Jump to content

Scand Classic 25 vs Saga 27 AC: Fordeler og ulemper ved begge?

Campingcruisern

Recommended Posts

Etter ett par måneder med vår Askeladden 15-3050 har vi forelsket oss litt i båtlivet. Vi har funnet ut at vi trives godt med å tøffe rundt og rundt omkring i nærmiljøet og skulle gjerne også tatt lengre turer rundt i nærmiljøet her, da det er mye å utforske.  Vi lurer derfor på å skaffe oss en litt større båt som også kan brukes på litt lengre turer og gjerne overnatte og slikt i. Vi er en familie på to voksne, to på 14 og ei på 4 og ei på 6. De to minste barna stortrives i båten, mens de på 14 er mest opptatt av dataspill og fart og spenning, så de er vel mest aktuelt å være med på dagsturer eller i beste fall på noen på overnattinger.

Etter å ha saumfart nett og sett litt på båter i båthavner rundtomkring i nærmiljøet, ha vi fått litt sansen for 2 båter, nemlig Saga 27 AC og Scand Classic 25.

Sikkert få som har prøvd begge, men mange har kanskje prøvd en av de og kan dele sine erfaringer med disse? Hva synes dere var positivt og negativt med disse båtene? Hva ble de brukt til? Hvor mange var dere i de?

Vi heller egentlig mest mot Saga 27, da denne har ett eget "rom" som kan brukes av de to jentene og hvor de kan ha alle sakene sine. Barn i den alderen skal gjerne dra med seg mye rart :lol:. Den er jo også litt større enn Scand-båten. Noen Saga 27 eiere som har noen erfaringer å dele om denne type båt? Gjerne med barn om bord :)

Er veldig kjekt med stor akterkabin som barnerom, og ikke bare en trang plass å sove, den er lys og fin i S27. Har hatt med 2 barn fra de var 3 og 7, nå på 5. sommeren og de er blitt 8 og 12 og trives fortsatt veldig godt med akterkabinen som er i Saga'n.

Vi er i tillegg 2 voksne og bruker båten i helger og 3 ukers sommerferie, hender at jeg og barna har tatt en uke ekstra sommerferie mens mor jobber.

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Nå har du ikke sagt noe om budsjett, men skal jeg anbefale deg en båt, blir det Skarpnes 30.

Det er en meget romslig båt og jeg har nå brukt min i 4 sesonger med to voksne og to barn. 

Barna har "hula" si i aktercabinen, og storkoser seg.

Vi voksne har lempet to stk 90x200 Svanemadrasser med overmadrass i forcabinen, og kan ikke si annet enn at vi storkoser oss der.

Er jo like stor og behagelig seng som hjemme!??

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Gubben og 3 av barna var og kikket på og var med ut i en Saga 27 i dag. Tror de ble bare mer overbevist om at dette er en passende båt for oss. De var 6 (3 voksne, 2 tenåringer og en 4-åring)stykk i "førerrommet", og allikevel føltes det ikke trangt sa han. 4-åringen mente dog at båten hadde for lite bad og for liten motor :lol:

Heller nok bare mer og mer mot Saga 27. Del gjerne deres erfaringer med denne båten :)

Hatt Saga 27 ac 1979 mod,   fra 2005-2011,  god og trygg sjø båt, masse bra plass ombord. Rulle en litt på side , når det er bølge inn på side,  det er pga langs kjøl. 

Hadde ikke varmtvann,   direkte dass ut i sjøen. 

kalesje på hardtop, ulempe hvis mye regn ( på vestlandet) . :-)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Vi var som sagt tidligere i uken og kikket på en Saga 27 AC som vi vurderer litt på om vi skal kjøpe. På bilde i ettertid la vi dog merke til at der hvor eksosen kommer ut, er det en svart rand nedover. Er dette ett dårlig tegn i forhold til motor? Han som eide båten hadde visst ikke hatt noe problemer med motoren. Noen som har erfaringer med dette? Vil ikke gjøre ett bomkjøp :)

Saga 27 AC -en som vi var og kikka på, var ikke aktuell. Den hadde noe vannskader etter noe lekkasje fra noen vinduer og var ganske sliten ellers og i forhold til prisen. I tillegg synes vi egentlig Scand Classic er en mye penere båt.  Heller litt mer mot den igjen. Er det noen som har eller har  hatt en Scand Classic og kan fortelle meg hva målet er på tvers av "solsengen" i "førerhuset"?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...