Jump to content

Isotherm kjøleskap kjøler dårlig

furhan

Recommended Posts

Jeg har et Isoterm 49 liters kjøleskap som er ca 10 år gammelt. Det ble påfyllt gass for 1 år siden og har etter det kjølt dårlig. Skapet går hele tiden men blir noe kaldt.

Jeg har prøvd å justere på termostaten og da stopper det, men når det starte igjen går det hele tiden (med litt høyere temperatur i skapet).

Frseren blir heller ikke kaldt nok, selv om den er kaldere enn resten. Vil tippe på ca 0,1 grad.

Sånn er det uansett hvor lenge skapet står på. 

Kan det være for lite gass eller er det noe feil i elektronikken?

Redigert av furhan (see edit history)

Hans Petter

Hvis det er vanlig kuldemedium (gass) så kreves firma med papirene i orden. Vil tro at alle kjøleservice-firmaer kan gjøre dette. Dvs de som fikser kjølerne på butikker etc. Det kommer også an på hva slags påfylling det er i kjøleskapet.

Dersom du fylte gass for kun ett år siden, og det er defekt allerede, så har du en "kraftig" lekkasje. Da ville jeg hatt inn noen som har utstyr for å feilsøke.

Vet ikke hvordan dette er på kjøleskap, men på AC på biler kan man fylle på gass med sporingsfarge for lekkasjer. Da kan man etterpå "se" lekkasjen. 

Spør om pris for dette. Er jo dumt å koste på et kjøleskap mer enn det koster nytt. (Økonomisk sett.)

(Det skal stå på kjøleskapet hva slags gass det bruker. )

Vedr pris så er det veldig forskjellig. Noen tar 2kr grammet for gass til AC, noen tar en fastpris, noen tar timespris etc.)

Redigert av Grand Banks jr
La inn priser (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

@furhan, jeg tenker slik:

dersom det går hele tiden så høres det ut som at kompressor er dårlig eller at det er feil gass eller mengde gass.

Hadde det vært elektronikken så skulle kompressor stoppet å gå når elektronikken mener det er kaldt nok.

Jeg jobber ikke med kjøleskap, bare så det er klart. Men har vært borti en del ulikt på biler (AC).

vedr måle temp i kjøleskap så skal man sette inn et glass vann og måle tempen i vannet. Måling på veggen i kjøleskap (med IR temp) vil ofte gi feil bilde av temp.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har en bekjent som kan fylle gass, men jeg skal også sjekke tverrsnittet på kablene mellom batteri, bryter og kjøleskapet.

Det er litt vanskelig å bedømme om det bare er viften som går eller om det er begge deler. Skal ta meg en tur i båten og kople kjøleskapet rett på en 220 til 12 volt omformer og se om det kjøler bedre da.

Hans Petter

• 7 måneder senere...

Satte på kjøleskapet nå som det er kaldt ute (var ca 2 grader ute og 6-7 inni båten). Da stoppet kompressoren etter at kjøleskapet var kaldt. Det tok ikke mer enn en god time. Da var det så kaldt inni skapet at en flaske med vann som stod der frøs. Kjøleskapet oppførte seg altså helt normalt under de temperaturforholdene.

Det må vel tyde på at utluftingen bak kjøleskapet er for dårlig?

Hans Petter

Sjekk om du får ising på returrøret fra evaporator der det går inn på kompressoren, det er ett tegn på overfylling. Strømtrekket vil også gå markert opp på ett overfyllt skap. Det bør ligge rundt 2,5A normalt på ett riktig fyllt 49L skap.

Har du lekkasje av kjølemedie, slik noen antyder her vil strømtrekket være mye lavere enn 2,5A, men dette har jeg ingen tro på da kjølemedie ville nok være forduftet nå etter så lang tid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...