Inkognito Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Jeg leide nylig en Skibsplast 655 med 115 Hk motor. Fin båt, men i det vi kom ut i litt høy sjø (1m høye bølger kanskje) så klarte jeg ikke å få båten opp i plan. Selv på maks gass gikk det ikke fortere enn 8 knop. Skyldes dette for liten motor eller skrogets form? Ville en 150 hk motor hjulpet på eller må man i slike tilfeller ha mer v formet skrog? Hvilke daycruisere i ca. denne størrelsen takler fint litt høy sjø? Link to post
000 Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 1 meter bølger er laangt over ka man kan kjøre i plan med denne båten likevel. Ja og andre i samme størrelse. De som hevder de har gjort noe annet har heller manglende øyemål. Link to post
LAKA Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Det du skriver der Knurrbart stemmer ikke. Jeg kan være enig i at det ikke er behagelig på noen måte, men det er fullt mulig å kjøre i plan i ca 1 meter bølger med disse båtene. Hadde tidligere enn 605 Offshore og reiste stort sett hver helg over Boknafjorden ofte i bølger på rundt meteren. Det som fungerer best (om man tørr) er å legge båten mest mulig mot toppfart og trimme motoren helt ut. Med en god hydraulisk styring og lite som er løst om bord så er 605 Offshore trygg og fin i sjøen om man har litt erfaring med å kjøre båt. Det er ikke spesielt komfortabelt, men man krysser fjorden på 1/3 av tiden enn om man skal gå å stampe i 10 knop. Link to post
Trond123 Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Problemet er vel at båten er undermotorisert. Kreves en del ekstra krefter for å få båten opp i plan når det er mye bølger. Ellers er det i mange tilfeller gjerne en fordel å være hard på gassen (innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig), slik at båten blir liggende oppå bølgene. Link to post
Lme Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Jeg har erfaring med 655 og 115 hk. Hva er 1 meter sjø? Medsjø, motsjø og periode spiller jo "litt" inn. Strøm og motvind? Hvis du ikke kom i plan med flat pedal så er det noe galt med maskin tenker jeg. Går jo 30-32 knop på flatt vann, og kommer greit opp selv med litt last. Så skal det sies at 655 er relativt flatbunnet og ingen kjøremaskin akkurat. Link to post
Grand Banks jr Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Jeg ligger i plan med min Shetland 498 med 60 hk i 1 meter bølger. Ikke full spiker da, men i plan. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
glalaks Posted August 14, 2017 Share Posted August 14, 2017 Må være noe galt ja. Min 655 planer greit i sånne bølger, med mange folk i båten. Kjørte ring med et utdrikningslag i en del bølger. Da var vi 8 stk+ hu i ringen.. måtte ha 2 stk inne i kabinen da riktignok. Trygg og god båt. jeg har riktignok 140 hk på min Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
-morten- Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 Noe galt med motoren garantert! Har selv 115 på en Askeladden 585, den er hakket for liten under aks, men greier 30-32 på maks. Om du ikke kommer i plan tror jeg ikke et har noe med bølgene å gjøre.. rekner med u mener 1m maxhøyde og ikke signifikant Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
glalaks Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 Kan de være at det er satt på for tung propell? Mener jeg leste at mercury 115 var litt latere enn suzuki sin 115. Og da kan den jo slite med å komme i plan om det er mye motvind og bølger. Det er jo ikke akkurat overmotorisert med 115 hk på en 655 Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bay_liner Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 Hvis du hadde trimmet motoren helt inn og prøvet å plane med bølgene fra siden ca 90° på hadde du nok surfet det opp. Hva er ellers 1m sjø? 1 m motbølger på Breiangen i ettermiddagsbrisen ville medført krasj bang boom om du i det hele tatt hadde vært i plan og gått rett på med denne båten. Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
GunR Posted August 15, 2017 Share Posted August 15, 2017 Hvor mange er "vi" i denne settingen? Har båteier blitt informert om hvor mange dere var, og at båten ikke gikk fortere enn 8 knop? Om det går å kjøre i full plan i i nevnte forhold.. Uvesentlig for saken. Båten gjorde 8 knop, hvorfor? Slapp propellen, eller fikk du ikke opp turtallet? Høyden på bølgene skal ikke medføre at motoren nekter å yte. Fikk dere hekksjø over motoren, så den ble druknet? Link to post
000 Posted August 16, 2017 Share Posted August 16, 2017 Ser det er fleire her som meina 1 meter bølger i 25 knop ikkje er noen sak for en slik båt som dette. Eg venter i stor spenning på en video av en sådan hendelse. Sjøl har eg aldri sett noe sånt noengang. Link to post
Joltus Posted August 16, 2017 Share Posted August 16, 2017 Kult å lage en tråd for så så dø..... Link to post
Grand Banks jr Posted August 16, 2017 Share Posted August 16, 2017 Nei da. H*n er bare @Inkognito Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
-morten- Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 15 hours ago, Knurrbart said: Ser det er fleire her som meina 1 meter bølger i 25 knop ikkje er noen sak for en slik båt som dette. Eg venter i stor spenning på en video av en sådan hendelse. Sjøl har eg aldri sett noe sånt noengang. Nå er det veldig stor forskjell på 1 metersbølger ut fra strøm, vindretning, bølgelengde og vindstyrke.. sannsynligis er bølgene han var ute i mindre også.. snakker vel sikkert 1m makshøyde og de fleste da er 0,5-0,7m for mindre båter har jo bølgelengden litt å si.. Uansett det var ikke det diskusjonstråden handlet om....... Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Eureka Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 TS er ferskt medlem. Er kanskje ikke klar over at man får mange, raske svar. ? Link to post
000 Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 -morten- skrev for 8 timer siden: sannsynligis er bølgene han var ute i mindre .. Uansett det var ikke det diskusjonstråden handlet om....... Det er heilt korrekt men trådstarter har fått svar og det var heller ikkje myntet på trådstarters 1 meters bølger men de påfølgende svar at 1 meters bølger er ingenting for en slik båt i slik fart. Men eg går ut ifra at noe skikkelige svar på det aldri vil komme. Link to post
Joltus Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Min uttern d66 som er en bredere, men ca like lang båt som 655 har eg aldri prøvd i så høye bølger. Hadde nok gått fint, men tror det hadde blitt en heftig tur.... Link to post
Eureka Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 -og hva er en meter bølger når dere går i god fart? Største på en meter, eller at de fleste er en meter og de største på 1,5-,1,7? Er det krappe bølger med kort intervall, eller lange slakke bølger? Link to post
ivar Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 i krapp strømsjø rett i mot i yamarinen min er 12 knop oftest mer enn fort nok, lange slake bølger i sida eller unna, bare å kjøre på Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
andersb Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 folk sin "1meter" er forskjellig ;) Link to post
Eureka Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 ? det var det jeg skulle frem til. Hvor høyt fribord har den aktuelle båten ? Link to post
Inkognito Posted August 17, 2017 Author Share Posted August 17, 2017 (edited) Oi! Her var det mange svar. Takk! Vi var kun 2 personer i båten. Før jeg leide båten sa eier at det ikke gikk an å plane med båten hvis det var mye bølger samt at det kunne være vanskelig å komme opp i plan med 5 personer i båten uansett om det var flatt. Møtte på bølgene sør for Oscarsborg i det vi kom ut av indre Oslofjord. Er vel kanskje litt strøm der og siden det er et sund. Hadde egentlig tenkt å kjøre til Filtvet men ga opp når det gikk så trått. Når jeg ga full gass en stund og vi ikke fikk større fart enn 8 knop og ikke kom opp i plan så avfant jeg meg med det uten å undersøke nærmere angående turtall etc. Var Mercury motor ja. Kan nok være for tung propell. Når det gjelder bølgehøyden så vet jeg ikke. Kanskje det var bare 0.5 m. Interesser meg egentlig ikke heller. Synes det så litt rufsete, men ikke utrygt ut, og besluttet derfor å prøve. Edited August 17, 2017 by Inkognito (see edit history) Link to post
ivar Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 er jo mange her på forumet som har eller har hatt 655, har aldri hørt at den skulle være spesielt tung å få opp i plan. Kan godt være at propellen er et par hakk for stor.. Hvordan gikk den på flatt vann da ? Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Inkognito Posted August 18, 2017 Author Share Posted August 18, 2017 Vet ikke helt hvor fort den gikk. Kom opp i 25 knop, men slakket da av på gassen. Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now