Jump to content

Yamarin 6110 dc med Yamaha f225, valg av propell

ArveFrantsen

Recommended Posts

Hei, vi har nylig kjøpt en Yamarin 6110 dc med Yamaha f225 på, begge fra 2003. Problemet mitt er at jeg får maxturtall på 4400-4500 omdr. Da har jeg 41 knop. Så jeg går utifra at propellen er for stor. Er det noen med likt oppsett som kan anbefale en propell til meg? ?

Jeg hadde en Yamarin 6210 (samme skrog som deg), jeg hadde en Yamaha 150HK HPDI V-maks motor med Yamaha PRO propell, mener jeg hadde 21" stigning, husker ikke diameter. Jeg fikk 44 knop/ 5500 mdr på den målt med GPS, at du får 41 knip m/ 225 HK motor virker noe merkelig.

Edited by John_Kr
skrivefeil (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Ja, jeg tror propellen er alt for stor for motoren. Motoren har visstnok stått på en eller annen buster tidligere, og den er vel en del lettere enn yamarinen kanskje... derfor feil propell....

Har du dimensjon på propellen?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Nei, jeg har ikke det. Det sto ingenting på yttersiden av propellen annet enn "Ballistic", resten står sikkert inne i navet eller noe. Derfor må jeg vel ta den opp på land og skru av propellen og sjekke. 

Bruker du powertrimmen slik at du får løftet baugen godt nok?

http://batberge.no/Portals/0/03Buster/04BusterM/YamahaKjorefakta.pdf

Linken over er til yamaha kjørefakta. Der er F225 testet på Yamarin 64DC. Skroll et stykke nedover så finner du data på propeller. For at tallene skal være sammenlignbare må du ha samme utveksling i girhuset ditt.

Skrogene er ikke helt like, men tror ikke det skal bety så mye, 64DC har litt skarpere V-bunn enn din båt.

Min erfaring med ballistic og yamaha er at 17"ballistic tilsvarer ca 19" yamaha alu. Dette var på yamaha c75, vet ikke om det gjelder for de større dimensjoner også eller om det var tilfeldig. 

En bekjent hadde en yamarin 6210 med 250hk hpdi, han fikk best fart med ballistic.......vet ikke stigning. Hvis jeg husker riktig fikk han 52 knop.....

.. men motoren testet i 2012 kjørefakta er 4,2 liters utgaven.   03 mener jeg var den tidligere blokka på 3.3 liter...? 

Sitat

Det sto ingenting på yttersiden av propellen annet enn "Ballistic", resten står sikkert inne i navet eller noe. Derfor må jeg vel ta den opp på land og skru av propellen og sjekke. 

Snu båten med hekken inn i båsen og tilt opp motoren, da kan du normalt kunne bytte propell med båten på vannet.   Bare pass på å ikke mist mutre og skiver osv... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

kjørefakta fra 2003, med F225 og Aquador i ca samme str: 
http://www.batvaruhuset.se/documents/batvaruhuset/documents/korfakta_2003_tcm36-34325.pdf

Her kjører de 23" (antakelig den svarte stålpropen) og 48 knop v/ 5800. 

her er en kalkulator hvor du kan putte inn turtall/stigning/giring osv og se hvordan ting ligger an. 

http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/

Med den så kan det se ut til at turtallet du får oppgitt er noe lavt ut fra resten av dataene 

Hvis du skal oppnå 46- 48 knop som du bør med den motoren, så ser det ut til at du må ha propeller med 21"-22" stigning hvis utvekslingen din er 15:30 som det står i kjørefakta. 

-trimmer du motoren langt nok ut med powertrimmen?

-er propeller uskadet?

-er det groe under båten.

-kan det være vann i dobbeltbunn?

-er det skader på skroget?

-er motor helt i orden? Går den på alle sylindre?

-viser turteller riktig?

Edited by Mort1 (see edit history)

Tilten er prøvd over hele sitt register. Propellen var fin, det finnes ikke groe under båten, ei heller vann i skroget eller skader. Jeg lurer også på om motoren kan være defekt, mener jeg leste en plass at dersom du hadde deen i fri, så var den sperret på 4500 omdr, kanskje det er en bryter/føler som er defekt, og motoren tror den er i fri når jeg gir max gass? Stopper jo på 4500 omdr nå...

Kjenner ikke vedlikeholdsrutinene på denne men er alle drivstoffiltre/vannutskillere byttet/sjekket? Her kan evt forklaring ligge.

Har denne O2 sensorer?

Edited by Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod: