KarmaZ Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 Hei. Jeg har en mercruiser 1.7, og jeg får 2 bar turbotrykk på fullt. Er ikke dette mer enn det skal være? Jeg har hørt om litt over 1 bar, stemmer dette? Og hva kan heg gjøre for å få justert dette? Quote Link to post
Bitteliten Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 Ikke kjør med dette. Sjekk staget på waste gate ventilen på turboen. Det kan sette seg fast Quote Link to post
theppan07 Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 Søk på mercruiser 1.7 eller wastgate ventil. Da får du mange tips om hva du må gjøre. Denne motoren har en wastgate ventil som åpner slik at turbotrykket ikke blir for høyt. Denne ventilen har en tendens til å ruste fast og demedikke åpne når den skal. Den må smøres. Quote Link to post
KarmaZ Posted August 13, 2017 Author Share Posted August 13, 2017 Oh.. men er det denne som styrer og må smøres? Husker ikke om den ga 2 bar når jeg kjøpte den, men har sett nå i senere tid at det er for høyt.. http://www.rib.net/forum/attachment.php?attachmentid=26921&d=1179394319 Quote Link to post
ulyden Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 Om du har måler så kan du bruke motoren til ca 1 bars overtrykk. Der skulle wg normalt åpnet. Som alle sier her. Ventil som skal bypasse eksos utenom turbin åpner ikke. kjører du med for høyt ladetrykk vil trykket inne i sylinder bli alt for høyt. Kompresjons trykket vil stige fra 100 til 150 bar. Dette kan gi lagerskader, stempel skader, toppakning osv. Quote Link to post
Jens_P Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 2 bar er for mye. Mener oppgitt max trykk er 17psi, d.v.s. 1,17. På min med turbotrykkmåler ligger jeg på ca 1,1-1,2 på max. Max trykk får jeg ved hurtig akselrasjon og ved relativt høyt turtall, på husken over ca 3800 rpm. Sjekk om instrument er riktig. Deretter om wastegate lar seg åpne. Om du tar av e-låsering ved ledd inn på turbo skal aksel til wastegate kunne dreies lett. Sjekk også for lekkasje på slange inn til aktuator for wastegate. @KarmaZ Er det leddet du markerte på bildet som kan kobles av. Er akslingen derfra inn i turbo som kan smøres. Selv gir jeg det en dusj WD40 om høsten. Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
KarmaZ Posted August 13, 2017 Author Share Posted August 13, 2017 Ok, da får jeg se på dette når jeg kommer frem. Men det jeg ikke helt skjønner. Når jeg har 2400 rpm ligger den på 0.7 bar. På 3000 rpm har jeg ca 1.4 Kan det være måleren som viser feil? Har noen vært borti det? Quote Link to post
Jens_P Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 Høres ut som måleren din viser feil. Akkurat hjemme fra tur nå. På marsjfart 3400 rpm viser min 1,0 bar. Om trykket er for høyt skal du merke beder akselerasjon og høyere toppturtall enn normalt. Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts