7, og jeg får 2 bar turbotrykk på fullt. Er ikke dette mer enn det skal være?

Jeg har hørt om litt over 1 bar, stemmer dette? Og hva kan heg gjøre for å få justert dette?

Søk på mercruiser 1.7 eller wastgate ventil. Da får du mange tips om hva du må gjøre. Denne motoren har en wastgate ventil som åpner slik at turbotrykket ikke blir for høyt. Denne ventilen har en tendens til å ruste fast og demedikke åpne når den skal. Den må smøres. 

Om du har måler så kan du bruke motoren til ca 1 bars overtrykk. Der skulle wg normalt åpnet. Som alle sier her. Ventil som skal bypasse eksos utenom turbin åpner ikke.

kjører du med for høyt ladetrykk vil trykket inne i sylinder bli alt for høyt. Kompresjons trykket vil stige fra 100 til 150 bar. Dette kan gi lagerskader, stempel skader, toppakning osv. 

2 bar er for mye.

Mener oppgitt max trykk er 17psi, d.v.s. 1,17.

På min med turbotrykkmåler ligger jeg på ca 1,1-1,2 på max.

Max trykk får jeg ved hurtig akselrasjon og ved relativt  høyt turtall, på husken over ca 3800 rpm.

Sjekk om instrument er riktig. Deretter om wastegate lar seg åpne. Om du tar av e-låsering ved ledd inn på turbo skal aksel til wastegate kunne dreies lett. Sjekk også for lekkasje på slange inn til aktuator for wastegate.

@KarmaZ Er det leddet du markerte på bildet som kan kobles av. Er akslingen derfra inn i turbo som kan smøres. Selv gir jeg det en dusj WD40 om høsten.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ok, da får jeg se på dette når jeg kommer frem. Men det jeg ikke helt skjønner. Når jeg har 2400 rpm ligger den på 0.7 bar. På 3000 rpm har jeg ca 1.4

Kan det være måleren som viser feil? Har noen vært borti det?

Høres ut som måleren din viser feil.

Akkurat hjemme fra tur nå. På marsjfart 3400 rpm viser min 1,0 bar.

Om trykket er for høyt skal du merke beder akselerasjon og høyere toppturtall enn normalt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley: