furhan Startet 14.August.2017 Del på Facebook Startet 14.August.2017 (redigert) Jeg har et Isoterm 49 liters kjøleskap som er ca 10 år gammelt. Det ble påfyllt gass for 1 år siden og har etter det kjølt dårlig. Skapet går hele tiden men blir noe kaldt. Jeg har prøvd å justere på termostaten og da stopper det, men når det starte igjen går det hele tiden (med litt høyere temperatur i skapet). Frseren blir heller ikke kaldt nok, selv om den er kaldere enn resten. Vil tippe på ca 0,1 grad. Sånn er det uansett hvor lenge skapet står på. Kan det være for lite gass eller er det noe feil i elektronikken? Redigert 14.August.2017 av furhan (see edit history) Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
mmosberg Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 Hvis kompressoren går hele tiden uten at det blir skikkelig kaldt er det mest sannsynlig for lite gass. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 Koster gassfylling, og trengs det spesialfirma ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Grand Banks jr Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 (redigert) Hvis det er vanlig kuldemedium (gass) så kreves firma med papirene i orden. Vil tro at alle kjøleservice-firmaer kan gjøre dette. Dvs de som fikser kjølerne på butikker etc. Det kommer også an på hva slags påfylling det er i kjøleskapet. Dersom du fylte gass for kun ett år siden, og det er defekt allerede, så har du en "kraftig" lekkasje. Da ville jeg hatt inn noen som har utstyr for å feilsøke. Vet ikke hvordan dette er på kjøleskap, men på AC på biler kan man fylle på gass med sporingsfarge for lekkasjer. Da kan man etterpå "se" lekkasjen. Spør om pris for dette. Er jo dumt å koste på et kjøleskap mer enn det koster nytt. (Økonomisk sett.) (Det skal stå på kjøleskapet hva slags gass det bruker. ) Vedr pris så er det veldig forskjellig. Noen tar 2kr grammet for gass til AC, noen tar en fastpris, noen tar timespris etc.) Redigert 15.August.2017 av Grand Banks jr La inn priser (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 @furhan, jeg tenker slik: dersom det går hele tiden så høres det ut som at kompressor er dårlig eller at det er feil gass eller mengde gass. Hadde det vært elektronikken så skulle kompressor stoppet å gå når elektronikken mener det er kaldt nok. Jeg jobber ikke med kjøleskap, bare så det er klart. Men har vært borti en del ulikt på biler (AC). vedr måle temp i kjøleskap så skal man sette inn et glass vann og måle tempen i vannet. Måling på veggen i kjøleskap (med IR temp) vil ofte gi feil bilde av temp. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Christian V Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 Hei. Er du sikker på at kompressoren går hele tiden, eller kan det være at det kun er viften som går? Jeg har hatt et tilsvarende problem på mitt kjøleskap, og årsaken var for stort spenningstap mellom sikringsskap og kjøleskap. Løste dette ved å trekke kabler med større tverrsnitt. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 15.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2017 Jeg har en bekjent som kan fylle gass, men jeg skal også sjekke tverrsnittet på kablene mellom batteri, bryter og kjøleskapet. Det er litt vanskelig å bedømme om det bare er viften som går eller om det er begge deler. Skal ta meg en tur i båten og kople kjøleskapet rett på en 220 til 12 volt omformer og se om det kjøler bedre da. Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Turbåt Svart 15.August.2017 Del på Facebook Svart 15.August.2017 @furhan Hvilket tverrsnitt har du på strømforsyningen til Kjøleskapet i dag? For meg høres dette ut som et klassisk tilfelle av for lite kabeltverrsnitt. Jeg trakk selv nye og tykkere kabler til mitt Isoterm i gamlebåten, og det gjorde susen! Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
furhan Svart 17.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2018 Satte på kjøleskapet nå som det er kaldt ute (var ca 2 grader ute og 6-7 inni båten). Da stoppet kompressoren etter at kjøleskapet var kaldt. Det tok ikke mer enn en god time. Da var det så kaldt inni skapet at en flaske med vann som stod der frøs. Kjøleskapet oppførte seg altså helt normalt under de temperaturforholdene. Det må vel tyde på at utluftingen bak kjøleskapet er for dårlig? Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Mix Svart 17.Mars.2018 Del på Facebook Svart 17.Mars.2018 Jeg vil tippe kompressoren er fyllt med for mye kjølemedie etter symptomene du skisserer. Hvilken kjøletekniker har du benyttet til fylling ? Det er viktig at teknikeren kjenner disse små kompressorene og hvilket medie som skal brukes, mengde og smøreegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Mars.2018 Del på Facebook Svart 17.Mars.2018 Sjekk om du får ising på returrøret fra evaporator der det går inn på kompressoren, det er ett tegn på overfylling. Strømtrekket vil også gå markert opp på ett overfyllt skap. Det bør ligge rundt 2,5A normalt på ett riktig fyllt 49L skap. Har du lekkasje av kjølemedie, slik noen antyder her vil strømtrekket være mye lavere enn 2,5A, men dette har jeg ingen tro på da kjølemedie ville nok være forduftet nå etter så lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
furhan Svart 18.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Jeg har sett at det er is på et rør rett ved kompressoren. Skal ta en sjekk av strømforbruk også før jeg gjør noe med dette. Takk for godt tips!! Sitér dette innlegget Hans Petter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.