Jump to content

Hvor tykke ledninger til Eberspächer - ca 5 meters lengde?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Det jeg gjorde før jeg fikk mitt eget verktøy var at jeg kjøpte kabler hos en bil/båtelektrisk eller batteri sjappe. De satt også på sko for meg mens jeg ventet. Men pass på for det finnes både myke og litt hardere kabler. Jeg legger konsekvent de myke kablene for de er mye lettere å arbeide med. Nå kjøper jeg bare kabler hos min lokale sønnak forhandler. Om du vil ha ditt eget verktøy så kan Denne være et alternativ. Selv har jeg både den og en hydraulisk presstang som jeg bruker til litt tykkere kabler. Ellers så bruker jeg bare å passe på at skoene er rene og fri for irr. Sko får du hos forhandleren eller Biltema. Bruk gjerne en sånn CRC spray så holder de seg lenge. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Lodding er trygt og holdbart,  sterkt og beskyttande.  Men du må gjera god jobb, ha gode loddebolter og brukandes tinn.

Eg demonterte svært mykje elektrisk som var over 30 år gamalt i båt, alle kabelsko og kontakter var lodda, til og med batterikablane.

Alt såg ut som det var lodda i går, blankt og fint, og ikkje ein kordel i ein einaste kabel var knekt av vibrasjoner slik alle driv skremselspropaganda med. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Dinamo skrev for 7 timer siden:

Eg søkte litt på kabelskotang 10 mm2, fann to som eg knapt kan sjå forskjell på - den eine over 1100 kroner, den andre: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Crimptang-2000031737/

Sikkert fin den der, men tror du må bruke slike tynne Kabelsko. Vet det finnes flere normer på tenger og sko. Skoene man kjøper på Ahsell eller slike firma tror jeg blir for tykke i godset for disse tengene. Men skoene på feks Biltema går fint å bruke på denne. 

jeg har den fra Biltema. Den tar de uisolerte og tykkere kabelskoene fra biltema, men jeg ville heller gått for den varianten hvor de hamrer kabelskoen rundt det hele for å jevne trykket mellom kabel og sko. Jeg får nesten litt inntrykk av at den klemma til biltema klemmer kabelen ut av skoen.

Hvor handler dere kabler til kurrante priser (som det er mulig å få kjøpt for privatpersoner)?  Biltema har 5 meter 16 kvadrat for 270, men jeg synes ikke helt isolasjonen der virker god (selvom jeg kjøpte den....). 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

2x6mm2 er nok til en dieselvarmer på12v i de lengdene det nevnes, er en grei størrelse å jobbe med, kontra enledere og utvalget med lett tilgjengelighet på ringkabelsko, stifter, skjøtehylser og niter.

Sliter du med lav spenning da så mener jeg du må gå over resten av opplegget fra batteri-hovedbryter, hovedsikring, sikringspanel via/via.. 

nordan family 27 skrev 59 minutes ago:

jeg har den fra Biltema. Den tar de uisolerte og tykkere kabelskoene fra biltema, men jeg ville heller gått for den varianten hvor de hamrer kabelskoen rundt det hele for å jevne trykket mellom kabel og sko. Jeg får nesten litt inntrykk av at den klemma til biltema klemmer kabelen ut av skoen.

Här finns en kraftig hydraulisk kabelskotång till alla stora dimensioner och till bra pris  Hydralisk kabelskotång

pressverktyg-hydraulisk.jpg.edd94192b70da135f31ad8571a45b4b0.jpg

Hälsningar Ove

@Faxen, hvis du leser litt mellom linjene (og linjene også) her oppdager du nok at dette handler om flere ting enn bare strøm til Eberen, selv om det har vært hovedfokuset. Dette er en "samtale på brygga", i all vennskaplighet og med mange detaljer om strøm. Nå snakker vi om hvilke kabelsko (godstykkelse) og tenger som bør brukes, og hvor vi kan få kjøpt de forskjellige tingene. Dette interesserer meg, og virker som det interesserer andre også. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Leste tråden i dag (etter ferien). Eberspächer luftvarmere med "spiral" i glødepluggen "drar" ca 20 - 22 A i startfasen (12 V) avhengig av hvor mye viftemotor drar (kan være litt forskjellig her). Varmere med keramisk glødestift (D2/4 Airtronic og de fleste vannvarmere), ca 10A v/12V. Dersom du har 2 x 6 mm2 i dag og spenningsfallet blir for stort, er det jo enklest å legge 2 x 6 mm2 parallelt med eksisterende ledninger i tillegg (kabelsko og verktøy for dette har jo de fleste) og du har doblet kapasiteten.

Helt greit diagram dersom en tillater så mye som 0,3volt tap. Men det kan være i meste laget dersom man den siste dagen i uthavn med godt nedtappet batteri skal starte feks. Dieselvarmeren. Både diagrammet og formelen opererer med en vel "snill" spesifikk resistans for kopper.

Verdien 0,0167 ohm per meter og mm2 ved romtemperatur har jeg aldri sett før. Det jeg har sett er 0,0172 og 0,0175 ohm. Selv bruker jeg verdien 0,02 ohm. Da får jeg i hvert fall ikke en for tynn kabel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, etter diagrammet og formelen vil du få 12,61mm2, og så får du vurdere om en vil gå opp til nærmeste standardkvadrat 16mm2 eller ned til nærmeste, 10mm2. Jeg har heldigvis ikke så lang avstand til varmeren, kun et par meter, og den jeg har, en Eberspächer D2 trekker heldigvis ikke mer enn ca. 10amp under gløding. Hvilket kvadrat jeg har, husker jeg ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...