Krimart Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 En sånn en da? Kanskje ikke noe å bo i? https://en.wikipedia.org/wiki/Swing_boat Sitér dette innlegget Link to post
Skogø Svart 14.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 (redigert) Jo, takk, har mange råd og erfaringer å gå på her. Er så absolutt ikke skremt bort fra båtlivet, men vi er ikke så sikre på trebåt lengre. Dvs, det er fortsatt drømmen for min del, men det får kanskje bli et prosjekt om noen år i stedet. Nå skal vi til vestlandet og se på en Colin Archer i morra. Billettene ble bestilt før jeg åpna tråden her. Men da får vi iallefall føle litt på en 40-fots skøyte. Var nettopp og så på en 35-fots Beneteau. Den var overraskende romslig og velutstyrt. Hadde en lang og trivelig prat med selgeren, og den er absolutt ikke uaktuell. Sitat Hvor holder dere til? Dere er hjertelig velkommen ombord i Solbris om dere holder til i nærheten av Fredrikstad. Da kan dere få en grundig gjennomgang av nødvendig vedlikehold i en glassfiberbår av eldre årgang, hvordan dere skal holde varmen ombord, og dere kan få #kjenne" litt på hva slags komfortnivå dere vil ha! Vi bor i Trondheim, men takk for tilbudet! Det kan selvfølgelig hende vi kommer nedover dit om det er noe aktuelt som ligger ute, da kan jeg jo si fra :) Ellers, om det er noen i Trondheim som tenker å selge (eller vil invitere på omvisning så vi har noe å sammenlikne med), så gjerne si fra! Sitat En sånn en da? Kanskje ikke noe å bo i? https://en.wikipedia.org/wiki/Swing_boat Jo, kanskje det? Det å bli vugga i søvn hver kveld er jo en av de tingene jeg gleder meg mest til uansett :) Redigert 14.August.2017 av Skogø (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 14.August.2017 Link til dette innlegget Svart 14.August.2017 Lykke til med søken etter bobåt! Jeg bor i en trawler. Jeg vil ha litt utsikt og ikke sitte i kjelleren som det vil bli i en seilbåt. Men det er det bare å kjenne på. Kjenner mange som bor i seilbåt. Det gir mye båt for pengene og lave driftskostnader ved lange turer. Min nærmeste nabo har bodd i forskjellige båter men har i de siste årene bodd i en 38 fots seilbåt fra Bavaria. Han har bodd 22 år sammenhengende i båt.... Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Whiskey Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 I forhold til å beholde leiligheten er det i alle fall ikke spesielt lurt. Båt er en veldig dårlig investering. Mindre verditap enn på en bil, ja, men vedlikehold og bryggekostdnader veier opp for det. Hva om dere vil ha mer plass en gang, det kan feks bli barn...? selv om det kanskje skjer ting i boligmarkedet nå, er sjansen til å kjøpe seg en større leilighet eller hus fortsatt der ved å ha en leilighet som følger boligmarkedet å selge. Har man en lekk gammel treskøyte å selge, som har sunket i verdi til halvparten av kjøpsverdi... Greit å være romantisk, men kjøp heller en billig båt ved siden av leiligheten og dra på tur, hyggelig det også. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Klovn1 Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Så er det heldigvis sånn at ikke alle ønsker ett drit kjedelig A4 liv. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 Man kan jo få i pose og sekk - ikke brenne broene, men våge å gå over de i hvertfall. Leie ut leilighet, ta opp lån på enten leiligheten eller med båten som sikkerhet og prøve ut båtboerlivet et år eller to før man ta beslutningen om å kaste ordentlig loss. Alt avhenger jo av økonomi, men det kan fort gå rundt og være en måte å bestemme seg basert på erfaringer og ikke drømmer - selv om det er bra å ta noen sjanser også i blant Sitér dette innlegget Link to post
TGR Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Jeg har hatt en Risør-skøyte, på åtti-tallet. Gammel, og arbeidskrevende. En som jobbet for Hansen & Arntsen hevdet i en samtale at en tommelfinger-regel for vedlikehold av trebåt, er at en Colin Archer, 47 fot etter Svolvær, utgjør ca 1 årsverk. Altså full jobb hver dag med vedlikehold, om den skal holdes ship shape. Jeg ville definitivt ha sett etter en glassfiberbåt. Jeg ville kanskje også ha sett etter en eldre båt, fra den tiden de ikke sparte på plastikken. Ikke råte, ikke korrosjon. Å bytte en motor, eller bestille nye seil, det er enkelt, i forhold til vedlikehold av en trebåt. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 TGR skrev 43 minutes ago: Jeg ville definitivt ha sett etter en glassfiberbåt. Jeg ville kanskje også ha sett etter en eldre båt, fra den tiden de ikke sparte på plastikken. Ikke råte, ikke korrosjon. Å bytte en motor, eller bestille nye seil, det er enkelt, i forhold til vedlikehold av en trebåt. Enig i det med trebåt, vedlikeholdet er omfattende. Om det er et årsverk kan vel debatteres. Når det gjelder glassfiberbåter, er heller ikke disse vedlikeholdsfrie. Om man sjekker her på baatplassen, eller ellers på nettet, er det drøssevis av tråder som omhandler krakelering rundt gjennomføringer, rekkestøtter, røstjerninnfestinger, rorgjennomføringer, propellgjennomføringer, kjølbolter, luker, etc. etc. At en del fiskere gir blaffen, betyr ikke at det ikke foregår saker der heller. De som er spesielt interesserte kan sjekke opp youtube: 'Sail Life', en meget informativ serie om oppgradering av en noe eldre seiler av anerkjent fabrikat. Og her i Son er det flere seilere hvert eneste år som er parkert med kjølen stående ved side av båten, reparasjon etter mindre grunnstøtinger. Det er fordeler og ulemper med alt, uansett. Sitér dette innlegget Link to post
TGR Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Joda, følger deg på den biten. Men å løfte skroget av kjølen, utbedre noen skader på innfesting, få bukt med noe plastpest osv, er uansett betydelig enklere enn å gå løs på råte i kjølstokken, bytte et spant eller fler, nate hele skuta, og holde dekket tett. Påstanden om ett årsverk kom fra en fagmann. Jeg satt ikke spørsmålstegn ved det, bare noterte meg betraktningen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 I så måte er også Hulda 'fagmann'. Det flyter for mange 100 år+++ trebåter rundt til å feste lit til uttalelsen fra Hansen og Arntzen. Dog har jeg den største respekt for den kvaliteten de leverte. Det å bytte en kjølplanke er ikke verre enn å fikse en grunnstøtt plastbåt. Uansett renner det på timer, til en kost av 1000 kroner stykket. Og da er ikke veien lang til at verdien av båten ikke er verd reparasjonen. Jeg har byttet kjølplanker på trebåter, bare sett på når det blir foretatt reparasjoner på grunnstøtte plastseilere. Jeg vil heller bytte kjølplanker. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Skogø skrev On 14.8.2017 at 11.24: Vel, vi har vel tegna oss et romantisk bilde av det å ha en trebåt. Tjærelukta, knirkelydene... Vi har ikke hatt båt sjøl. ..... Treverk derimot, har vi ikke hatt mye med å gjøre. Skogø skrev On 14.8.2017 at 12.37: Og iallefall motor er noe jeg vil prioritere å ha i orden ved kjøp, og heller ha på service litt hyppigere enn nødvendig, da jeg ikke har så mye peiling på mekanikk. Dette sier vel egentlig nok, med deres praktiske kunnskapsnivå bør dere styre unna gamle treskøyter. Jeg kjenner mange i skøytemiljøet her i distriktet, og en fellesnevner er store påkostninger og enda nye som venter. Nye prosjekter står hele tiden på ventelist.a. Det er alt fra råte i spanter og hudbord til omlegging av dekk. Nating, driving osv. Når de river av hud og dekk åpenbarer det seg som regel nye påkostninger. Hvis dere ikke er i stand til å utføre slikt selv må alt settes bort, og da koster det. Og dette er penger dere ikke får igjen. Dessuten, hvor skal dere bo om skøyta må på slipp for en større jobb? Og hvis dere skal drive vedlikehold selv, hvor skal dere stå? Og hvor skal dere ha verktøy, utstyr og materialer når dere har solgt unna hus og heim? Erikda skrev On 14.8.2017 at 15.10: Dere er hjertelig velkommen ombord i Solbris om dere holder til i nærheten av Fredrikstad. Da kan dere få en grundig gjennomgang av nødvendig vedlikehold i en glassfiberbår av eldre årgang, hvordan dere skal holde varmen ombord, og dere kan få #kjenne" litt på hva slags komfortnivå dere vil ha! Dersom dere takker ja til Erikda`s invitasjon vil jeg anbefale dere å ta en tur tvers over elva. Der finner dere et av landets største kompetansemiljøer på trebåter og gamle seilskøyter, samt det å bo i gammel trebåt. Der kan det være mange verdifulle tips å få med seg. Skogø skrev On 14.8.2017 at 19.34: Nå skal vi til vestlandet og se på en Colin Archer i morra. Hvis dere til tross for advarslene i denne tråden velger å gå for trebåt vil jeg anbefale sterkt at dere får med en erfare trebåtbygger for å gjøre en grundig gjennomgang av båten fra topp til tå på forhånd. De kronene det koster er nok en særdeles god investering. Beklager om jeg framstår negativ her nå, men jeg aner konturen av at dere ikke vet helt hva dere drømmer om. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TGR Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Hulda skrev 36 minutes ago: I så måte er også Hulda 'fagmann'. Det flyter for mange 100 år+++ trebåter rundt til å feste lit til uttalelsen fra Hansen og Arntzen. Dog har jeg den største respekt for den kvaliteten de leverte. Det å bytte en kjølplanke er ikke verre enn å fikse en grunnstøtt plastbåt. Uansett renner det på timer, til en kost av 1000 kroner stykket. Og da er ikke veien lang til at verdien av båten ikke er verd reparasjonen. Jeg har byttet kjølplanker på trebåter, bare sett på når det blir foretatt reparasjoner på grunnstøtte plastseilere. Jeg vil heller bytte kjølplanker. Da får vi være enige om å være uenige om det. Jeg tenker at "hvem som helst" kan følge en oppskrift og blande litt epoxy og herder, legge noen matter og rulle ut luftbobler. "Hvem som helst" kan derimot ikke forme en ny kjølstokk eller steame plank til ny hud. Sitér dette innlegget Link to post
hoevis Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Anbefaler deg på det sterkeste å utelukke trebåt! Enormt mye arbeid for å holde de i god stand, og verdien på slike er i fritt fall! Gå for plast og legg en tvistdott med tretjære i kjølen :-) Det beste er Nauticat, men prisene på de er heftige.. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Så om dere ikke er kurert for trebåt nå så vet ikke jeg.........???? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 om de ikke er kurert nå så er det lidenskap. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Bitteliten skrev 6 minutes ago: om de ikke er kurert nå så er det lidenskap. Og det skal man respektere! Godt sagt!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Tipset om glassfiberbåt med en twistdott med tjære i bunnen syns jeg var genialt. :-D Ei bøtte med råttent treverk, råttent vann og et par skvulper med olje og diesel pluss en kraftig luftfukter så må det bli bra ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Man skal ikke le av det. For en så der 50 år siden kjente jeg en velstående gubbe med en flott trebåt. For å få båtlukten hadde man en litersboks stående nede i kjølsvinet med en liten skvett tretjære oppi. Denne båten var vel og merke dønn tett, null bunnvann. Bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Det finnes jo en del plastskøyter også, Randesund med flere. Det kan jo kanskje fungere som , "Ja takk, begge deler" . Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 Flyttet dere ut i båt? Og i tilfelle - hva slags båt ble det? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 De ente opp med en skøyte. Alle pengene gikk med og alle kredittkort ble maxset men båten gikk ned ved kai høsten etter. I dag har hun funnet seg en riking mens han sitter i parken å drikker. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 2.August.2021 Link til dette innlegget Svart 2.August.2021 Godt å høre at det gikk bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.