Jump to content

Isotherm kjøleskap kjøler dårlig


furhan

Recommended Posts

Jeg har et Isoterm 49 liters kjøleskap som er ca 10 år gammelt. Det ble påfyllt gass for 1 år siden og har etter det kjølt dårlig. Skapet går hele tiden men blir noe kaldt.

Jeg har prøvd å justere på termostaten og da stopper det, men når det starte igjen går det hele tiden (med litt høyere temperatur i skapet).

Frseren blir heller ikke kaldt nok, selv om den er kaldere enn resten. Vil tippe på ca 0,1 grad.

Sånn er det uansett hvor lenge skapet står på. 

 

Kan det være for lite gass eller er det noe feil i elektronikken?

Edited by furhan (see edit history)

Hans Petter

Link to post

Hvis kompressoren går hele tiden uten at det blir skikkelig kaldt er det mest sannsynlig for lite gass.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Hvis det er vanlig kuldemedium (gass) så kreves firma med papirene i orden. Vil tro at alle kjøleservice-firmaer kan gjøre dette. Dvs de som fikser kjølerne på butikker etc. Det kommer også an på hva slags påfylling det er i kjøleskapet.

 

Dersom du fylte gass for kun ett år siden, og det er defekt allerede, så har du en "kraftig" lekkasje. Da ville jeg hatt inn noen som har utstyr for å feilsøke.

 

Vet ikke hvordan dette er på kjøleskap, men på AC på biler kan man fylle på gass med sporingsfarge for lekkasjer. Da kan man etterpå "se" lekkasjen. 

 

Spør om pris for dette. Er jo dumt å koste på et kjøleskap mer enn det koster nytt. (Økonomisk sett.)

 

(Det skal stå på kjøleskapet hva slags gass det bruker. )

 

Vedr pris så er det veldig forskjellig. Noen tar 2kr grammet for gass til AC, noen tar en fastpris, noen tar timespris etc.)

Edited by Grand Banks jr
La inn priser (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

@furhan, jeg tenker slik:

dersom det går hele tiden så høres det ut som at kompressor er dårlig eller at det er feil gass eller mengde gass.

 

Hadde det vært elektronikken så skulle kompressor stoppet å gå når elektronikken mener det er kaldt nok.

 

Jeg jobber ikke med kjøleskap, bare så det er klart. Men har vært borti en del ulikt på biler (AC).

 

vedr måle temp i kjøleskap så skal man sette inn et glass vann og måle tempen i vannet. Måling på veggen i kjøleskap (med IR temp) vil ofte gi feil bilde av temp.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hei.

Er du sikker på at kompressoren går hele tiden, eller kan det være at det kun er viften som går?

Jeg har hatt et tilsvarende problem på mitt kjøleskap, og årsaken var for stort spenningstap mellom sikringsskap og kjøleskap. Løste dette ved å trekke kabler med større tverrsnitt.

Link to post

Jeg har en bekjent som kan fylle gass, men jeg skal også sjekke tverrsnittet på kablene mellom batteri, bryter og kjøleskapet.

Det er litt vanskelig å bedømme om det bare er viften som går eller om det er begge deler. Skal ta meg en tur i båten og kople kjøleskapet rett på en 220 til 12 volt omformer og se om det kjøler bedre da.

Hans Petter

Link to post

@furhan Hvilket tverrsnitt har du på strømforsyningen til Kjøleskapet i dag? For meg høres dette ut som et klassisk tilfelle av for lite kabeltverrsnitt. Jeg trakk selv nye og tykkere kabler til mitt Isoterm i gamlebåten, og det gjorde susen!

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
  • 7 months later...

Satte på kjøleskapet nå som det er kaldt ute (var ca 2 grader ute og 6-7 inni båten). Da stoppet kompressoren etter at kjøleskapet var kaldt. Det tok ikke mer enn en god time. Da var det så kaldt inni skapet at en flaske med vann som stod der frøs. Kjøleskapet oppførte seg altså helt normalt under de temperaturforholdene.

 

Det må vel tyde på at utluftingen bak kjøleskapet er for dårlig?

Hans Petter

Link to post

Jeg vil tippe kompressoren er fyllt med for mye kjølemedie etter symptomene du skisserer.

Hvilken kjøletekniker har du benyttet til fylling ? Det er viktig at teknikeren kjenner disse små kompressorene og hvilket medie som skal brukes, mengde og smøreegenskaper.

 

 

Link to post

Sjekk om du får ising på returrøret fra evaporator der det går inn på kompressoren, det er ett tegn på overfylling. Strømtrekket vil også gå markert opp på ett overfyllt skap. Det bør ligge rundt 2,5A normalt på ett riktig fyllt 49L skap.

Har du lekkasje av kjølemedie, slik noen antyder her vil strømtrekket være mye lavere enn 2,5A, men dette har jeg ingen tro på da kjølemedie ville nok være forduftet nå etter så lang tid.

 

 

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...