nomen Startet 13.August.2017 Del på Facebook Startet 13.August.2017 (redigert) Ja, det legger seg på siden, med det resultat at det bare er en "finne" som graver seg ned. Jeg har ikke mistet festet noen gang, men hadde jo helst sett at det la seg riktig hver gang, og graver seg ned med begge "finnene". Jeg bruker 6 mm kjetting, og ankeret er på 10 kg. Kan det være at det er en kopi som gjør dette? Noen som har tips/erfaringer? Det er på hard sandbunn jeg har hatt mulighet til å observere dette, det kan jo ha noe med det å gjøre. Redigert 13.August.2017 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ttor Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Jeg har opplevd det samme de få gangene jeg har brukt mitt anker. Kjøpte båten i sommer 10 kg brucekopi på hekken med blytau. Ligger på siden på sandbunn. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Det er vel umulig å få det til å lande noe annerledes enn på siden. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Langedahl Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Hele poenget med konstruksjonen er vel at det skal legge seg på siden for så og grave seg ned. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Har et original Bruce og en Biltema-Bruce. Begge 10 kilos med 6 meter 10mm kjetting. Originalen er vesentlig bedre. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Bigmac Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Kjører du ankeret fast da? Evt stramme med vinsj, så slippe litt ut igjen? Hvis ankeret bare dumpes så får det ikke nødvendigvis tak. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Artekno skrev 6 minutes ago: Har et original Bruce og en Biltema-Bruce. Begge 10 kilos med 6 meter 10mm kjetting. Originalen er vesentlig bedre. Det er min mistanke også....at originalen er bedre. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
nomen Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Bigmac skrev Just now: Kjører du ankeret fast da? Evt stramme med vinsj, så slippe litt ut igjen? Hvis ankeret bare dumpes så får det ikke nødvendigvis tak. Ja såklart, men det er da jeg opplever at det ligger på siden og blir dradd sidelengs langs bunn, og bare en "finne" graver seg ned. Det er vel ikke så mange måter å legge ut ett anker på, annet enn å slippe ut kjetting? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
shipahoy Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 (redigert) De gangene jeg har sjekket mitt 10 kg biltema "bruceanker", med 5 m kjetting og 10 kg daumann, så har det gravd seg helt ned rett vei slik at stanga bare så vidt er synlig. Dette er på sandbunn, men som nok er løs siden det graver seg så langt ned. Redigert 13.August.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 Hard bunn er vel en utfordring for de fleste ankre? At ankeret ditt lander på siden er helt normalt. På mykere bunn vil det vel grave seg ned. Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
finnmarken Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 Er ikke alle Bruceanker såkalte Brucekopier da? Jeg tviler vel uansett på om en eventuell original Bruce er nevneverdig forskjellig fra kopien, men dette spiller vel liten rolle om den lander på siden så lenge det fester seg. Og det vil det nesten alltid gjøre. Men dersom du ønsker å unngå at ankeret lander på siden, så kan du kjøpe Rocna. Dette retter seg uansett opp. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 Viktigste er at ankeret setter seg, at du drar det til med motorkraft til det får satt seg fast.. På siden eller ikke, når ankeret sitter, er jo oppgaven løst... Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 Mitt legger seg også litt på siden, men det retter seg opp og graver seg godt ned så bare enden av stokken er synlig. Legger forøvrig ut 3-5 ganger dybden før jeg kjører det fast. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Hulda Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 (redigert) Det har vært produsert mange elendige kopier av Bruce. Et jeg hadde var så elendig at jeg kjørte det på fyllinga, ville ikke engang gi det bort. Kopiene som er på Hulda nå, graver seg ned uten problem (20 kg). Den dagen brucekopien min svikter, skal jeg kjøpe meg noe annet. Jeg forlanger ikke mer av et anker enn at det henger fast slik at båten blir liggende. Redigert 14.August.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.