Jump to content

Fylle eget fat med bensin

MD2030

Recommended Posts

Nærmeste marina som selger bensin er en time unna med båt, så jeg har pleid å fylle 20liters kanner og fyllt på.. noe som kan være en solid jobb når tanken er 260liter.

Nå har jeg egen henger og tilgang på et 200liters fat som tidligere er brukt til bilolje.

Så jeg tenker å stroppe fast fat'et på hengeren fylle 200liter bensin og kjøre hengeren til servicebrygga.

Har noen gjort noe tilsvarende? lurer på om jeg skal bruke vanlig "billig" fatpumpe som leverer 19liter i minuttet eller kjøpe en skovlpumpe som tar 20liter i minuttet, men her må jeg sveive manuelt selv.

http://www.clasohlson.com/no/Fatpumpe/40-7779

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/dieselpumper/fatpumpe-730032/

Nå vil hengeren stå høyere enn båten, så en enkel ventil fungerer også, men har ikke funnet noen som passer i åpningen på fatet.

tips?

Mitt tips ville være at du lar det være. Blir du stoppet med det fatet fullt med bensin, så ryker nok lappen ganske så kjapt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er den ja. Ja, det blir et regnestykke men til mitt bruk passer det ypperlig. Stropper dem fast på hengeren, høydeforskjell fra hengeren ned til påfyllingen på båten gjør at det går av seg selv. Tidligere brukte jeg 20 liters kanner som deg men så rører båten på seg og det er umulig å unngå å søle og grise. Så forresten at Best Marine har slanger og fyllepistol til denne tanken så det går sikkert an an å lage noe selv hvis man har en egnet tank. Lykke til med prosjektet,!

Bensin er flott så lenge den befinner seg i på ei tett kanne, men straks kanna åpnes eller lekker danner den en svært brannfarlig/eksplosiv ekstremt lettantennelig gass. Det er ikke bare åpen ild eller flamme som antenner gassen. Statisk elektrisitet og gnister fra elektriske apparater og kontakter gjør at bensin må behandles med forsiktighet.
Å frakte større mengder bensin, eller lagre denne innendørs, enten det er på ei stor eller flere mindre kanner er å gamble med sikkerheten. Jeg vil fraråde deg å frakte så store mengder bensin før vet hva du gjør.Ta kontakt med ditt lokale brannvesen og spør om råd. De kan fortelle deg hvilke forskrifter og regler som gjelder. Husk, det dreier seg om din egen og andres liv og sikkerhet.

Statisk elektrisitet en reell utfordring som er viktig å ta hensyn til ved frakt av bensin i kanner i bil. Materialet kannene er laget av må/bør være utledende slik at det ikke blir forskjell i ladning mellom kannene, deg selv og annet. Oppå en henger kan ladningen være en helt annen enn i deg selv, på bakken i båten, osv., spesielt etter en kjøretur. 

Hilsen en som fikk svidd øyenbrynene sine godt i forbindelse med forgasserbytte på bilen i avatarbildet. Jobbet med å skru av den gamle forgasseren, satte meg så inn i bilen for å hente noe verktøy og gikk ut av bilen igjen for å fortsette arbeidet. I øyeblikket jeg tok i forgasseren igjen sa det foff. Fikk tips av en annen om å bruke konstant jord (slik som de som jobber med finelektronikk) så det skjedde ikke igjen, men respekten (frykten) er der ennå.

Når du har funnet ut av frakt og fått det bort mot båten kan eg på det varmeste anbefale den hevert pumpa på clas. Det er value for money.

Eg fyller på 20 liters kanner og bruker den pumpa til å få det over.

Nesten som eg heller anbefaler å kjøpe noen flere av disse enn denne løsningen på henger. Da vet du at du har kanner som er laget for det og en pumpe som er laget for det. 

Edited by Joltus (see edit history)

Hmm, med ein slik tank stående på dekk, hvor lenge holder bensin seg ok da?   tenker da om eg lager eit trekk i canvas til den.

Hadde jo vert fin å hatt på dekk, til å fylle tanken til jolla med.

Men da er vel kansje betre med fleire små kanner, som ein kan stue vekk til plasser det er skygge. Sjølv om sikkerhets messig er da jo ikkje ideelt med bensin stua vekk på fleire plassar. 

Ser det er mangen som stuer fleire kanner rundt på dekk, men synest ikkje da er heilt ideelt heller, med tanke på om det sku bli lekasje, og det renner ut over dekk.

Då er da kansje betre med ein slik stor tank, å laga eit stativ til den på hekken.

Må visst i tenkeboksen ang dette ser eg.

Ikkje meininga å kapra tråden din, men da berre fekk meg til å tenka litt i samme kurs sjølv.....

Jeg arbeidet i ungdommen en kort periode på et Essoanlegg og der ble bensin fyllt på jernfat som også ble jordet under påfyllingen. Disse fatene var neppe mer enn ca 180liter og ble levert til kunder med en eller annen avtale. Åfylle på plast må i det minste jording mot statisk være på plass. Eller helst la hele operasjonen være.