Jump to content

Fortinnet kabel fra inverter til stikkontakt, 220v?


Johnnyboy

Recommended Posts

Heisann!

Da har jeg fått svar fra båtimporør ang jording på min båt (Antares 780 m. 150 Suzuki):

"På denne båten så går motoren +og – til batteriet videre er det en jordskinne hvor tank, motorbolt og andre utsatte deler er jordet. Hvorvidt en inverter kan eller skal tilkobles dette er usikkert da vi ikke leverer dette til båtene våre. Slik info må de som selger disse produktene besvare."

Har sett på ulike ren sinus 1000w invertere, og de fleste har en skrue hvor man kan koble på jording - det store spørsmålet er da om jeg kan koble inverter-jord på båtjord?

Bør vel kanskje snakke med de som forhandler invertere....

 

Takk til alle foreløpig for fine drøftinger, tips, råd og vink!

Link to post

Ove T har jo en morsom og interessant løsning som sikkert fungerer greit i praksis. Men jeg hadde nok ristet litt på hodet om jeg hadde gått over dette elektriske systemet uten å bli advart på forhånd. Slike ReodorFelgen løsninger kan man sikkert ha på egen båt, men jeg tror man skal være veldig forsiktig med å forsøke å innføre en ny standard. Sikring på minussiden er definitivt ikke for enhver, og det er heller ikke tillatt i henhold til tidligere nevnte "Nordisk båtstandard". Et rele til en startmotor bør også tåle noen hundre A, selv om dette releet unektelig blir veldig beskyttet mot gnistgap over kontaktene under til- og fraslag.

 

Dette med at dynamoen ryker ved brudd i kabelen har jeg hørt mange ganger. Jeg har også vært borti mange dynamoer med denne kabelen brutt. Enten ved feilkobling, korrosjon eller brudd i kabelsko. Men jeg har _aldri_ vært borti en dynamo som har tatt kvelden av dette. Jeg har heller aldri opplevd at dette har skjedd med en dynamo med ekstern sense. Jeg har til og med eksperimentert med å dra opp mot hundre volt (husker ikke hvor mange) ut av en helt standard Bosch-dynamo ved å overstyre laderegulatoren, og selv dette har gått fint. Det er et faktum at diodene kan begynne å ryke når man runder femti volt ut av dynamoen, men jeg påstår altså at så lenge man er nøye med å koble sense på riktig side av sikringen så vil dynamoen holde den regulerte spenningen nede og tåle dette helt fint. Andre vil påstå annet.

Link to post
X10an skrev 13 minutes ago:

Dette med at dynamoen ryker ved brudd i kabelen har jeg hørt mange ganger. Jeg har også vært borti mange dynamoer med denne kabelen brutt. Enten ved feilkobling, korrosjon eller brudd i kabelsko. Men jeg har _aldri_ vært borti en dynamo som har tatt kvelden av dette. Jeg har heller aldri opplevd at dette har skjedd med en dynamo med ekstern sense. Jeg har til og med eksperimentert med å dra opp mot hundre volt (husker ikke hvor mange) ut av en helt standard Bosch-dynamo ved å overstyre laderegulatoren, og selv dette har gått fint. Det er et faktum at diodene kan begynne å ryke når man runder femti volt ut av dynamoen, men jeg påstår altså at så lenge man er nøye med å koble sense på riktig side av sikringen så vil dynamoen holde den regulerte spenningen nede og tåle dette helt fint. Andre vil påstå annet.

 

Da tenker du dynamosiden av sikringen? Det høres ut som en veldig god ide. Kanskje jeg skal flytte min sense.. Denne må jeg gruble litt på..

Link to post
Johnnyboy skrev 10 minutes ago:

Har sett på ulike ren sinus 1000w invertere, og de fleste har en skrue hvor man kan koble på jording - det store spørsmålet er da om jeg kan koble inverter-jord på båtjord?

Bør vel kanskje snakke med de som forhandler invertere....

 

Denne jord-skruen kan helt sikkert kobles til båtens jordskinne. Men det tilsvarer ikke nødvendigvis at du får et jordet 220V-anlegg. Jeg vil tro 220V er mer eller mindre galvanisk skilt fra denne jordskruen, og at den derfor ikke vil "returnere jord" til dette punktet. Men som sagt, å koble skruen med "jord symbolet" til jordskinnen i båten kan du fint gjøre.

 

Det som er usikkert er om du kan eller bør koble jordingspunktet som sitter "inni stikontakten" til båtens 220V-jord dersom denne også er koblet til båtens minusskinne. Med mindre dette er tydelig forklart i dennes bruksanvisning ville jeg _kun_ koblet dette sammen dersom et multimeter viser 0 ohm mellom stikontaktens jordingspunkt og enten chassis eller 12V- minus. Dette finnes det ingen tydelig fasit på da hver konstruktør kan velge å konstruere dette slik han ønsker. Men om det _er_ fullt galvanisk skille så trenger du heller ingen jord. Da vil du aldri kunne få støt av å ta på brødristeren mens du holder den andre hånda på motorblokken.

Link to post
Kjellg skrev 3 minutes ago:

Har hørt at når man har fast landstrøm så skal alt så som batteri minus, motor og ellers alt som kan komme i en jordskrets, kobles til landstrøm jord. Er dette riktig?

Det er i utgangspunktet riktig, selv om det finnes unntak her også, som ved bruk av skilletrafo.. Men nå snakker vi ikke om landstrøm, så med inverter blir forholdene litt annerledes.

Link to post
Kjellg skrev 1 time siden:

Sterling sin beskytter er virkelig en billig "livsforsikring" for dynamoen. Kjøpte den hos Jørg, tror den kostet 500 og noen kroner. 

 

Denne dingsen beskytter mot spikes (back EMF), som oppstår når man kobler av og på strømkretser. Slike oppstår blant annet når det gnistrer i det man kobler av eller på startkabler (eller når sikringer ryker og blir slått på igjen). Denne klumpen fra Sterling kan _ikke_ beskytte mot en laderegulator som løper løpsk når sense blir koblet vekk fra "dynamo ut". Da stiger spenningen raskt og alt denne dingsen kan gjøre er å lyse med sin lille røde lysdiode.

Link to post
X10an skrev 38 minutes ago:

 

Dette med at dynamoen ryker ved brudd i kabelen har jeg hørt mange ganger. Jeg har også vært borti mange dynamoer med denne kabelen brutt. Enten ved feilkobling, korrosjon eller brudd i kabelsko. Men jeg har _aldri_ vært borti en dynamo som har tatt kvelden av dette. Jeg har heller aldri opplevd at dette har skjedd med en dynamo med ekstern sense. Jeg har til og med eksperimentert med å dra opp mot hundre volt (husker ikke hvor mange) ut av en helt standard Bosch-dynamo ved å overstyre laderegulatoren, og selv dette har gått fint. Det er et faktum at diodene kan begynne å ryke når man runder femti volt ut av dynamoen, men jeg påstår altså at så lenge man er nøye med å koble sense på riktig side av sikringen så vil dynamoen holde den regulerte spenningen nede og tåle dette helt fint. Andre vil påstå annet.

Ja, jeg er en av de andre.

Jeg så i >30år en endeløs lang rekke dynamoer med skader på dioder som resultat av løse kontakter og glemte brytere.

Det er ikke noe spesielt.

 

Men det du har "provosert" er ikke nødvendigvis det samme som ødelegger dioder i praksis.

Så kan f.eks. en løs kontakt og dårlige eller glemte brytere provosere spikes som skyter uten problemer opp til over 150V, og mer.

Løsningen for det er halvledere uten mekaniske kontakter, som dessuten er blitt patentert for første gang

for over 60 år siden av Bosch som allerede i den tiden så nødvendigheten for å verne diodebroer.

 

Det finnes også en del dynamoer som har vern fra fabrikken, men det er nok de absolutt færreste som har.

 

Ang. feilkobling av sense vill de fleste nok ikke oppleve at dioder ryker, riktig.

Men dette bare siden da både batterier, regulatorer og andre elektriske (og spesielt elektroniske) dingser ryker først.

De trenger ikke så høy spenning for å gå i stykker, og dette skjønner man nok før dynamoen ryker komplett.

 

Noe annet, som jeg ba deg om tidligere.

Jeg har nå verken tid eller lyst å ødelegge en fin tråd med bare "spisse" spørsmål.

Men ang. sikkerhet (gjelder også ang. nødvendighet av sikringer, 10% reserve (for kabelsikring?), mm.)
kan man etter min oppfatning fint forklare hva vanlig folk helst -skal- gjøre for å ha det trygd isteden for å minimalisere.

Vanlig dødelige ellers ser fort bare grunn for å kunne miste respekten for strøm og spenning, og begynner "å fikle".
Er jo enklere dette, men blir nå vanligvis ikke nevneverdig billigere.

 

De andre, fagkyndige både med og uten fagbrev men som kan bedømme situasjonen, er en helt annen gruppe.
Da kan man tøye grenser, akkurat som det passer til situasjonen.

 

Så, hva med å uttale seg litt mer pedagogisk, isteden for bare "meget praktisk" som frister til å tøye grenser?
Tross alt er det jo det som bremser de som enten egentlig ikke "kan", eller ikke gidder for å sette seg inn i teorien.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
X10an skrev 47 minutes ago:

 

Denne dingsen beskytter mot spikes (back EMF), som oppstår når man kobler av og på strømkretser. Slike oppstår blant annet når det gnistrer i det man kobler av eller på startkabler (eller når sikringer ryker og blir slått på igjen). Denne klumpen fra Sterling kan _ikke_ beskytte mot en laderegulator som løper løpsk når sense blir koblet vekk fra "dynamo ut". Da stiger spenningen raskt og alt denne dingsen kan gjøre er å lyse med sin lille røde lysdiode.

... og lukker et relé som kan brukes for mangt, som f.eks. å slå av regulatoren eller starte andre morsomme og praktiske tiltak.

Men spikes, for å forhindre at diodene ryker, er nok hovedmål av denne dingsen, ja.

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jørg, du har mye rett i det du sier.

 

Selvfølgelig  står jeg inne for mine egne uttalelser, og folk må også få lov å gjøre egne vurderinger. Dette med strøm er et stort felt med mange fallgruver der det er lett å snuble og gå seg vill. Jeg tar selvkritikk for at jeg kanskje har støttet for mye opp om sikring på dynamokabel, men for de som ønsker en slik løsning finnes det måter å gjennomføre dette på som kan gi et akseptabelt resultat. Ellers er jeg mye der at man veldig ofte kan kompensere tykke kabler mot korte kabler med stort hell.

 

Synder selv med strøm i både tide og utide, men jeg mener jo jeg har en viss kontroll på hva jeg driver med.. :-) Selv har jeg 2 kilo med 22V, 20Ah LiPo som startbatteri til en 8 liters diesel, som lades av b2b-lader, og 12V fra dynamo (med Sterling PDAR) mellom 8 meter 10mm2 til forbruk. Det fungerer helt utmerket, men er definitivt ikke noe jeg vil anbefale til andre. Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør :-)

 

At denne Sterling-beskytteren også har rele-utgang var jeg ikke kjent med, men for at den skal ha en funksjon så må den jo faktisk kobles opp også, og _det_ er ikke for hvem som helst....

Link to post

Jo, som sagt enig at man kan gjøre mye.

 

Siden jeg sitter og skriver likevel, noe kjapp kommentar:
De færreste dynamoer har ekstern sense.
Med kabeldiameter på nedre grense (akseptert spenningsfall) og bare intern regulator vill de fleste regulatorer

automatisk redusere straks D ser økt spenning.
Dette er ladeproblem nr. 1 for de fleste som eier et "normal" ladesystem.

 

Sjekk med Amperemeter, det skjer vanligvis ved 13,8V allerede,

noe som de fleste blybatterier får nesten med en gang etter oppstart.

 

Derimot koster 10mm² mer "enn nødvendig" sett på minste diameter ikke nevneverdig flere penger,

pleier ikke å være vanskeligere å installere,

lager ikke nevneverdig spenningsfall, og lever også fint med litt irr i kabelen.

 

Bare fordeler, med ca. prisøkning til verdi av en halv pizza per 10 meter.

 

Så regner jeg, og ser ikke en gang for cup-seilere noe som helst  teknisk grunn for å bruke "kraft" på å spare 2 kg på 20m.

Men, pytt, ... 

 

:seeya:

Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...