Jump to content

Mercruiser 1,7 DTI Veldig rar lyd (ulyd)

Trommetrond

Recommended Posts

Hei

Har en Mercruiser 1,7 DTI med en veldig ulyd, og lurer på om noen kan hjelpe med diagnose eventuelt hva jeg skal gjøre videre. 

https://www.youtube.com/watch?v=YtQ7R0WdRNY&feature=youtu.be

Jeg vet det er skrevet en haug med artikler om denne motoren, og jeg har lest de fleste, men sier ikke noe om dette. Er derfor veldig takknemlig om noen motorkyndige kan høre om de kjenner igjen lyden. Lyden er verre når man hører fra eksos siden, enn inne i motorrommet. Motoren har ny olje og oljefilter. Temperatur er normal. Hadde en motorstopp for noen uker siden, men motoren startet igjen etter en time - men da med denne lyden. 

Du som ligger på M bryggen? Vindfangeren? Syntes jeg hørte en rar lyd fra en båt der her om dagen når jeg passerte ( var vel dagen det brant). Kunne minne om et drev som stod nesten i gir, blir det annen lyd når du setter båten i gir? Er nok i havna til uka også, kan jo komme bortom og høre evt. Mvh Magnus 

Jeg har aldri hatt drev. Men skulle ikke eksosen gått ut nede i drevet da?

Ser ut for meg som eksosen går ut rett over vannflaten, og dermed mye mer bråk.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

MagnusB skrev for 1 time siden:

Du som ligger på M bryggen? Vindfangeren? Syntes jeg hørte en rar lyd fra en båt der her om dagen når jeg passerte ( var vel dagen det brant). Kunne minne om et drev som stod nesten i gir, blir det annen lyd når du setter båten i gir? Er nok i havna til uka også, kan jo komme bortom og høre evt. Mvh Magnus 

MagnusB : Du bør tippe fotball, hest  e.l. denne uken, du treffer garantert alle rette :)    Mener samme lyden er der når jeg setter båten i gir, og har forsøkt å justere girspaken litt frem og tilbake uten noen endring i lyd. Hvis du tipser om når du er i havna, så skal jeg forsøke  å komme ; er takknemlig for all hjelp

Nei, jeg vet ikke årsaken til at den stoppet. Men i det den stoppet, så var det en kraftig lyd som kunne minne om 2 tannhjul som ikke passer sammen, men hvor tennene hopper over, eller gnisser til hverandre, og så kom det en brent lukt.  Når jeg kjente den brente lukten så tenkte jeg med en gang på at nå har stemplene gått ad dundas som krever full overhaling ; men med de tilbakemeldingene jeg har fått nå, så kanskje det kan være noe med gearet i drevet ? Burde jeg ta opp båten, montere av drevet og se om lyden blir borte ? 

• 10 måneder senere...

For de som ønsker å vite hva det var, så ble det etter en del feilsøking funnet at det er skade på tannhjul i øvre del av drevet. 

Hendelsen har gjort skade på "drevskallet" slik at hele den øvre delen må byttes.  Reparatør mener kanskje hele drevet bør byttes, men jeg forsøker å ikke gå på en 40tusen kr kostnad. 

Noen som vet hvor man kan få dette til en normal pris?  Ny evt brukt ; eller importere ? (Har sjekket Ravns Garage) 

Redigert av Trommetrond (see edit history)
Trommetrond skrev On 13.8.2017 at 18.24:

Men i det den stoppet, så var det en kraftig lyd som kunne minne om 2 tannhjul som ikke passer sammen, men hvor tennene hopper over, eller gnisser til hverandre, og så kom det en brent lukt.

Du hadde rimelig rett i antagelsen din basert på lyden da, i det minste..:giggle: Motorstoppet ditt var vel rett å slett en kvelning etter knus i girhuset..  Lykke til videre, sees på fjorden!

Redigert av MagnusB (see edit history)
  • 2 uker senere...

Hei, jeg fikk tak i et 2012 modell (alpha one gen 2) drev som jeg hentet i Levanger, og som skal være veldig lite brukt.  Det er nå til trykktest og oljebytte; er spent på å få det på båten og prøvekjøring....

Og, ja MagnusB ; må vel kunne si å ha truffet på antagelsen :) 

Redigert av Trommetrond (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...