Jump to content

Hvor tykke ledninger til Eberspächer - ca 5 meters lengde?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Da har jeg fått krabbet mer rundt i båten, og funnet ut litt mer av hvordan det hele henger sammen.

Målte hvilespenning på batteriet = 12,89 V

Spenning ved Eber under oppstart 11,78V Så tapet er hele 1,11 V !

Fikk en liten overraskelse også, og det var tykkelsen på kablene. Fikk ryddet litt mer, og avdekket at kablene jeg hadde sett på ved Eberen er etter en sikringsboks.

Mellom batteriet og Eber går det faktisk en 8 eller 10mm2 kabel så langt jeg kan vurdere med øyene.   

Her sammenliknet med en 6 mm2 kabelsko:

IMG_9028.JPG.2ed570ff978e59bb1720582dee5f06f3.JPG

Virker som bildet er litt misvisende. Sammenliknet med en 6mm2 kabel er denne mye tykkere. Vil derfor tro den er 10mm2. Hadde ikke noe å måle med for å sammenlikne.

Det er også montert for mange sikringer. Det er en 25A i batterirom på pluss-kabel, en 25A ved Eber på pluss-siden, og en 15A ved Eber på minus-siden. Altså 3 sikringer på samme strømbruker...

Jeg skrudde av lokket over disse og fant at dette er beregnet skrukoplinger beregnet for maks 6mm2, ut fra det jeg kan forstå. Så flere av kordelene er ikke med i skrukoblingen.

Er av gårde nå for å få ny sikringsholder, koplingspunkter, krympestrømpe med lim etc.

Forstår heller ikke hvorfor det er både en 15A og 25A på samme "kurs". Kan virke som de bare har brukt dette for å få skrukoplinger.

Skal nå prøve å kople opp skikkelig og gå igjennom alle koplinger. Se om det fungerer tilfredsstillende ved å måle delta Volt med / uten belastning.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har ikke fått målt det. Skal ned i båten igjen etterpå. Koplingspunktene var uansett så dårlige at de er uaktuelle. Måtte bare av gårde å kjøpe verktøy for 10mm2, og alt det andre, før butikkene stengte. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Du trenger vel ikke sikring på minus siden? ville hatt en 25 amp rett ved batteri så direkte til varmer. Ferdig med det?hos meg har jeg lagt opp 16mm2 til automat sikring på 50 amp eller noe utenom hovedbryter rett ved batteri så til en sikringsboks med 6 uttak til varmer og nødlys. Fra der til sikringsholder 25amp/varmer. Og videre til varmer. Dette for og ikke bryte strømmen til varmer ved hovedbryter. 

Redigert av boble65 (see edit history)

Mulig jeg har oversett en kommentar, men varmere skal kobles rett på batteriet(med sikring) og ikke om hovedbryter. Dette fordi varmeren er avhengig av å kunne kjøle seg ned før den skrur seg av(og for at den også skal brenne seg ren før stans). Varmeren kan i verste fall bli overopphetet og skadet om den ved uhell får kuttet strømmen når den går for fullt.

Min er koplet rett på batteri. Nå har jeg fjernet alt krimskrams og montert ny Sikringsholder for flatstift-sikring på 25A ved batteri. 

Det er nå 10mm2 (de gamle) kabler på pluss-siden, og fra minus på Eber til gods på motoren (jordkabelen). 

Viste seg at det var produksjonsfeil på sikringsholder, så den må jeg bytte på mandag. Fikk derfor ikke testkjørt brenner. :-(

Kjøpte og prøvde den røde tangen på Biltema. Den tar opp til 16mm2 kabelsko. 

Her ser du resultatet: (bildet er tatt i dunkelt lys)

IMG_9030.JPG.8531db2e2b6d52eca1d4c84cd03a4890.JPG

IMG_9031.JPG.d8385e00294e1834bb351794a37d9208.JPG

IMG_9032.JPG.1e26a72abcbb196c79d83513ae7e3c0f.JPG

og etter krympestrømpe med lim:

IMG_9034.JPG.f44bb445d027b51d5571a334aa1683f3.JPG

Kabelsko-tangen har "momentlås" som kun løses ut når kabelsko er presset med riktig moment. Fungerte bra. Jeg bikket og drog på kabelen, men den satt godt fast i kabelsko. 

Så skal man ha en rimelig presstang for opp til 16mm2 så er nok den et greit valg.

boble65 skrev 51 minutes ago:

Minus fra dieselvarmer legger du direkte til minus på forbruksbatteri. Eller felles minusskinne. Og ikke til motor. dette ville gjort med alle forbrukere. Og gods på motor er ikke jord ?

legg minusen til ei felles minusskinne, hvis alt mulig som nokon skriv at det MÅ koblast rett på batteri, kjem rett på batteri - då blir batteripolane verre enn pinnsvin, og ingen har kontroll med om der er ein laus ledning inni midten.

Dinamo skrev 14 minutes ago:

legg minusen til ei felles minusskinne, hvis alt mulig som nokon skriv at det MÅ koblast rett på batteri, kjem rett på batteri - då blir batteripolane verre enn pinnsvin, og ingen har kontroll med om der er ein laus ledning inni midten.

Ja sant. Selvfølgelig ? dårlig formulert av meg? felles minusskinne er tingen?

Ser veldig bra ut. Men når jeg ser på et av bildene så er en crimp stemplet med 8. Viser vel egentlig at det er flere normer på utstyret, som jeg også skrev tidligere i tråden. Men synes uansett at det er veldig bra at du legger ned skikkelig arbeid i det du gjør. Er så forferdelig mange som slurver noe sinnsykt. Og det du har lært her i tråden er verdt å legge på minne, for det kommer helt sikkert godt med senere. Det som jeg også synes er bra er at du ikke er redd for å åpne opp og følge en kabel, og på toppen av det finne ut av tingene. Veldig bra jobbet! 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Sitat

Målte hvilespenning på batteriet = 12,89 V

Spenning ved Eber under oppstart 11,78V Så tapet er hele 1,11 V !

Har ikke lest hele tråden, men mulig du har litt feil oppfatning om hva som er spenningstap. Spenningstap måles mellom batteri og forbruker når belastningen skjer. Du måler med den ene pinnen på batteriets + pol og den andre pinnen på varemerens + inngang. Om multimeter da viser for eksempel 0,5 volt har du et tap på 0,5 volt over kabelstrekket. For og kunne foreta en slik måling må man i de fleste tilfeller ha en ekstra ledning da multimeterets ledninger ikke er lange nok til og rekke frem. Alternativt kan man først måle på batteripolene like etter start, og så måle på varmerens + og minus omgående og så se forskjellen på de to målingene. Ikke så nøyaktig og det forutsetter at belastningen ikke endrer seg mens du bytter målepunkt. Skulle glødingen slå seg av mens du bytter målepunkt blir jo en slik måling helt feil. Det er jo noe lignende du har gjort her da hvilespenning er uten belastning, mens det er med belastning når varmeren er i gang. Du vet jo ikke hva spenningen var på batteripolen når varmeren startet og da blir det feil og skylde på kablingen så lenge du ikke vet forskjellen under drift.

Rallypetter skrev 30 minutes ago:

Hvorfor ikke bruke motoren som felles minusskinne

Jeg vet ikke men slik som jeg ser det så blir det gjerne lengre kabler, flere koblingspunkt og dermed høyere spenningsfall. Så ser det penere ut når alt er samlet på en plass. Har som en regel på 12v og særlig der det er store strømstyrker - så kort kabel som overhodet mulig.

Jeg er idiot på området, så kan jeg spare 50cm så sparer jeg 50cm. Kabel blir klipt tvert av og terminert på nytt. :wink: Så bruker jeg endehylser på alle skrukoblinger. Så er jeg sikker på å få alle kordeller med meg. Men som sagt, jeg er gal på det området :wink: Hehehe 

hegra skrev for 3 timer siden:

Spenningstap måles mellom batteri og forbruker når belastningen skjer. Du måler med den ene pinnen på batteriets + pol og den andre pinnen på varemerens + inngang. Om multimeter da viser for eksempel 0,5 volt har du et tap på 0,5 volt over kabelstrekket

Vel, det blir feil. Da får du kun målt spenningstapet i plussledningen. Det er godt mulig å ha minst like stort tap i minusforbindelsen. Mål først mellom pluss og minus rett på batteripolene, og så tilsvarende mellom pluss og minus på tilkoblingen direkte på forbrukeren. Differansen i målingene gir totaltapet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

hegra skrev 22 minutes ago:

Sant nok Lars, sov litt i timen der :smiley: Ellers var jo linken Kjellg la ut veldig grei:smiley:

Hehe er ikke så drevet i gamet som dere er, så jeg er bare litt forsiktig med å påstå noe, og viser jeg til noe så blir det kun til ting jeg stoler på :smiley:

Minus ser jeg mange som glemmer helt og holdent, men den er jo like viktig som plussiden. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...