Jump to content

Solcelle - behov for regulator


Suzuki

Recommended Posts

er blitt litt i stuss, og spør derfor om noen veit om man MÅ ha regulator på solceller ? ( se bort fra overladingsproblematikk, på sommeren durer kjølekompressor jevnt og trutt, så det blir neppe noe problem )

 

Kan man rett og slett koble + til + og - til -, og nyte godt av de få/små A som solcellen klarer presse inn på batteriet ?

 

Vil gjerne ha så kraftig panel som mulig, og lurer derfor på å vente med regulator, til kassa får fyllt seg opp igjen..

 

Synspunkter ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har hatt solcellepanel på de 2 siste båtene.

1 med regulator og 1 uten.

 

Det uten regulator var på kun 26W og ga vel max 0,9A eller noe sånt.

 

Det med regulator var på 54W og skulle i teorien gi max 2,2A, Tviler på om det noen gang var over 2A

 

Hvis kjøleskap etc. er i bruk så skulle en overladning være umuligt.

 

Jeg ser ingen grunn til at du MÅ ha en regulator.

 

Og Ja. på det uten regulator var kablene koblett rett på forbruksbatteri +til+ og- til- enkelt og greit.

 

 

Mariell

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har 60w panel (3 x 10W + 30w) med regulator, men pga. feil på regulatoren, har jeg nå en periode kun kjørt med 4 dioder. Det går helt utmerket når jeg kobler panelet til forbruksbatteriet på 3x115Ah. Selv uten belastning går ikke spenningen opp over 14volt. Jeg forsøkte å kun koble det til startbatteriet på 65Ah, men da gikk spenningen langt over 15volt i godt solskinn. Mine paneler er på 36 celler hver, og en tomgangsspenning på ca. 20volt.

 

Så om regulator behøves eller ikke, er avhengig av størrelsen på batteriet du kobler det til. Regulatoren har jeg nå reparert og den skal tilbake på plass ved leilighet.

 

Min maksimale ladestrøm er forøvrig ved horisontale paneler midtsommers en klar solskinsdag ca. 2,7A. (teoretisk vel 3A på våre breddegrader)

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

nettopp, det ser ut til at det kanskje er greit å sette på en sånn regulator altså..

Tenkte et 45-50W panel, tilkoblet 2x85A batterier, fordi disse allerede synger på siste sesongen, jeg gidder ikke legge til noe mer, da jeg vil installere 3 nye til neste år.

 

En regulator koster neppe stort, får vel en for 2-400 kr ser det ut til...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nettopp et panel på maritim av typen naps på 22w, de mente at det lureste var at jeg hadde en regulator, kjøpte da dette solcellepanelet og regulator. dette kom på 4000kr derav regulatoren kosta 1000, dette var kjempe enkelt å montere og har hittil funger meget bra

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte båten var det montert et 35 watt panel uten regulator/diode. Hvis det var tilkoblet om natten tappet det batteriene. Fant en regulator fra Gylling som fungerer helt perfekt. Jeg har enda ikke opplevet å komme til båten etter 1 uke uten at alle batteriene har vært toppladet. Ikke kjøp hva som helst av regulator. En kamerat kjøpte en regulator som begynte å pipe midt på natten fordi spenningen da kom under et visst nivå. Nå har han kjøpt maken til min og er kjempefornøyd.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lært noe nytt idag også.

 

Beklager at jeg har uttalt meg om saker jeg tydligvis ikke hadde peiling på. :blush:

 

Det panelet som jeg hadde uten regulator. Var montert på båten når jeg kjøpte den.

 

Tydligvis har det vært en diode en eller annen plass. For panelet var koblet til hele året, selv under pressening på vinteren og jeg registrerte aldri noen tapping av batteriene.

 

For meg så det ut som om ledningene gikk direkte fra panelet til batteriene. Kan det være en diode i den lille boksen hvor kablene kom ut fra panelet?

 

Var et sånt tynt flexi Solara panel.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei,

En viktig grunn til å ha regulator er å forhindre overspenning på det elektriske utstyret, når batteriet kobles fra ledningsopplegget i båten. Som regel er solcellepanelet koblet via de vanlige polskoene på batteriet. Om disse fjernes fra batteriet vil solcellepanelet løfte spenningen på hele det elektriske nettet opp mot 20 Volt i værste fall, om beleastningen er svært liten. Prøver man å slå på elektronisk utstyr som VHF og bilradio, så kan dette ødelegges. Kjenner til at en 12/230 Volts converter tok kvelden i en slik situasjon.

Link to post
Share on other sites

Ja, mange paneler ( bla a modeller fra Solara ) har back diode som standard.

 

Hvor stor utladingen over panelet er uten diode, er også varierende, såvidt jeg har klart finne ut..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Har engang for lenge siden testet det: målt strømmen inn i solskinn, deretter lagt tykk håndkle på panelet og målt igjen. Det var noe strøm ut av batteriet (og derfor vet jeg at det ikke var noen skult diode noe sted) , men langt mindre enn det som gikk inn i batteriet.

 

Husk også at dioden gjør at panelet slutter å lade tidliger om kvelden enn uten diode. Mitt råd: gjør en test før du installerer diode.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...