ArveFrantsen Startet 15.August.2017 Link til dette innlegget Startet 15.August.2017 Hei, vi har nylig kjøpt en Yamarin 6110 dc med Yamaha f225 på, begge fra 2003. Problemet mitt er at jeg får maxturtall på 4400-4500 omdr. Da har jeg 41 knop. Så jeg går utifra at propellen er for stor. Er det noen med likt oppsett som kan anbefale en propell til meg? ? Link to post
John_Kr Svart 15.August.2017 Link til dette innlegget Svart 15.August.2017 (redigert) Jeg hadde en Yamarin 6210 (samme skrog som deg), jeg hadde en Yamaha 150HK HPDI V-maks motor med Yamaha PRO propell, mener jeg hadde 21" stigning, husker ikke diameter. Jeg fikk 44 knop/ 5500 mdr på den målt med GPS, at du får 41 knip m/ 225 HK motor virker noe merkelig. Redigert 15.August.2017 av John_Kr skrivefeil (see edit history) Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ArveFrantsen Svart 16.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Ja, jeg tror propellen er alt for stor for motoren. Motoren har visstnok stått på en eller annen buster tidligere, og den er vel en del lettere enn yamarinen kanskje... derfor feil propell.... Link to post
ivar Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Har du dimensjon på propellen? Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ArveFrantsen Svart 16.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Nei, jeg har ikke det. Det sto ingenting på yttersiden av propellen annet enn "Ballistic", resten står sikkert inne i navet eller noe. Derfor må jeg vel ta den opp på land og skru av propellen og sjekke. Link to post
Mort1 Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Bruker du powertrimmen slik at du får løftet baugen godt nok? http://batberge.no/Portals/0/03Buster/04BusterM/YamahaKjorefakta.pdf Linken over er til yamaha kjørefakta. Der er F225 testet på Yamarin 64DC. Skroll et stykke nedover så finner du data på propeller. For at tallene skal være sammenlignbare må du ha samme utveksling i girhuset ditt. Skrogene er ikke helt like, men tror ikke det skal bety så mye, 64DC har litt skarpere V-bunn enn din båt. Min erfaring med ballistic og yamaha er at 17"ballistic tilsvarer ca 19" yamaha alu. Dette var på yamaha c75, vet ikke om det gjelder for de større dimensjoner også eller om det var tilfeldig. En bekjent hadde en yamarin 6210 med 250hk hpdi, han fikk best fart med ballistic.......vet ikke stigning. Hvis jeg husker riktig fikk han 52 knop..... Link to post
ivar Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 .. men motoren testet i 2012 kjørefakta er 4,2 liters utgaven. 03 mener jeg var den tidligere blokka på 3.3 liter...? Sitat Det sto ingenting på yttersiden av propellen annet enn "Ballistic", resten står sikkert inne i navet eller noe. Derfor må jeg vel ta den opp på land og skru av propellen og sjekke. Snu båten med hekken inn i båsen og tilt opp motoren, da kan du normalt kunne bytte propell med båten på vannet. Bare pass på å ikke mist mutre og skiver osv... Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ArveFrantsen Svart 16.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Mange takk for nyttig info, dette dette var bra. :-) det stemmer at min motor er 3,3 liter. Link to post
tkb Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Max turtall er 6000 rpm på denne. Kjørte 14,5x21 PRO på Buster magnum 2004 med samme motor, og nådde 6100 rpm. Det brukes ikke alupropeller på større motor enn 115 hk på Yamaha Link to post
tkb Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Ballistic stål er beregnet 1 tomme lettere i samme størrelse sammmenlignet med Yamaha PRO serie Link to post
ArveFrantsen Svart 16.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Nå har jeg sjekka, og min propell er ballistic 14"3/8 x 21, så den er vel litt stor kanskje?? Link to post
ivar Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 kjørefakta fra 2003, med F225 og Aquador i ca samme str: http://www.batvaruhuset.se/documents/batvaruhuset/documents/korfakta_2003_tcm36-34325.pdf Her kjører de 23" (antakelig den svarte stålpropen) og 48 knop v/ 5800. her er en kalkulator hvor du kan putte inn turtall/stigning/giring osv og se hvordan ting ligger an. http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/ Med den så kan det se ut til at turtallet du får oppgitt er noe lavt ut fra resten av dataene Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 (redigert) Hvis du skal oppnå 46- 48 knop som du bør med den motoren, så ser det ut til at du må ha propeller med 21"-22" stigning hvis utvekslingen din er 15:30 som det står i kjørefakta. -trimmer du motoren langt nok ut med powertrimmen? -er propeller uskadet? -er det groe under båten. -kan det være vann i dobbeltbunn? -er det skader på skroget? -er motor helt i orden? Går den på alle sylindre? -viser turteller riktig? Redigert 16.August.2017 av Mort1 (see edit history) Link to post
ArveFrantsen Svart 17.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 Tilten er prøvd over hele sitt register. Propellen var fin, det finnes ikke groe under båten, ei heller vann i skroget eller skader. Jeg lurer også på om motoren kan være defekt, mener jeg leste en plass at dersom du hadde deen i fri, så var den sperret på 4500 omdr, kanskje det er en bryter/føler som er defekt, og motoren tror den er i fri når jeg gir max gass? Stopper jo på 4500 omdr nå... Link to post
Bay_liner Svart 17.August.2017 Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 (redigert) Kjenner ikke vedlikeholdsrutinene på denne men er alle drivstoffiltre/vannutskillere byttet/sjekket? Her kan evt forklaring ligge. Har denne O2 sensorer? Redigert 17.August.2017 av Bay_liner (see edit history) Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
ArveFrantsen Svart 17.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2017 Jeg har nylig kjøpt den, så jeg kjenner ikke til dette jeg heller. Jeg får sjekke med merkeverksted og høre hva dem sier. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn